فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

تفاوت استپ موتور با سروو موتور

استپر موتور CNC در مقایسه با سرو موتور از قطب های بیشتری برخوردار است. همچنین سروو موتور همراه با یک انکودر برای گرفتن فیدبک و ایجاد یک سیستم حلقه بسته استفاده می شود و استب موتورها به علت حرکت های پله ای خود بدون نیاز به وسیله اضافی برای فیدبک گرفتن قابل استفاده باشد. اما با این حال در بعضی از مدل های آن انکودر پشت موتور متصل می گردد و دقت به نسبت خوبی هم به ما میدهد.

کارکرد استپ موتور

تفاوت های کلی این دو موتور پر کاربرد در صنعت در جدول زیر آمده است:

 

حداکثر سرعت

تغذیه

قیمت

گشتاور

دقت

استپ موتور

500 RPM

فقط DC

کم

بسیار زیاد

زیاد

سروو موتور

5000 RPM

هم DC و هم AC

بسیار زیاد

زیاد

بسیار زیاد

 

به عنوان یک قاعده کلی (و نه کامل) می توان گفت، در مواردی که

  • سرعت کار پایین است (کمتر از 200 الی 300 دور بر دقیقه)
  • دقت کار از حساسیت بالایی برخوردار نیست (یا امکان Homing مکانیزم وجود دارد)
  • سرعت حداکثری موتور کمتر از 200 الی 300 دور بر دقیقه است
  • هزینه تمام شده اهمیت دارد
  • می توان به مکانیزم انکودر نصب کرد و توسط PLC یا کنترلر آن را کنترل نمود
  • حجم اشغال شده توسط موتور و درایور آن مهم است
  • برق متناوب AC در دسترس نیست

استپر موتور انتخاب به صرفه تر و مناسب تری خواهد بود، و در غیر این صورت می بایست سرو موتور را به کار گرفت.

استپ موتور کوچک

یکی از سوالاتی که به طور مکرر پرسیده می شود به این صورت است که بنده سروو موتور مشخصی بر روی دستگاه خود دارم و به دلایل مختلفی که یکی از مهمترین دلیل آن کاهش هزینه است، می خواهم سروو موتور را با یک استپر موتور جایگزین کنم، حال چه مدلی با چه مشخصات و برندی می تواند جایگزین سروو موتور شود؟

بیایید این کار را با یک مثال انجام دهیم، یک سروو موتور 750 وات 3000 هزار دور داریم و به جای آن می خواهیم استپر موتوری را جایگزین کنیم.

در مرحله اول شما باید چند نکته بسیار مهم را بدانید:

نکته اول: گشتاوری که به سروو موتور عنوان می شود گشتاور نامی آن است و سروو موتور میتواند با جریان کشی بیشتر تا 1.5 یا 2 برابر آن گشتاور را به صورت لحظه ای هم تامیین کند ولی گشتاوری که به استب موتور عنوان می شود در حقیقت هلدینگ ترک آن است و ماکسیمم گشتاوری است که میتواند تامیین کند بدین منظور که ما باید گشتاور حداکثر سروو موتور را در نظر بگیریم.

نکته دوم: موتور پله ای با بالا رفتن دور، با افت گشتاور مواجه می شود و حداکثر تا 200 نهایتاً 300 دور بر دقیقه می تواند عملکرد مطلوب داشته باشد ولی سروو موتور محدودیتی ندارد و در رنج دور تا 3000 دور خودش می تواند با گشتاور نامی که دارد اعمال بار کند.

بنابراین اولاً گشتاوری که در اینجا نامی ذکر می شود نباید مستقیم با گشتاور ذکر شده برای استپر موتور CNC مقایسه شود، دوماً افت گشتاوری که استپر موتور بر اساس بالا رفتن دور دارد را هم باید لحاظ کنیم.

به عنوان مثال سروو موتور 750 وات 3000 هزار دور، 2.5 نیوتن متر گشتاور دارد. این 2.5 نیوتن متر تقریباً میتواند 1.5 برابر بیشتر شود هنگامی که به صورت لحظه ای موتور یک باری را اعمال کند و آن بار را رد کند یعنی گشتاور ماکزیمم آن میتواند تا 5 نیوتن متر باشد.

نکته سوم: استپ موتوری که می خواهید جایگزین کنید اگر قرار باشد تا دور حداکثر مطلوبش یعنی تا 200 دور برود، تقریبا نصف گشتاورش را از دست خواهد داد، بنابراین ما باید گشتاور را تقریباً بین 1.8 تا 2 برابر در نظر بگیریم

اگر خواستید به صورت راف سروو موتور را با موتور پله ای جایگزین کنید گشتاور نامی سروو موتور را ضرب در 3 کنید و بعد معادل آن را انتخاب کنید.

به عنوان مثال استپ موتور لیدشاین گشتاورهای 4.5، 6.5، 8.5 و 12 نیوتن متر را دارد و برای معادل کردن این سروو موتور 750 وات با استپر موتورهای لیدشاین، گشتاور های 8.5 یا 12 نیوتن متر پیشنهاد میشود.

جایگزینی استپ موتور بجای سروو موتور

برای دیدن ادامه این ویدیو به صفحه استپ موتور سایت مانا موتور مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید: استپ موتور