شرکت هوشمند سازان حرکت

درایور موتور DC

  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • کمترین وزن
  • بیشترین وزن
  • بیشترین موجودی
مشاهده به صورت

درایور موتور DC

با درایور موتور DC می توان کنترل دور موتور DC را انجام داد. با استفاده از درایور موتور DC کنترل دور موتور را می توان از حداقل 50 درصد دور نامی تا حداکثر مقدار دور نامی انجام داد.

از آنجا که یک تراشه استاندارد تنها قادر به تولید مقدار کمی جریان است، شما قادر نیستید موتورهای کوچک را با اطمینان به طور مستقیم راهبری کنید، چه رسد به موتورهای بزرگتر. بنابراین شما به راهی برای راهبری آن ها نیاز دارید. این جایی است که دایور موتور DC به کمک شما می آید. درایور موتور DC از یک تراشه بزرگتر استفاده می کند که قادر است مقادیر بیشتری از ولتاژهای جریان و بالاتر را نسبت به نوع استاندارد از پین میکروکنترلر کنترل کند. درایور شما را قادر میسازد با یک سیگنال کوچک، بار بسیار بزرگتری را کنترل کنید.

درایور dc در واقع نوعی تقویت کننده یا تعدیل کننده نیرو است که بین کنترلر و موتور dc قرار می گیرد. این وسیله، جریان ضعیف را دریافت کرده و با تبدیل آن به جریان قوی به موتور کمک می کند. به همین دلیل است که از اصطلاح راه انداز dc  نیز برای این وسیله استفاده می شود.

انتخاب دایور موتور مناسب

در انتخاب این نوع از درایوهای موتور جریان مستقیم، نکات مهمی وجود دارد که حتما باید به آن ها توجه داشته باشید. در صورتی که قصد خرید مطمئن و بر اساس نیاز خود را دارید، باید به این نکات توجه داشته باشید. مهم ترین موضوع در انتخاب نوع یادشده از درایوها، جریان عبوری و ولتاژ است. بنابراین شما باید مشخصات موتور را با مشخصات راه انداز به صورت کامل تطبیق دهید.

همچنین فرکانس عملی، ابعاد، ورودی تغذیه، توان نامی، قابلیت کنترل جهت و نوع فرامین کنترلی و سیگنال ها نیز از دیگر مواردی هستند که هنگام خرید یک درایو dc باید توجه ویژه ای به آن ها بر اساس نیاز خود و مشخصات موتور داشته باشید.

توجه به این نکته ضروری است که هنگام انتخاب درایور موتور، نوع موتور را نیز باید در نظر گرفت. برای مثال یک موتور DC براش، ساده ترین نوع کنترل را دارد زیرا به زمان یا دستور العمل خاصی نیاز نیست ، در حالی که استپر موتور و سروو موتور، هر دو برای عملکرد صحیح به یک نوع خاص از سیگنال نیاز دارند.

موتور و درایور

درایور موتور dc چگونه کار میکند

یکی از روش های رایج و پرکاربرد برای درایور کردن متور dc براش که عملکرد آن نیز کاملا ساده است به این صورت است که با استفاده از دو جفت ترانزیستور جهت جریانی که از موتور میگذرد کنترل میشود. با تغییر جهت جریان (معکوس کردن ولتاژ در طول ترمینال ها)، جهت چرخش موتور نیز تغییر خواهد کرد.

خرید درایور DC

این ابزار یک سیستم کنترلی مهم در موتورهای جریان مستقیم است. در سراسر جهان، شرکت های مشهوری انواع مختلفی از درایو یادشده را برای برآورده سازی نیازهای صنایع مختلف تولید می کنند. H2M یکی از برندهایی است که درایوهای آن در بازار ایران نیز دیده می شوند. برای اطمینان از قیمت دقیق کالا و اصالت برند درایو جریان مستقیم، بهتر است خرید را از طریق نمایندگی های مستقیم برندهای مختلف درایو انجام دهید.

مانا موتور با تجربه 8 ساله در تامین، مشاوره و فروش موتور DC، مرجعی قابل اطمینان برای خرید انواع درایور موتور DC است. طیف وسیعی از محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی مانا موتور مربوط به موتور DC و تجهیزات آن با توجه به کاربردهای حرفه ای آن در گروه های مختلفی دسته بندی شده است مانند موتور گیربکس دار DC ، موتور DC 12 ولت ، موتور DC دور بالا ، دروایور موتور DC و ... .

شما میتوانید با مراجعه به لیست قیمت موتور DC از قیمت های به روز آن آگاه شوید ، در صفحه ای که برای موتور DC در سایت در نظر گرفته شده ، کاتالوگ آن را مطالعه کرده و به خرید موتور DC و درایور موتور DC مورد نیاز خود بپردازید. همچنین اگر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتر راجع به موتور DC دارید میتوانید به وبلاگ مانا موتور مراجعه کنید و دو مقاله جامع کاربردی با عناوین "موتور DC چیست و چگونه کار میکند" و "همه چیز در مورد کنترل سرعت موتور DC (فاکتورهای مهم برای انتخاب درایور مناسب)" را مطالعه کنید.

کنترل سرعت موتور DC

عمل کنترل سرعت موتور DC از طریق درایور موتور DC انجام میگیرد. در حدود 90 درصد موتورهای دیسی موجود در بازار از نوع براش هستند که از این نظر میتوانند با درایورهای دیسی براش تغییر سرعت دهند.

درایور DC چیست و چگونه کار میکند

درایور موتور دیسی که انواع مختلفی هم دارد با روشن و خاموش کردن های متعدد موتور با فرکانس بالا (که این فرکانس برای انسان قابل حس نیست) موتور را کترل دور میکند.

درایور موتور dc

 

انتخاب درایور مناسب برای موتور دیسی

برای اینکه بتوانیم به درستی انتخاب کنیم که کدام درایور برای کنترل دور موتور مناسب است باید چند فاکتور را در هنگام خرید درایور موتور DC در نظر بگیریم، این فاکتورها در ادامه تشریح شده اند که به بررسی هر یک میپردازیم.

رنج ولتاژ درایور DC

اولین فاکتوری که باید به آن دقت شود این است که رنج ولتاژی که درایور دیسی میتواند در آن کار میکند چه بازه ای است، مثلا ممکن است یک درایور محدوده ولتاژ 12 تا 36 ولت را ساپورت بکند، در دیتاشیت و کتابچه راهنمای موتور دیسی این اعداد ذکر شده. البته هر درایور یک ولتاژ مناسب برای کار کردن دارد که خیلی از مواقع آن عدد روی درایور نوشته میشود.

رنج ولتاژ درایور DC

جریان نامی و لحظه ای

علاوه بر رنج ولتاژ ، باید به حداکثر جریان نامی و لحظه ای هم توجه شود، مثلا ممکن است یک درایور دارای حداکثر جریان دائم کار (نامی) 30 آمپر باشد اما همان درایور میتواند تا 50 آمپر را نیز تحمل کند یعنی اگر موتور تا 50 آمپر هم به صورت لحظه ای (منظور از لحظه ای تا حدود 1 دقیقه است) داشته باشد، درایور میتواند این جریان را تحمل کرده و کنترل دور را انجام دهد.

جریان لحظه ای

نحوه کنترل دور موتور DC

فاکتور بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نحوه کنترل دور الکتروموتور DC به چه صورت است. نحوه کنترل به 3 صورت امکان پذیر است:

  • به صورت کاملا دستی، مثلا کم و زیاد کردن سرعت از طریق یک دکمه ولوم از مینیمم تا ماکزیمم
  • توسط ولتاژ آنالوگ که به درایور می آید
  • از طریق پالس که یک plc یا میکروکنترلر میتواند منبع آن باشد

 

میتوان فرمان کنترل سرعت را به درایور منتقل کرد.

قابلیت soft starter

فاکتور بعدی این است که ممکن است بخواهیم از درایورهای دیسی به روش soft starter استفاده کنیم. در این روش وقتی درایور در جریان ماکزیمم قرار میگیرد، سرعت موتور را به صورت یک شیب یکنواخت افزایش میدهد و سرعت به صورت آنی بالا نمیرود. این کار باعث میشود که هم تجهیزات الکتریکال و هم تجهیزات مکانیکال عمر و دوام بیشتری داشته باشند.

معمولا روی درایورهای دیسی دیپ سوئیچ هایی وجود دارد و معمولا برای تنظیمات داخل درایور مورد استفاده قرار میگیرند. برای اطلاع از نحوه تنظیم روی این درایورها به چه صورت است باید حتما به دیتا شیت و کاتالوگ درایور مراجعه شود.

لینک اکسترنال

ممکن است درایوری در بازار دیده شود که علاوه بر کلیدهای دستی برای اعمال تغییرات، لینک های خارجی هم داشته باشد. کاربرد این لینک های خارجی به این صورت است که اگر شما یک پتانسیومتر خارجی داشته باشید و بخواهید درایور را داخل تابلو نصب بکنید و پتانسیومتر خارجی را بر روی در تابلو نصب کنید.

اجزای درایور dc

قابلیت sensorless control

بعضی از درایورها قابلیت حرفه ای sensorless control را نیز دارند. اما این به چه معنا است؟

همانظور که میدانید وقتی موتور روشن شود، کار خود را با یک جریان اولیه شروع میکند و هرچه گشتاور بیشتر شود، جریان هم بیشتر میشود. به عنوان یک قاعده کلی، گشتاور اعمال شده توسط موتور با جریانی که میکشد رابطه مستقیم دارد، حال اگر ما درایوری داشته باشیم که بر اساس جریانی که موتور میکشد کنترل گشتاور را انجام دهد، در این صورت افت گشتاور نخواهیم داشت به عبارت دیگر وقتی که سرعت موتور پایین بیاید، گشتاور کافی برای حرکت موتور وجود خواهد داشت. مشکل بزرگی که در درایو کردن موتورهای دیسی وجود دارد همین نکته است که اگر سرعت موتور از یک حدی کمتر شود، افت گشتاور زیاد شده و موتور نمیتواند بار را بچرخاند اما با وجود درایورهای حرفه ای مثل درایور pmd90 که قابلیت سنسور کنترل دارند شما میتوانید این افت را تا حد قابل ملاحظه ای جبران کنید و در سرعت های پایین هم گشتاور مناسب داشته باشید.

نوع دیوایس کنترلی

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که حتما باید دیوایس کنترلی مشخص شود. دیوایس کنترلی یکی از این 3 حالت است: دستی، ولتاژ آنالوگ، پالس pwm. این به این معنی است که منبع فرمان کنترل سرعت کجا است. این فرمان یا از دست اپراتور می آید، یا از یک ولتاژ آنالوگ که معمولا بین صفر تا 10 ولت است می آید و یا از یک پالس با فرکانس مشخص مثلا 10kHz می آید. درایوری که قصد خرید آن را دارید حتما باید متناسب با فرمان کنترلی شما باشد یعنی اگر شما یک موتور دیسی دارید که با یک plc که با ولتاژ آنالوگ کار میکند قصد دارید، درایوری که میخردی حتما باید توانایی پشتیبانی از ولتاژ آنالوگ را داشته باشد.

درایور موتور دیسی

چپ گرد و راست گرد موتور DC

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که آیا درایور دیسی که شما قصد خریداری آن را دارید، به صورت تک جهت است یا خیر؟ یعنی تنها یک جهت چپ گرد یا راست گرد را پشتیبانی میکند یا اینکه هر دو جهت را میتوانید آن را داشته باشید. بعضی از درایورهای دیسی این توانایی کنترل سرعت موتور در دو جهت را ندارند. در این نوع درایورها باید موتور را در یک جهت بست و فقط هم در همان جهت امکان کنترل سرعت وجود دارد اما در برخی درایورها مانند درایور pmd60A یا درایور AMD10 امکان اینکه کنترل جهت حرکت هم انجام شود، وجود دارد.

نحوه نصب در جعبه

شما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که نحوه نصب درایور به چه صورت است و قرار است به چه شکل روی تابلو قرار گیرد.

خواندن انکودر

بعضی از درایورهای دیسی وجود دارند که میتوانند انکودر را هم بخوانند به عنوان مثال در داریور MDC20 این امکان وجود دارد که شما فیدبک موتوری که انکودر دارد را به آن بدهید و کنترل سرعت به صورت close loop یا حلقه بسته را خواهید داشت. معمولا در درایورهایی که حلقه بسته هستند شما امکان کنترل موقعیت یا همان کنترل زاویه را هم دارید.

کاتالوگ موتور دیسی و کاتالوگ درایور موتور دیسی

معمولا نقشه ها تا حد کافی روی درایورها داده میشوند تا شما نیاز به دیتاشیت نداشته باشید اما اگر در مواردی نیاز به دیتا شیت و کاتالوگ بود، میتوانید روی سایت ماناموتور پیدا کنید در غیر این صورت معمولا اتصالات استاندادر هستند و متناسب با همه درایور ها ساخته شده اند.

اشتباهات رایج در مورد استفاده از موتور دیسی و درایور موتور دیسی

وقتی قرار است جهت حرکت معکوس شود، تا جای ممکن سرعت به صفر برسد و آرام آرام برگردد در غیر این صورت جریان برگشتی میتواند به درایور آسیب برساند. در سرعت های بالا که موتور اینرسی دارد بلافاصله جهت حرکت برنگردد، یا بار از روی موتور برداشته شود و یا سرعت موتور آرام آرام کم شود و سرعت دوباره به تدریج در جهت مخالف زیاد شود.

این اشتباه را نکیند که اگر مثلا روی درایور فقط عدد 24 ولت نوشته شده شما هم باید 24 ولت تغذیه به آن بدهید. بعضی از درایورها ولتاژ را به صورت یک بازه عددی ذکر میکنند اما بعضی از درایورها یک عدد نوشته اند که ممکن است چنین اشتباهی را مرتکب شد.

در نظر داشته باشید که درایور دیسی همیشه دور موتور را کاهش میدهد و شما همیشه با درایور DC کاهش دور خواهید داشت یعنی اگر موتور با سرعت نامی خود که عددی بزرگ است کار میکند، درایور دور موتور را از آن عدد ماکزیمم پایین تر می آورد مثلا اگر دور نامی یک موتور 100RPM است شما با درایور بین 30 تا 100 rpm را خواهید داشت.

اشتباه دیگری که وجود دارد و ممکن است افرادی آن را مرتکب شوند این است که کاهش دور لزوما با افزایش گشتاور همراه نیست. این اشتباهی است که خیلی ها مرتکب میشوند و تصور میکنند هر قطعه ای که کاهش دور انجام میدهد لزوما افزایش گشتاور را انجام میدهد. این را شما فقط در مکانیزم های مکانیکی مثل گیربکس ها یا دنده ها دارید و در درایورها نه تنها افزایش گشتاور ندارید بلکه کاهش گشتاور دارید مگر اینکه از سیستم های sensorless contro استفاده کنید.

کاربرد درایور موتور DC

در مورد کاربردهای درایور دیسی، هر کجا که شما میخواهید کنترل سرعت داشته باشید و موتوری که استفاده میکنید از نوع دیسی است، میتوانید از درایور دیسی استفاده بکنید. گرچه درایور دیسی تنها برای کنترل موتور های دیسی مورد استفاده قرار نمیگیرند و برای تغذیه هر نوع مصرف کننده ای که برق دیسی مصرف میکند مانند سوئیچ های proporsional و دریچه هایی که با ولتاژ دیسی کنترل میشوند و همین طور ترمزهای دیسی امکان استفاده از درایور دیسی وجود دارد.

تغذیه درایور دیسی

تغذیه ای که به درایور متصل میشود باید همان تغذیه ولتاژ نامی موتور باشد. به عنوان مثال درایوری را تصور کنید که از 12 تا 48 ولت را میپذیرد، بسته به اینکه شما چه موتوری را به درایور وصل میکنید، مبنای ولتاژ تغذیه درایور باید همان ولتاژ موتور باشد. مثلا اگر یک موتور 24 ولت به درایور وصل میکنید، تغذیه درایور نیز باید 24 ولت باشد و اگر موتور 12 ولت به درایور وصل میکنید، تغذیه ای هم که به درایور وصل میکنید باید 12 ولت باشد.

تغذیه موتور DC ترمزدار

در مورد تغذیه موتور ترمز دار DC توجه به این نکته مهم است که فرض کنید شما یک موتور ترمزدار 24 ولت دارید و هم تغذیه موتور و هم تغذیه ترمز هر دو با این ولتاژ انجام میشود. در هنگام نصب باید توجه داشته باشید که ترمز را مستقیما به برق 24 ولت وصل کنید و تغذیه موتور را از داخل درایور بدهید. علت این کار این است که ممکن است ترمز شما با تغذیه ای که برای موتور می آید فعال نشود یعنی در هنگامی که سطح فرکانس ولتاژ پایین می آید و مثلا روی 12 ولت قرار میگیرد، ترمز عمل نمیکند و شفت موتور را رها نمیکند و به موتور فشار می آید و به صورت ایست باقی میماند بنابراین شما باید تغذیه موتور را از روی درایور بدهید اما تغذیه ترمز را به صورت مستقیم از منبع تغذیه.

سیم بندی موتور و درایور موتور DC

در مورد سیم بندی موتور به درایور، در تغذیه مثبت و نفی وجود دارد اما بر روی ارتباط موتور با درایور مثبت و منفی موجود ندارد و این امری طبیعی است به علت اینکه در حقیقت درایور یک ولتاژ خروجی به ما میدهد که اگر با پلاریته مثبت بدهیم موتور در جهت مثبت حرکت میکند که این مثبت میتواند چپ گرد و یا راست گرد باشد و اگر پلاریته موتور را معکوس بزنیم جهت گردش موتور تغییر میکند و این به سیم بندی که به درایور می آید خیلی مرتبط نیست و به نیاز ما برای گردش موتور وابسته است اما در نظر داشته باشید که هرگز وقتی که درایور به برق وصل است و در حال تغذیه موتور است، عمل باز کردن سیم و جابجا کردن آن را انجام ندهید و قبل از آن حتما درایور خاموش شده باشد و برق کاملا قطع شده باشد، بعد از آن موتور را از درایور آزاد کنید و سپس در جهت معکوس نصب کنید.

سیم بندی موتور و درایور موتور DC

اشتباه دیگری که وجود دارد و معمولا انجام میشود این است که وقتی موتور به دایور متصل است و دستگاه خاموش است شفت موتور توسط قطعه یا مکانیزمی که به آن متصل است حرکت داده میشود. این را در نظر داشته باشید که حرکت دادن مکانیزمی که موتور یا شفت موتور به آن متصل است باعث میشود که یک جریان برگشتی به درایور داده شود و منجر به آسیب رسیدن به درایور میشود. حتما در نظر داشته باشید که اگر در دستگاه حرکت به صورت دستی هم وجود دارد (به این معنی که اگر موتور دارد حرکت میکند نیازی هست در زمان خاموشی همان مکانیزمی که با موتور حرکت میکند با دست هم حرکت داده بشود) حتما مکانیزم یا سوئیچی تعبیه بشود که اتصال برق بین موتور و درایور را قطع بکند که به درایور آسیبی نرسد.

 
 
مشاهده بیشتر
مشاهده به صورت مشبک لیست Expand

17 آیتم ها

هر صفحه
تنظیم بصورت نزولی
نمایش کالای 1 تا کالای 17 مجموع کل: 17 کالا
مشاهده به صورت مشبک لیست Expand

17 آیتم ها

هر صفحه
تنظیم بصورت نزولی
ارتباط با ما