سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر (Soft Starter) با نامش می‌تواند به طور کلی عملکرد خود را معرفی می‌کند. برای درک بهتر عملکرد این قطعه قصد داریم برای شما یک مثال را توضیح دهیم.

حتما بارها هنگام رانندگی دیده‌اید که با رها کردن سریع پدال کلاچ، چرخ‌ها به صورت هرز گردش می‌کند. چنین شروع سریعی می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای خودرو به همراه داشته باشد. در موتورهای الکتریکی نیز اگر برق به صورت مستقیم وصل شود، موتور با سرعت و شدت زیادی کار خواهد کرد.

قطعه Soft Starter با نصب روی موتورهای الکتریکی نحوه شروع و پایان کار موتور را به صورت خطی تغییر می‌دهد. این قطعه به موتورهای الکتریکی کمک می‌کند تا شروع نرم تری داشته باشند. با شروع به کار آهسته نیز مزایای دیگری نیز در اختیار سیستم قرار می‌گیرد. برای مثال موتور بدون سافت استارتر بخش زیادی از جریان موجود در سیستم برق را کشیده و باعث افت ولتاژ یا آمپر سایر دستگاه‌ها می‌شود. البته که در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری راجع به تفاوت سافت استارتر با اینورتر و مزایای این قطعه به دست خواهید آورد.

سافت استارتر

استفاده از سیستم شروع نرم جلوی چه آسیب‌هایی را می‌گیرد؟

قطعه Soft Starter جلوی آسیب‌های جدی زیادی را می‌گیرد که خسارت مالی قابل توجهی به همراه دارد. برای مثال اگر موتورهای قدرتمند سه فاز به سرعت شروع به کار کند، فشار زیادی به قسمت‌های مکانیکی آن‌ها وارد می‌شود. به همین دلیل قطعاتی مثل کوپلینگ و یاتاقان‌ها آسیب دیده و مشکلاتی را در سیستم به وجود می‌آورد. در برخی سیستم‌های اگر از تسمه و پولی برای انتقال قدرت موتور استفاده شده باشد، شروع سریع صدمات جبران ناپذیری به این قطعات وارد می‌کند.

سافت استارتر

جالب است بدانید که عدم استفاده از سافت استارتر فقط به قطعات الکتریکی آسیب نمی‌زند، بلکه قطعات الکتریکی نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند. برای مثال اگر موتور با سرعت شروع به کار کند، برق زیادی را می‌کشد. قطعا اگر تعداد موتورها در واحد صنعتی مورد نظر زیاد باشد، در سیستم برق افت ولتاژ و جریان رخ می‌دهد. همچنین کنتاکتورها یا فیوزهای سیستم نیز می‌سوزند.

معرفی مزایا و معایب سافت استارتر

کسانی که با موتورهای الکتریکی سروکار دارند، با استفاده از soft starter امتیازات مثبت قابل توجهی را به دست می‌آورند. اولین مزیت استفاده از این قطعه، کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری است. همچنین به کمک سافت استارتر می‌تواند میزان دامنه ولتاژ سیستم را روی میزان دلخواه تنظیم کرد. ناگفته نماند که استفاده از این قطعه راندمان سیستم را نیز افزایش می‌دهد. برای مثال در صورتی که سیستم تحت فشار قرار می‌گیرد، با کمک soft starter می‌توان امکان راه اندازی ضربه‌ای را در اختیار گرفت.

تفاوت سافت استارتر با اینورتر

در بازار دنیای صنعت دستگاهی به نام اینورتر وجود دارد که با سافت استارتر اشتباه گرفته می‌شود. این محصول با نام های اینورتور، درایو، درایور،AC،VFD،VSD،VFI،ASD و... هم شناخته می شود.

درایور یا اینورتر نرم با سافت استارتر تفاوت های بسیاری دارد که اصلا توصیه می شود که بجای سافت استارتر از اینورتر استفاده شود.

 

اینورتر دلتا

با کمک اینورتر شما قادر خواهید بود که تمامی کار های زیر را با موتور انجام دهید، به طوری که انگار سروو موتور خریداری کرده اید:

  • کنترل سرعت موتور با استفاده از تغییر فرکانس
  • افزایش یا کاهش گشتاور موتور با کمک تغییر جریان اعمالی
  • بعضی از انواع اینورتر ها مثل C2000 دلتا امکان دادن موقعیت به موتور هم می باشد
  • تغییر بسیار آسان جهت گردش موتور بدون ضربه
  • امکان اتصال اینورتر به شبکه های صنعتی مختلف
  • امکان خواندن و ارسال شرایط موتور مثل سرعت، ولتاژ و جریان
  • امکان اتوماسیون سازی و اتصال موتور به PLC و دیگر کنترلر های صنعتی
  • حالت های ترمز لحظه ای با جریان 
  • ذخیره انرژی در شبکه
  • جریان کشی متعادل و افزایش طول عمر قطعات شبکه برق و...

اینورتر ال اس

این ها تنها گوشه ای از توانایی ها و مزایای استفاده از اینورتر ها می باشد. سافت استارتر ها فقط امکان راه اندازی نرم موتور را دارند ولی قیمت پایین تری دارند که با توجه به مزایای بیشمار اینورتر ها این هزینه منطقی می باشد.

البته با ورود اینورتر های با کیفیت چینی و ایرانی مثل اینورتر NIETZ , نیتز چین و اینورتر پنتاکس مونتاژ ایران این اختلاف قیمت با سافت استارتر ها تا حد خوبی کاهش یافته؛ به طوری که اصلا با وجود این اینورتر های با کیفیت شاید بتوان گفت که خرید سافت استارتر های گران قیمت اروپایی منطقی نیست!

البته اگر خیلی دغدغه قیمت ندارید و کیفیت هم برای شما مهم است می توانید از برند های تایوانی و کره ای مثل اینورتر دلتا تایوان که بسیار شناخته شده و محبوب است و یا اینورتر imaster که توسط کره جنوبی تولید می شود استفاده کنید. اینورترهای آی مستر انواع مختلفی دارند که به شما کمک می کند تا از این اینورترها در مصارف گوناگون استفاده کنید، اینورتر های آی مستر در سری های a1, u1, c1, e1 تولید می شوند. اینورترهای imaster را با نام اینورترهای ADT نیز می شناسند. برای تهیه این اینورتر می توانید در سایت ماناموتور با استفاده از فیلترهای مناسبی که دارد محصول خود را براحتی پیدا کنید و بسرعت هم سفارش دهید.