فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

نصب فن و هواکش

امروزه یکی از دغدغه های مهم کاربران، پس از انتخاب و خرید بهترین نوع فن و هواکش، نصب هواکش در محل مناسب است. نصب انواع فن و هواکش باید به شکل صحیح صورت گیرد چرا که در صورت عدم رعایت یکسری نکات مهم در هنگام نصب، ممکن است عملکرد هواکش دچار اختلال شود و یا حتی به کلی روشن نشود. لذا پیشنهاد می شود در صورتی که هواکش خود را تهیه کرده اید، پیش از نصب آن ابتدا این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید و مراحل نصب هواکش خانگی و صنعتی را بیاموزید.

هواکش کوچک

طریقه نصب هواکش دستشویی

به طور کلی هواکش های خانگی دارای ساختاری نسبتا ساده تر از هواکش های صنعتی هستند از این رو نحوه نصب و به کارگیری آن ها نیز آسان تر است. در ادامه به آشنایی بیشتر با نحوه نصب هواکش خانگی می پردازیم.

نصب هواکش دستشویی ، نصب هواکش مکنده ، نصب هواکش دمنده و آشنایی با ساختار آن ها مثل چگونگی اتصال سیم ها به یکدیگر، شناخت سیم های متصل به الکتروموتور فن یا لوله های هواکش موجود در دستشویی ، ابهاماتی است که افراد به هنگام نصب هواکش دستشویی برای اولین بار با آن ها مواجه می شوند.

در ابتدا و پیش از شروع نصب هواکش دستشویی ، لازم است تا لوازم مورد نیاز برای شروع نصب را فراهم کنید. برخی از ابزار مورد نیاز در هنگام نصب و سیم کشی فن و هواکش شامل انبر دست، پیچ گوشتی، دریل، نردبان، دستکش و ماسک می باشند.

نصب هواکش

آشنایی با انوع سیم بندی هواکش خانگی

هواکش های خانگی ، از لحاظ تعداد سیم به دونوع تقسیم می شوند. در صورتی که فن خریداری شده فقط دارای 2 سیم باشد، یکی از آن ها سیم فاز و دیگری سیم نول می باشد اما اگر فن مورد نظر دارای سه سیم بود، سیم سوم همان سیم ارت است که در صورت وجود ارت در ساختمان، باید به سیم ارت متصل شود. لازم به ذکر است که در اکثر فن هایی که دارای دو سیم هستند، سیم آبی رنگ سیم نول بوده و در صورتی که هر دو سیم فاز و نول یک رنگ بودند، این بدین معناست که هنگام نصب هواکش دستشویی ، فرقی ندارد کدام یک از دو سیم هواکش را به سیم های ساختمان متصل کنید. در فن هایی که سه سیم دارند، رنگ هر سه سیم با هم متفاوت است. در این مدل از هواکش های خانگی، سیم سوم یا همان سیم ارت ، معمولا ترکیبی از رنگ زرد/سبز می باشند. نکته قابل اهمیت این است که اگر در ساختمان سیم ارت وجود نداشت، نیازی به اتصال سیم ارت هواکش وجود ندارد و باید آن را آزاد گذاشت. در این شرایط تنها لازم است که دو سیم باقی مانده را به فاز و نول متصل کنیم.

برخی از فن های سه سیم موجود در بازار بدین صورت است که دارای یک سیم نول و دو سیم فاز که رنگ یکسانی دارند هستند. این مدل از فن ها هر دو قابلیت مکندگی و دمندگی را دارند و در هنگام نصب باید دقت شود که کدام سیم فاز را نصب کنیم تا قابلیت مکندگی یا دمندگی مورد نیاز را به وجود آورد.

نصب فن

حال که با انواع سیم های هواکش خانگی آشنا شدیم، به سراغ سیم کشی محل نصب فن می رویم. معمولا به هنگام ساخت ساختمان ها به ویژه ساختمان های نوساز، در مکان هایی مثل دستشویی و حمام که استفاده از فن و هواکش بسیار بیشتر از دیگر نقاط خانه می باشد، محلی را برای نصب فن مشخص کرده اند و علاوه بر آن سیم کشی آن محل را نیز برای نصب انواع هواکش آماده کرده اند. اما گاها دیده شده که محل نصب فن، دارای سیم کشی مجزا نبوده و به همین منظور باید ابتدا از چراغ دستشویی یا حمام به سمت محل نصب هواکش، سیم کشی کنیم.

نحوه سیم کشی پیش از نصب هواکش دستشویی

همانطور که پیش تر اشاره شد، برای این کار باید از محلی که سیم برق دارد مانند چراغ حمام و دستشویی، به سمت محل نصب فن سیم کشی کنیم. نکته قابل توجه در سیم کشی برق از چراغ حمام و دستشویی این است که سیم کشی فن در این مکان ها به صورت روکار بسیار خطرناک بوده و در صورتی که توانایی سیم کشی مناسب را ندارید بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. همچنین با انجام این کار یعنی گرفتن سیم برق از سمت چراغ حمام و دستشویی، با روشن شدن چراغ به طور همزمان هواکش نیز شروع به کار کردن می کند. در ادامه به توضیح بیشتر در رابطه با نحوه سیم کشی برق پیش از نصب هواکش دستشویی اشاره می پردازیم.

برای شروع سیم کشی، در ابتدا باید چراغ را خاموش کنیم و سپس لامپ را باز کنیم. پس از باز کردن لامپ، در پشت سر پیچ لامپ، دو عدد سیم مشاهده می شود که سیم های فاز و نول هستند. در مرحله بعد، می بایست با احتیاط کامل، روکش سیم ها را کمی باز کنیم و دو عدد سیم جدید به هر یک متصل کنیم و سپس سیم ها را تا محل نصب هواکش انتقال دهیم. بدین ترتیب سیم کشی هواکش تکمیل شده و اکنون می توانیم به ادامه روند نصب هواکش بپردازیم.

اجزای داخل هواکش

محل نصب هواکش خانگی

در صورتی که محل نصب هواکش بر روی دیوار تعبیه شده باشد، می توان با استفاده از دو عدد پیچ و رول پلاک، عملیات نصب فن را به سادگی انجام داد بدین شکل که در هر سمت فن، یک پیچ و رول پلاک نصب می کنیم.

اما در صورتی که محل نصب هواکش خانگی، بر روی سقف قرار داشته باشد، بهتر است از انواع پیچ های پروانه ای استفاده کرد چرا که عمدتا سقف های دستشویی و حمام جزو سقف های کاذب هستند و ممکن است پس از گذشت مدتی، به علت وجود لرزش در هواکش خانگی، هواکش از سقف جدا شود.

نکته حائز اهمیت در بستن پیچ های فن این است که نباید پیچ ها را بیش از حد سفت کنیم چرا که این کار باعث می شود پره های هواکش به بدنه گیر بکند.

در صورتی که قصد نصب هواکش خانگی بر روی شیشه را دارید، بهتر است دور تا دور فن را با مقداری ابر فشرده بپوشانید تا از ایجاد صدای بیش از حد جلوگیری شود.

برخی نکات مهم در هنگام نصب هواکش دستشویی

  • پیش از اقدام به نصب هواکش باید از مسدود نبودن لوله هواکش اطمینان داشت چرا که مسدود بودن لوله هواکش موجب افزایش فشار بر روی فن شده و به علاوه عمل تهویه به طور کامل و درست انجام نمی گیرد.
  • به هنگام سیم کشی برق و یا نصب سیم های هواکش به سیم های برق ساختمان، حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و از پوشش ایمنی مثل دستکش و لباس مناسب استفاده کنید.
  • از ایجاد تغییر در ساختار هواکش جدا خود داری کنید.
  • پروانه فن به هیچ وجه نباید با بدنه دستگاه برخورد داشته باشد یا به هر نحوی مورد فشار قرار گیرد. به همین دلیل بهتر است قبل از نصب از عدم وجود اصطکاک بین پره ها و قطعات فن مطمئن شوید.
  • هرگز سیم هواکش ها را در مکان هایی مثل حمام و دستشویی به صورت روکار نصب نکنید چرا که خطر برق گرفتگی به طور چشمگیری افزایش می یابد.

نصب فن و هواکش صنعتی

فن و هواکش های صنعتی عمدتا در مکان هایی که دارای سطح آلایندگی بالا ویا تعداد افراد زیادی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. به همین منظور انتخاب مناسب هواکش صنعتی باید با دقت فراوان و بر اساس نیاز محل مورد استفاده صورت گیرد.

پس از انتخاب و خرید هواکش صنعتی مناسب، اکنون مهم ترین دغدغه، نصب و راه اندازی هواکش صنعتی می باشد. به طور کلی نصب هواکش صنعتی توسط متخصصین این حوزه صورت می گیرد و معمولا شرکت فروشنده افراد متخصصی را به جهت نصب هواکش صنعتی ، به محل شما اعزام می کنند.

نصب هواکش صنعتی تفاوت های چشمگیری با طریقه نصب هواکش خانگی دارد که در ادامه به نحوه نصب آن به طور کامل اشاره می شود.

فن و هواکش صنعتی

چهار مرحله اصلی در نصب هواکش صنعتی

اولین نکته بسیار مهم به هنگام نصب هواکش صنعتی ، محل قرار گیری هواکش می باشد. از آن جا هواکش های صنعتی عمدتا دارای ابعاد و وزن بسیار بالایی هستند، محل قرار گیری آن ها باید بر روی زمین و در محلی باشد که صاف و بدون برآمدگی باشد. به همین منظور اولین قدم در هنگام نصب، انتخاب محل درست قرار گیری هواکش صنعتی می باشد. در صورتی که محل قرار گیری هواکش صنعتی کاملا مسطح نباشد، پروانه های هواکش صنعتی از حالت تعادل خارج شده و در پی آن آسیب چشمگیری به دمپر هواکش صنعتی وارد می شود.

گاهی اوقات پیش می آید که محل مناسب و مسطحی برای نصب هواکش صنعتی وجود ندارد. در چنین مواقعی بهتر است با استفاده از چند پایه، محل قرار گیری هواکش را مسطح کنیم.

نصب فن صنعتی

پس از قرار گیری هواکش صنعتی بر روی مکانی مسطح، لازم است تا کانال های انتقال هوای هواکش مورد بررسی قرار گیرند. کانال های ورودی و خروجی هوا باید با ابعاد و اندازه های مناسب و مخصوص هواکش شما طراحی و ساخته شوند. البته پیشنهاد می شود تا کانال های ورودی و خروجی تا 1.5 برابر بزرگ تر از قطر دهانه هواکش طراحی شود تا هواکش در انتقال هوا دچار مشکل نشود. یک مورد آزار دهنده به هنگام استفاده از هواکش های صنعتی، صدای بیش از حد آن ها می باشد که برای به حداقل رساندن آن، یکی از راهکار ها ساخت کانال های انتقال هوا از جنس آلومینیوم یا فلکسیبل برزنتی است. سپس باید این کانال های ساخته شده را به کمک فلنج و پیچ های مخصوصی به دهانه هواکش صنعتی نصب کنیم. در اینجا باید مراقب باشیم تا دهانه هواکش دچار فرورفتگی ناشی از فشار فلنج ها نشود.

پس از طراحی و ساخت کانال های انتقال هوا برای هواکش صنعتی، اکنون نوبت به بررسی جریان هواکش می باشد. نکته بسیار مهم این است که جریان دستگاه نباید از توان نامی آن بالاتر باشد. در صورتی که این مورد چک نشود و جریان فن صنعتی از توان نامی الکتروموتور آن بیشتر شود، عملکرد هواکش به کلی دچار اختلال می شود.

همچنین گاها ممکن است که کلید استارت دارای فاصله ای نسبت به هواکش صنعتی باشد. در چنین مواقعی به منظور جلوگیری از روشن شدن اتفاقی هواکش، بهتر است یک کلید قطع کننده بر روی فن نصب شود.

فن صنعتی

تا اینجا عمده مراحل به جهت نصب هواکش صنعتی طی شده است و به عنوان آخرین مراحل باید آچرکشی هواکش انجام شود. در این مرحله می بایست ابتدا تسمه هواکش مورد بررسی قرار گیر. همچنین باید از سالم بودن پره ها و چرخش صحیح آن ها اطمینان کامل حاصل شود.

چند نکته مهم در استفاده و نصب هواکش صنعتی

  • سطحی که هواکش صنعتی بر روی آن قرار می گیرد باید کاملا تراز و مسطح باشد
  • برای عملکرد بهتر هواکش صنعتی، بهتر است که هواکش 90 سانتی متر از سطح زمین و 50 سانتی متر از دیوار های جانبی فاصله داشته باشد.
  • در صورتی که در مکان مورد نظر قصد استفاده از چند هواکش صنعتی را دارید، بهتر است فاصله بین هواکش ها یکسان باشد تا عمل تهویه به درستی صورت گیرد.
  • در صورتی که از هواکش صنعتی به منظور مکش هوای محیط استفاده میکنید، دقت کنید تا قسمت توری هواکش بیرون و دمپر آن داخل ساختمان قرار گرفته باشد.
  • توجه شود که بر روی هواکش صنعتی هرگز پوشش اضافی قرار ندهید چرا که موجب افزایش دمای فن و کاهش راندمان تهویه هوا می شود.
  • مورد دیگری که باید به آن توجه داشت، بحث سیم کشی الکتروموتور هواکش صنعتی است. این مورد باید به دقت انجام شود تا از سوختگی و یا کاهش راندمان دستگاه جلوگیری شود.