فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

تفاوت فن دمنده و مکنده 

معمولا فن و هواکش و دمنده معادل یکدیگر به کار میروند و وظیفه هر دو جابجایی هوا میباشد. گاهی اوقات نیز برخی افراد عبارت "هواکش دمنده" را به معنای یکسان بودن این دو واژه می دانند، اما باید بدانید که دمنده نام یکی از برندهای معروف موجود در حوزه فن  و هواکش است و عبارت هواکش یا فن دمنده به معنای هواکش های تولید شده با برند شرکت دمنده می باشد. 

فن دمنده و فن مکنده
هر دو دستگاه فن مکنده و دمنده ، دستگاه های مکانیکی هستند که برای گردش هوا استفاده می شوند. اگر چه هر دو از نظر گردش و تهویه هوا مشابه هستند،  اما از لحاظ فنی فرق هواکش دمنده و مکنده نسبتا زیاد است. فرق اصلی بین فن مکنده و دمنده بر اساس مدل به گردش درآوردن سیال است. به طور کلی، یک  هواکش یا فن مکنده نوعی دستگاه الکتریکی است که هوا را به حرکت در می آورد، در حالی که فن دمنده یک دستگاه مکانیکی است که از یک فن داخلی تشکیل شده که میتواند سیال یعنی هوا را از طرف فن خود به یک مکان یا نقطه خاص هدایت کند. همچنین دیگر تفاوت این دو محصول این است که، یک هواکش یا مکنده در اطراف یک اتاق یا منطقه ای بزرگ، میتواند هوا را به گردش در آورد، در حالی که یک دمنده فقط در یک جهت هوا را به حرکت می آورد.

هواکش

فن مکنده به انواع هواکش های جریان محوری، هواکش های گریز از مرکز و هواکش های جریان مقابل، گفته می شود اما فن دمنده شامل انواع دمنده های سانتریفیوژ و جایگزین قطبی میباشد.

به طور کلی میتوان تفاوت فن دمنده و مکنده را به صورت زیر دسته بندی کرد :

  • دمنده، هوا را فقط در منطقه ای خاص یا مشخص شده می چرخاند در حالی که فن مکنده، هوا را در اطراف اتاق یا فضایی بزرگ، کاملا به گردش درمی آورد.
  • فن دمنده، از فشار بیشتری برای تولید میزان بالایی گاز استفاده می کند در حالی که فن مکنده از فشار کمتری برای تولید میزان زیادی گاز استفاده می کند.
  • در کارکرد فن دمنده نسبت فشار از ۱.۱ تا ۱.۲ است در حالی که فن مکنده نسبت فشار زیر ۱.۱ است.

کاربرد ها و فرق هواکش دمنده با مکنده

از آنجا که وظیفه اصلی فن ها تهویه هوا میباشد، در کارگاه های تولیدی مانند تراشکاری، نجاری، ساختمان های صنعتی و دیگر مکان هایی که نیاز به تعویض هوا داشته باشند، کاربرد زیادی دارند.
یک فن دمنده ، جریان هوای مستقیم قوی تری نسبت به فن مکنده ایجاد می کند و برای کارگاه ها یا کارهای خشک کردن مناسب بوده و برای هدف قرار دادن یک فضای کوچک مورد استفاده قرار میگیرند. اما فن های مکنده در مقابل دمنده ها ، ارزان تر بوده و برای خنک کردن و تهویه مناطق بزرگتر مناسب هستند.

فن

ساختار فن دمنده

دمنده های هوا مانند آسیاب های بادی معکوس کار می کنند. این محصولات شامل تیغه هایی هستند که به روتور متصل شده اند، که به مجموعه آن ها پروانه می گویند. این تیغه های چرخان، هوا را به داخل فن می مکند و با حرکت خود آنها را نیز حرکت میدهند و در نتیجه هوا با حرکت تیغه ها شتاب می‌گیرد و در نهایت با سرعت بالا از دهانه فن خارج میشود. به صورت کلی دمنده ها تجهیزاتی هستند که سرعت هوا یا سیال را با عبور از پروانه های مجهز افزایش می دهند. این محصولات عمدتاً برای تولید جریان هوای مورد نیاز برای تخلیه، تنفس، خنک کنندگی، تهویه، انتقال و … استفاده می شوند.
همانطور که قبلا گفته شد، دمنده ها با نسبت فشار 1.11 تا 1.2 کار می کنند که باعث می شود از این لحاظ بالاتر از مکنده ها باشند؛ همچنین این محصولات می توانند فشارهای بسیار بالاتری نسبت به فن ها ایجاد کنند و همچنین در کاربری هایی صنعتی که نیاز  به ایجاد فضای خلاء و فشار منفی داریم، نیز موثر هستند.

ساختار فن دمنده

مقایسه فن دمنده با مکنده

فن های مکنده هنگامی که هوا را با نیروی زیاد به بیرون می رانند، مکش ایجاد می کنند. این عمل موجب میشود که اختلاف فشار زیادی در ورودی فن ایجاد شود و این مقوله اساس کار این نوع فن است. در جدول زیر به مقایسه فرق هواکش دمنده با مکنده در کاربرد های مختلف پرداخته ایم. به طور کلی می توان گفت که فن های مکنده ساختار ساده تری داشته و برای کاربری هایشان انرژی کمتری مصرف میکنند.

فن مکنده

فن دمنده

جریان گازها در جهت محوری است.

گازها در جهت مماسی تخلیه می شوند.

برای دمیدن گازها به اتمسفر باز استفاده می شود.

برای تغذیه یک فضای بسته و تحت فشار استفاده میشود.

مصرف کم انرژی

مصرف زیاد انرژی

روتور در معرض جریان هوا است

روتور در یک فضای بسته قرار دارد.

سرعت هوا نسبتا کمتر است

سرعت هوا نسبتا بیشتر است

تیغه ها برای اعمال فشار روی هوا در جهت محوری طراحی شده اند.

تیغه ها برای دمیدن هوا به صورت گریز از مرکز طراحی شده اند

فن میزان دبی جریان کمتری دارد.

فن میزان دبی جریان بیشتری دارد.

بدون نیاز به قاب

قاب وظیفه اصلی را در فن دمنده برای هدایت جریان انجام می دهد