فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

کنترل دور فن هواکش

فن و هواکش ها از جمله ابزار هایی هستند که امروزه در گستره وسیعی از کاربرد ها در مصارف خانگی و صنعتی به کار گرفته میشوند. کارکرد اصلی فن ها ، تهویه هوا میباشد و بسته به کاربردشان در انواع مختلفی تولید می شوند که مهمترین آنها فن های محوری (اکسیال) و فن های سانتریفیوژ میباشند. این محصولات معمولا به صورت تکفاز تولید شده و الکتروموتور آنها از نوع AC میباشد.

فن و هواکش

روش های کنترل دور فن تک فاز

از آنجا که موتور این نوع فن ها تکفاز بوده، برای تغییر سرعت هواکش ها می بایست مقدار ولتاژ ورودی آن را تغییر دهیم. برای این منظور میتوان از کنترل کننده های متعددی بهره برد که در ادامه معرفی میشوند.

کنترل سرعت با دیمر فن

دیمر تشکیل شده از یک مدار ساده الکترونیکی است که می تواند  ولتاژ موثر را کاهش دهد. این نوع دیمر برای کنترل هیتر ، شدت نور لامپ و مانند آن مناسب است، اما برای کنترل دور موتور پیشنهاد نمیشود. مهم ترین مزیت این محصول سادگی و ارزان بودن آن است اما به دلیل نویز و اعوجاج و تلفات حرارتی موجب کاهش عمر موتور میشود. دیمر به وسیله قطعات ترایاک و دیاک که توانایی عبور جریان از خود را در شرایط خاصی دارند، میتوانند کنترل دور فن را انجام دهند.

کنترل سرعت با دیمر فن
به صورت کلی برای کنترل دور فن تک فاز، نسبت ولتاژ به فرکانس حتما باید ثابت بماند. دیمر ها تنها میتوانند ولتاژ را محدود کنند، بنابراین برای کنترل دور هواکش ها مناسب نیستند.

کنترل دور فن با Pwm

روش دیگر  برای کاهش سرعت فن ، استفاده از میکرو کنترلر ها و ماژول های کنترل دور فن تک فاز خاص مانند کنترل سرعت فن با آردوینو بوده ، که امروزه زیاد ساخته می شوند و میتوانند ولتاژ ورودی فن را بدون تولید نویز و اعوجاج کاهش دهند. البته این محصولات فقط برای موتورهای توان پایین تا 500 وات می توان استفاده نمود و در واقع کاربرد صنعتی ندارند و بیشتر برای کار های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

کنترل دور فن با Pwm

تغییر دور فن به وسیله اینورتر

در دو سیستم قبل فقط می توان موتور های با توان پایین و تک فاز را کنترل نمود که در صنعت عملا کاربرد ندارد و به جای آن از اینورتر استفاده می شود.

اینورتر محصولی است که میتواند در ورودی جریان متناوب ac را بگیرد و در خروجی جریان متناوب با ولتاژ و فرکانس دلخواه را تحویل دهد. با کمک این دستگاه می توان تمامی پارامتر های یک الکتروموتور القایی که سرعت، گشتاور، جهت و... هستند را کنترل نمود.

کاربرد و استفاده بسیار زیاد اینورتر ها در کنترل دور موتور پیشرفت و سرعت تولید این تجهیز کاربردی را توسط شرکت های بزرگ افزایش داده است و همچنین قیمت آن را به شدت کاهش داده است.

انواع برند ها و مدل های مختلف اینورتر کنترل دور را می توانید در فروشگاه اینترنتی مانا موتور مقایسه و خرید نمایید.

تغییر دور فن به وسیله اینورتر

بهترین روش برای کاهش سرعت فن

از آنجا که موتور فن و هواکش ها هم به صورت تکفاز و هم سه فاز تولید می شوند، محدودیت در استفاده از اینورتر وجود ندارد. به طور کلی اینورتر های تک فاز به تک فاز خیلی کمیاب هستند و به صورت سفارشی توسط برند هایی خاص ساخته میشوند. یکی از این اینورتر ها اینورتر پنتاکس dsi 200 می باشد که می توان به جای اتصال موتور سه فاز به آن موتور های تک فاز را هم راه اندازی نمود.

اینورتر
اینورتر ها به دلیل  سیستم پیشرفته دیجیتال و قابلیت های فراوانی که دارند، بهترین ابزار برای کنترل دور فن هواکش می باشد که به وسیله آنها میتوان تمامی پارامتر های موتور فن ها از جهت، سرعت تا نوع ترمز را کنترل نمود.