فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

کاربردها و مزایای بالابر خانگی چیست؟

قطعات مورد نیاز برای ساخت بالابر خانگی

کاربردها و مزایای بالابر خانگی چیست؟

بالابر خانگی به دلیل کاربردهای بسیار زیادی که دارد، توانسته نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند. به همین دلیل در بسیاری از خانه‌های ویلایی یا ساختمان‌ها حضور دارد تا بتواند وظایف مهمی را انجام دهد. این وسیله کاربردی در مغازه ها هم بسیار کاربرد دارد.

راحت شدن زندگی برای افراد مسن

با بالا رفتن سن مشکلات زیادی برای سیستم حرکتی انسان به وجود می‌آید. به همین دلیل افراد مسن به سختی می‌توانند از پله‌ها بالا بروند و انجام این کار انرژی زیادی از آن‌ها می‌گیرد. حال فرض کنید که این افراد در خانه‌های دوبلکس (دوطبقه) زندگی کنند و مجبور شوند بارها از پله‌ها بالا و پایین بروند. طبیعی است که انجام چنین کاری برای سالمندان و حتی افراد عادی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. 

نصب یک بالابر پله‌‌ای یا نفربر در منزل این افراد مزیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود. با انجام این کار دیگر نیازی نیست که هر بار برای بالا رفتن از پله‌ها انرژی زیادی مصرف کنند. همچنین بالابرهای نفربر یا شیشه‌ای نیز گزینه بسیار مناسبی برای سالمندان هستند.

مغازه ها و فروشگاه های کوچک

بالابر مغازه

از آنجا که قیمت فروشگاه ها و اجاره آن ها بسیار زیاد می باشد پس باید از جای جای آن به خوبی استفاده شود. یک راهکار کاربردی این است که برای انبار از طبقه ای بالای مغازه و بالابری کوچک و ارزان برای انتقال وسایل کمک گرفت.

حمل وسایل سنگین فقط با فشردن یک دکمه

حمل لوازم سنگین از دیگر مزایای بالابرهای خانگی محسوب می‌شود. بسیاری از بالابرهای نفربر و پله‌ای قابلیت حمل اجسام در ظرفیت خود را دارند که کمک بزرگی برای افراد درون منزل به شمار می‌رود. مواردی وجود داشته که حمل وسایل سنگین از طریق راه پله خطرات زیادی را برای افراد به وجود آورده است. خطراتی که به جز زیان‌های جانی، آسیب‌های مالی نیز به همراه دارند. به همین دلیل حمل وسایل سنگین به کمک بالابرهای خانگی کار عاقلانه‌تری است و خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. البته توجه داشته باشید که حمل وسایل با بالابرهای خانگی باید طبق اصول ایمنی انجام شود.

بالابر خانگی

یک وسیله ضروری برای معلولین

طبیعی است که معلولین عزیز به دلیل مشکلات حرکتی خود نتوانند از پله‌ها استفاده کنند. به همین دلیل محل سکونت این افراد باید به سیستم بالابر مجهز باشد تا برای انجام کارهای روزمره دچار مشکل نشوند. البته انتخاب بالابر مناسب برای معلولین کار چندان سختی نیست. برای مثال معلولین عزیزی که از ویلچر استفاده می‌کنند، نمی‌توانند سوار پله برقی خانگی شوند. همچنین فقط برخی مدل‌های بالابر خانگی هستند که از صندلی چرخدار پشتیبانی می‌کنند. با انتخاب یک بالابر مناسب در محل زندگی افراد معلول جسمانی، دیگر محدودیتی به دلیل معلولیتشان حس نخواهند کرد.

قطعات مورد نیاز برای ساخت بالابر خانگی

برای ساخت بالابر خانگی از قطعات مختلفی استفاده می‌شود که هر یک روی عملکرد کلی بالابر تاثیر گذار هستند. به همین دلیل انتخاب قطعات در نصب بالابرهای خانگی باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود تا در پایان کار با مشکل خاصی مواجه نشوید. همچنین توان و ظرفیت قطعات بالابرهای خانگی هستند که ظرفیت کلی و کاربردهای بالابر را مشخص می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که ممکن است قطعه‌ای در یک بالابر خاص وجود نداشته باشد. 

نیروی محرک

الکتروموتور

بدون شک الکتروموتور قلب تپنده یک بالابر است و موتور هیچ کاری به درستی انجام نمی‌شود. در ساخت انواع بالابر میتوان از مکانیزم های مختلفی کمک گرفت که در تمامی آن ها موتور های الکتریکی نقش بازی می کنند.

در اینجا می خواهیم انواع الکتروموتورهایی که می توان در ساخت یک بالابر خانگی از آن استفاده کنید را به شما پیشنهاد بدهیم:

الکتروموتور استریم

استریم یک برند باکیفیت چینی است که انواع الکتروموتورها را در توان های متفاوت تولید می کند و علاوه بر آن از قیمت مناسبی هم برخوردار است. پیشنهاد اول ما برای ساخت بالابر خانگی الکتروموتور استریم است. برند استریم علاوه بر الکتروموتور، پمپ، ست کنترل، موتور برق، ژنراتورو... را تولید می کند که این خود مهر تاییدی بر بزرگی این شرکت است.

الکتروموتور استریم

الکتروموتور الکتروژن و موتوژن

شرکت موتوژن و الکتروژن از شرکت های تولید کننده الکتروپمپ و انواع الکتروموتور هستند که خوشبختانه الکتروموتور موتوژن و الکتروموتور الکتروژن کیفیت مناسبی دارند و با خرید این نوع الکتروموتورها می توانیم از تولیدات مردم کشور عزیزمان حمایت کنیم.

الکتروموتور موتوژن و الکتروموتور الکتروژن

جک برقی و اکچویتور خطی

این جک ها با کورس های متفاوت و با توجه به قطر بدنه آن ها با گشتاور های مختلف در به فروش می رسند.

جک برقی

دو برند مطرح و بزرگ این وسیله کاربردی، لینکان و موتک تایوان می باشند که از کورس 5 تا 90 سانتیمتر موجود می باشند. به علت کوتاه بودن طول جک برقی و گشتاور بالای آن نیازی به اتصال مستقیم آن ها به سازه نیست و با ساخت مکانیزم های مکانیکی گوناگون می توان طول ارتفاع بالابر را تغییر داد.

جک هیدرولیکی و پاوریونیت

بالابرهای هیدرولیکی از یک موتور مخصوصی استفاده می‌کنند که در پاوریونیت نصب می‌شود. پاوریونیت در واقع همان اتاقک کوچکی است که نیروی محرکه بالابرهای هیدرولیکی را ایجاد می‌کند. موتور مخصوص در داخل مخزن روغن غوطه‌ور است و در هنگام کار هیچ صدایی از خود ایجاد نمی‌کند. بالابرهایی که در بیرون خانه استفاده می‌شوند، یک اویل هیتر ( Oil Heater ) دارند تا با سرد شدن هوا روغن درون مخزن سفت نشود. 

الکتروموتور با زنجیر و کابل یا چرخ دنده شانه ای

معمولا برای ساخت بالابر خانگی از الکتروموتور تک فاز استفاده می‌شود. اما برای بالابرهایی که قدرت بالایی دارند، باید از موتورهای الکتریکی سه فاز استفاده شود. توجه داشته باشید که برای تامین برق موتورهای سه فاز باید از اینورتر تک فاز به سه فاز و در صورت وجود برق سه فاز از اینورتر سه فاز به سه فاز استفاده کرد.

زمانی که صحبت از اینورتر کنترل دور می شود همه ذهن ها به سمت اینورتر های زیمنس می رود که با وجود کیفیت بالا با دیدن قیمت آن بسیاری از خریداران از استفاده این قطعه بسیار مهم منصرف می شوند. اما باید گفت که اینورتر های قدرتمند برند ایتالیایی پنتاکس که در ایران تولید می شوند میتوانند در کنار قیمت مناسب امکاناتی تا دو برابر اینورتر های اروپایی به شما بدهند. همچنین انواع اینورتر پنتاکس به خاطر تولید در کشورمان با پشتیبانی کامل و گارانتی 18 ماهه تقدیم خریداران میشود.

اینورتر پنتاکس

موتور برای اینکه قدرت تولیدی خود را به صفحه یا کابین منتقل کند، به یک مکانیزم خاص و گیربکس نیاز دارد. در بالابرهای خانگی پله‌ای و نفربر معمولا از یک مکانیزم زنجیری و تسمه‌ای برای انتقال قدرت استفاده می‌شود. این مکانیزم معمولا هزینه نگهداری کمی دارند و عملکرد نسبتا خوبی را هم به کاربر ارائه می‌کند. زنجیر و تسمه توست چند قرقره و یک ریل به موتور نصب می‌شوند. صفحه بالابر نیز با چرخیدن تسمه به حرکت در می‌آید. برخی از بالابرهای خانگی به یک شیر برقی و مخزن روغن مجهز هستند تا زنجیر در حین حرکت روغن‌کاری شود. با انجام این کار در گذر زمان زنجیر و تسمه مانند روز اول بی‌صدا خواهند ماند.

مکانیزم دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد، دنده شانه ای یا رک و پینیون می باشد. این ساختار قیمت بالاتر اما دقت، لقی و خرابی کمتری ایجاد می کند.

چرخ دنده شانه ای

پنل کنترلی و کلید اضطراری

پنل کنترلی از قطعات اصلی در بالابر خانگی محسوب می‌شود. در مدل های مختلف پنل کنترل نیز تفاوت دارد و در مکان‌های گوناگونی نصب می‌شود. برای مثال در برخی مدل‌های بالابر پله‌ای، پنل کنترلی روی صفحه بالابر نصب شده و به همراه آن بالا و پایین می‌‌شود. اما در بسیاری از مدل‌ها پنل کنترلی در انتها و انتهای نرده نصب می‌شود و کاربر در حین حرکت هیچ کنترلی روی بالابر ندارد. 

کلید اضطراری از دیگر قطعات مهم در پنل کنترلی است که به آن باید توجه کرد. با فشردن دکمه اضطراری بالابر در هر وضعیتی که باشد متوقف می‌شود تا از بروز برخی خطرات احتمالی جلوگیری کند. همچنین برخی از بالابرها به یک بند ایمنی مجهز هستند که با کمک یک گیره به لباس فرد در حال استفاده از بالابر متصل می‌شود. در صورتی که فرد از جای خود تکان بخورد یا خارج شود، بنده با کشیده شدن به بالابر دستور توقف اضطراری را می‌دهد.