انواع الکتروموتور های تولید شده در ایران

الکتروموتور یا موتور الکتریکی یک دستگاه الکتریکی-مکانیکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. کارکرد الکتروموتورها بیشتر به تعامل میدان‌های مغناطیسی با میدان‌های الکتریکی ارتباط دارد و به همین دلیل اجزا، طراحی، مواد، و نوع ساخت آنها تاثیر زیادی در کیفیت این تجهیزات الکترونیکی دارد. الکتروموتور ایرانی شامل موتورهای الکتریکی تولید داخل کشور می‌شود. بعضی از برندهای الکتروموتور ایرانی مانند موتوژن، نه فقط در ایران، بلکه در کشورهای خاورمیانه نیز از طرفداران خاصی برخوردار هستند.

الکتروموتور

الکتروموتور چه کاربردی دارد؟

الکتروموتور ایرانی در انواع تجهیزات صنعتی و یا لوازم برقی مثل ماشین لباسشویی یا کولر آبی از الکتروموتور برای تامین انرژی چرخشی استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان اصلی‌ترین کاربرد الکتروموتور را تامین انرژی مورد نیاز در دستگاه در نظر گرفت. الکتروموتورهای مختلف با توجه به محل و نوع کاربردی که دارند، از جنس‌ها و با عایق‌های مختلف تولید می‌شوند. برای مثال، الکتروموتور ایرانی که در کولر به کار برده می‌شود لازم است در قبال رطوبت و پوسیدگی مقاوم باشد.

انواع الکتروموتور 

الکتروموتورها با توجه به نوعی انرژی الکتریکی مورد استفاده در آنها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

الکتروموتورهای DC تا ظرفیت 24 ولت الکتریسیته را پشتیبانی می‌کنند. از این موتورها در تجهیزات برقی کوچک و موارد مشابهی مانند این استفاده می‌شود. در مقابل، الکتروموتورهای AC موتورهای بزرگی هستند که برای پشتیبانی از فشار‌های الکتریکی بالا طراحی شده و بسیاری از آنها از برق سه فاز برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز استفاده می‌کنند. 

موتورهای AC ایرانی در کاربردهای مختلف از کیفیت قابل قبول و بالایی برخوردار هستند. این دستگاه‌ها علاوه بر کیفیت بالا، از پشتیبانی فنی مناسبی نیز برخوردار هستند. این در حالی است که انواع الکتروموتورهای خارجی در بازار ایران دارای پشتیبانی مناسب نیستند. به همین دلیل مشتریان ایرانی، به ویژه آنها که قصد استفاده از الکتروموتور در کاربردهای صنعتی را دارند برای استفاده از خدمات پشتیبانی مناسب داخل کشور بهتر است که از این نوع الکتروموتورها خریداری کنند. 

انواع الکتروموتور ایرانی 

الکتروموتورهای AC که توسط تولید کنندگان ایرانی به بازار عرضه می‌شوند از کیفیت قابل قبولی برای مصارف صنعتی و پیشرفته برخوردار هستند. این الکتروموتورها بر اساس انرژی مصرفی طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین انواع الکتروموتور ایرانی معرفی می‌شود. 

الکتروموتور ایرانی سه فاز

پر مصرف‌ترین الکتروموتور در بازار داخلی ایران این محصول است. الکتروموتور سه فاز به چند دسته بر اساس تعداد پل‌ها تقسیم می‌شود: 

  • موتورهای دو پل (3000 دور در دقیقه): برای فن و هواکش مورد استفاده قرار می‌گیرند. صدای آنها در حین کار کردن از عوامل موثر در انتخاب آنها به شمار می‌رود. 
  • موتورهای چهار پل (1500 دور در دقیقه): پر مصرف‌ترین الکتروموتورها در کاربردهای صنعتی محسوب می‌شوند. معمولا همراه با گیربکس در تجهیزات صنعتی به کار برده می‌شوند. 
  • موتورهای 6 پل (1000 دور در دقیقه)
  • موتورهای 8 پل (750 دور در دقیقه): این موارد استفاده خاص دارند و کمتر در امور صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

الکتروموتور ایرانی تک فاز

شفت الکتروموتور

الکتروموتورهای تک فاز نیز به دو دسته یا زیر گروه تقسیم می‌شوند:

  • موتور تک فاز رله‌ای: ساده‌ترین نوع الکتروموتور ایرانی و تک فاز محسوب می‌شود. از آن برای مصارفی مانند الکتروپمپ، فن، و هواکش استفاده می‌شود. اصلی‌ترین مشخصه آن ارزان‌تر بودن و همچنین کارایی در مواردی است که نیاز به نیروی گشتاور اولیه بالایی ندارند. 
  • موتور تک فاز کلاچ‌دار: این نوع الکتروموتور با اصلاح موتورهای تک فاز ایجاد شده و یک خازن به آن اضافه شده که باعث می‌شود نیروی گشتاور اولیه آن قابل قبول باشد. سپس با استفاده از کلاچ گریز از مرکزی که در این الکتروموتور قرار گرفته، این خازن از مدار خارج می‌شود. از این نوع الکتروموتور برای بالابرهای خانگی و فروشگاهی، همزن‌هایی که نیاز به نیروی گشتاور بالا دارند، و مواردی مانند این استفاده می‌شود. 

همچنین انواع مختلف الکتروموتور با توجه به ابعاد و کارکردهای آنها در بین این دو نوع اصلی، یعنی الکتروموتور سه فاز و الکتروموتور تک فاز قرار می‌گیرند. 

تولید کنندگان الکتروموتور در ایران

کیفیت بسیاری از برندهای ایرانی در حد بسیار خوبی است و در مصارف مختلف صنعتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برندهای موتوژن و الکتروژن از جمله این تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

الکتروموتور الکتروژن

الکتروژن که بزرگ ترین تولید کننده الکتروموتور های صنعتی در ایران میباشد به تازگی با ارتقا کیفیت الکتروموتور های خود و رقابت با برند های دیگر توانسته جایگاه بسیار خوبی را بین صنعت گران برای خود باز کند. این تولید کننده ایرانی رو به توسعه در حال حاضر انواع کفکش و پمپ آب خانگی هم تولید می کند. از مهمترین دسته بندی تولیدات الکتروژن می توان به الکتروموتور الکتروژن، موتور کولر الکتروژن و انواع پمپ آب الکتروژن اشاره کرد.

الکتروموتور موتوژن

شرکت موتوژن در سال های اخیر پیشرفت های خوبی داشته است و با توجه به تحریم های موجود با تولید اجناس با کیفیت توانسته توجه مشتریان را جلب کند. از تولیدات این شرکت می توان دسته های زیر را نام برد:

الکتروموتور ایرانی موتوژن

برای مطالعه مشخصات فنی، مقایسه محصولات و فیلتربندی های مناسب سایت ماناموتور می توانید به صفحه دسته بندی الکتروموتور موتوژن مراجعه کنید و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

این موتورها در انواع مختلف و با عایق‌ و پوشش‌های متفاوت برای کاربردهای گوناگون ارائه می‌شوند. الکتروموتور موتوژن ایرانی از قیمت به نسبت ارزانی در مقابل الکتروموتورهای اروپایی و امریکایی برخوردار است. این در حالی است که این محصولات از پشتیبانی فنی نیز برخوردار هستند. این شرکت‌ها با استانداردهای اروپایی کار می‌کند و الکتروموتورهایی تولید می‌کنند که از راندمان مناسبی برخوردار هستند. 

الکتروموتورهای ایرانی الکتروژن و موتوژن به ویژه برای کاربردهای صنعتی که به دور گشتاور مداوم و یکنواخت نیاز دارند، بسیار مطلوب هستند. با استفاده از این الکتروموتورها احتمال تغییر دور گشتاور و افت یا افزایش آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و نیازی نیست هزینه بالایی برای تأمین این نوع الکتروموتورها بکنید.

سیم پیچی الکتروموتور

الکتروموتور های چینی هم رده

در کنار الکتروموتور های ایرانی برند های چینی هم به خاطر قیمت مناسب خود مورد توجه می باشند. زمانیکه مجبور به خرید الکتروموتور های توان بالا شده و هزینه تمام شده اهمیت داشته باشد پیشنهاد ما استفاده از برند های چینی مثل الکتروموتور استریم و کایجیلی می باشد؛ موتور های الکتریکی چینی در کنار کیفیت خوب خود در توان های بالا قیمت بسیار مناسبی دارند و حتی در بعضی از توان ها از برند موتوژن حدود 20 درصد ارزان تر می باشند.

خرید الکتروموتور ایرانی از ماناموتور

سایت ماناموتور یکی از تخصصی‌ترین سایت‌های فروش اینترنتی تجهیزات صنعتی است که انواع مختلفی از تجهیزات صنعتی را به فروش می‌رساند. الکتروموتورهای ایرانی تنها یک دسته از محصولات وبسایت ماناموتور است که مشتریان عزیز می‌توانند خریداری کنند.

به طور کلی سایت‌های بسیاری در اینترنتی وجود دارند که در زمینه فروش تجهیزات صنعتی فعالیت می‌کنند. طبیعی است که خدمات هر یک از این سایت‌ها نقاط ضعف و قوت خاص خود را داشته باشند. مشتریان همیشه سعی می‌کنند بهترین سایت را برای خرید اینترنتی استفاده کنند. سایت مانا موتور همیشه سعی دارد که با ارائه خدمات بهتر رضایت‌مندی مشتریانش را کسب کند. با خرید الکتروموتور ایرانی از سایت ماناموتور از مزایای خاصی بهره‌مند خواهید شد.

اگر قصد  انواع الکتروموتور ایرانی مناسب برای مصارف صنعتی یا خانگی با قابلیت کار با برق سه فاز و تک را دارید، ماناموتور بهترین انتخاب برای شماست. نقطه قوت اصلی در خرید این نوع از الکتروموتورها، پشتیبانی فنی مناسب و قیمت پائین آن‌ها در مقایسه با الکتروموتورهای خارجی است. شرکت موتوژن از جمله شرکت‌های ایرانی است که در دهه‌های گذشته با استفاده از تکنولوژی‌ها و استانداردهای اروپایی توانسته الکتروموتورهای با کیفیتی به بازار عرضه کند. الکتروموتور ایرانی موتوژن به ویژه برای مصارفی که در آنها نیاز به حفظ و یکنواختی نیروی گشتاور وجود دارد، مناسب است.