فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

تست انکودر با مولتی متر

تست انکودر با چراغ سیگنال

تست انکودر با دستگاه اسیلوسکوپ

برای تست انکودر یا نیاز است خروجی انکودر را تست کنیم و یا میخواهیم تعداد پالس ها و سرعت آن را تست بگیریم. که میتوانیم از 3 راه زیر استفاده کنیم:

  • مولتی متر
  • چراغ سیگنال
  • اسیلوسکوپ

برای فهم این که اصلا انکودر خروجی دارد یا خیر از دو راه اول استفاده می کنیم. و برای درک کامل از آن که تعداد پالس های انکودر درست است یا نه باید از دستگاه اسیلوسکوپ کمک بگیریم.

انکودر ساختار بسیار ساده ای دارد که شبیه به یک کلید قطع و وصل کار می کند. بدین صورت که زمانی که شفت آن را به حرکت در می آوریم به صورت پیوسته ترانزیستوری را خاموش و روشن می کند و جریان ورودی را انتقال می دهد.

داخل انکودر

تست انکودر با مولتی متر

دم دستی ترین راه تست انکودر همین روش است. برای تست انکودر فقط کافی است که مولتی متر را روی حالت ولتاژ قرار داده و دو پروب آن را بر هر یک از خروجی ها قرار دهیم. ولی دقت نمایید که اگر انکودر NPN بود، خروجی منفی می دهد، که ما باید یک پروب را بر این خروجی قرار داده و به دیگری ولتاژ مثبت (همان که به تغذیه انکودر هم متصل می باشد) بدهیم و اگر PNP بود به صورت بر عکس همین عمل را انجام دهیم. با سرعتی آهسته شفت را بچرخانیم و به نمایشگر مولتی متر توجه نماییم؛ اگر مقدار ولتاژ تغییرات پیوسته داشت و بالا و پایین شد می فهمیم انکودر سلامت است.

مولتی متر

تست انکودر با چراغ سیگنال

بیایید در ابتدا به سیستم داخلی یک انکودر NPN توجه و آن را بررسی نماییم. همان طور که در تصویر مشاهده می شود جریان مثبت از سیم بالایی وارد انکودر شده و در صورت تشخیص مدار داخلی (کادر سبز) ترانزیستور روشن شده و برای ما جریان وارده را منتقل میکند.

مدار داخلی انکودر

 

در عکس زیر می توانید نحوه تست انکودر اتونیکس را با سه چراغ سیگنال مشاهده می کنید. البته ممکن است این رنگ سیم هایی که در عکس می بینید در همه انکودر ها یکسان نباشد، به همین دلیل برای تست انکودر خود قبل از انجام این تست به دیتا شیت آن مراجعه کنید تا از درستی اتصال سیم ها مطمئن شوید.

jsj hk;,nv

 

اگر چراغ سیگنالی را در خروجی پالس آن قرار دهیم باید با چرخاندن شفت انکودر لامپ خاموش و روشن شود که اگر سوخته باشد این عمل به درستی اجرا نمی شود.

تست انکودر

دقت نمایید که جریان لامپ ها باید با جریان خروجی انکودر متناسب باشد (که در بیشتر مواقع کم تر از 30 میلی آمپر می باشد) تا باعث سوختن مدار داخلی آن نشود.

تست انکودر با دستگاه اسیلوسکوپ

بهترین وسیله تست در صورت وجود، اسیلوسکوپ می باشد. که اگر پالس های انکودر را به آن متصل نماییم آن ها را به مانند تصویر زیر به ما نمایش میدهد.

پالس انکودر در اسیلوسکپ

توجه داشته باشید که دو راه حل قبلی فقط جهت تست خروجی انکودر بود و ممکن بود خروجی داشته باشیم اما مقدار آن درست نباشد. با این روش تک تک پالس ها را مشاهده می نماییم و از سلامت انکودر خود به صورت کامل مطلع می شویم.