دستگاه PLC چیست

PLC مخفف عبارت Programmable Logic Control، به معنی کنترلر منطقی برنامه پذیر می باشد. این دستگاه یک کامپیوتر کوچک سرسخت است. این دستگاه ها برای محیط های صنعتی طراحی شده و معمولا IP های محافظتی بالایی دارند که اصلی ترین بخش در اتوماسیون صنعتی هستند. این کامپیوتر ها با قابلیت هایی که دارند تنها انتخاب مناسب برای بسیاری از پروژ های صنعتی می باشند. برخورداری از تایمر ها و کانتر های زیاد، کنترلر PID، اتصالات شبکه های گوناکون صنعتی، ساعت داخلی (RTC) و آسانی گسترش ورودی و خروجی های دیجیتال و آنالوگ و سهولت برنامه نویسی آن ها باعث شده است که تنها انتخاب مناسب در محیط های صنعتی باشد.

PLC

PLC ها مانند کامپیوتر ها و کنترلر ها قابلیت برنامه نویسی دارند که تقریبا تمامی آن ها از سه زبان C ، ladder diagram و Block Diagram پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که گستره وسعی از افراد می توانند برای آن برنامه نویسی کنند و استفاده از آن به شدت افزایش میابد. البته به علت راحتی و نزدیک بودن فضای مدارات صنعتی به زبان Ladder diagram افراد معمولا ترجیح میدهند از این زبان کمک بگیرند.

نمونه ای از فضای برنامه نویسی لدردیاگرام در تصویر زیر آمده است:

برنامه نویسی PLC

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

دستگاه PLC چیست

انواع PLC ها

منبع تغذیه

نحوه عملکرد plc

نرم افزار plc

مزایا و معایب plc

مورد مهم بعدی فراوانی و قیمت مناسب آنها میباشد. تولید کنندگان این دستگاه به علت تقاضای بسیار تولیدات خود را افزایش داده و همچنین انواع مختلفی از PLC پی ال سی ها را روانه بازار کرده اند. تعدادی از شرکت های اصلی تولید کننده PLC عبارتند از:

  • زیمنس آلمان (Siemens)
  • ای بی بی آمریکا (ABB)
  • الن بردلی آمریکا (Allen-Bradley)
  • امرن ژاپن (Omron)
  • دلتا تایوان (Delta)
  • ال اس کره جنوبی (LS)
  • اشنایدر فرانسه (Schneider)
  • هیتاچی ژاپن (Hitachi)
  • میتسوبیشی ژاپن (Mitsubishi)

که زیمنس سرآمد تولیدات در زمینه تجهیزات اتوماسین صنعتی می باشد و اصلی ترین مدعی در این زمیه به شمار می رود. در کشور ما به علت وجود تحریم ها برند های آمریکایی و اروپایی بسیار محدود و گران می باشند، و مشتریان بیشتر به دنبال برند هایی با قیمت و کیفیت مناسب مانند دلتا و LS سوق داده شده اند.

با توجه به کیفیت بالای محصولات زیمنس در پروژه های سطح بالا و مهم مثل صنایع نفت و گاز از این برند هم بسیار استفاده می شود و در پروژه های سطح پایین تر از این دو برند خوشنام شرق آسیایی بسیار کمک گرفته می شود.

انواع PLC ها

تولید کنندگان بر اساس قیمت و کاربرد PLC ها را به سه شکل کامپکت، ماژولار و قابل نصب بر رک تولید می کنند. مورد اول برای کاربرد های کوچک و ساده و با ورودی و خروجی های محدود بسیار مناسب است، که هم قیمت خوبی دارد و هم فضای کمی را اشغال می کند.

پی ال سی

شکل ماژولار که در صنعت بسیار استفاده دارد قیمتی بالا تر دارد؛ ماژول های ورودی و خروجی و کارت های شبکه و... به صورت جداگانه بر پی ال سی وصل می شوند. مزیت بسیار خوبی که این PLC ها دارند این است که می توان مثل کامپیوتر های رو میزی (Desktop) کارت ها و ماژول های مورد نیاز را تهیه و به آن متصل نمود.

PLC دلتا

مورد آخر که با نام PLC های قابل اتصال بر روی رک شناخته می شوند کامل ترین نوع PLC ها می باشند. در مدل های ماژولار در صورت مشکل برای هر کدام از کارت های متصل به PLC نمیتوان از بقیه ماژول ها بدون آن استفاده نمود زیرا برای هر یک از ماژول ها آدرسی تعریف شده است که نمی توان آن را تغییر داد مگر با تغییر برنامه PLC. اما در PLC های دارای رک چون هر کدام از ماژول ها به صورت جداگانه و از سمت رک به PLC متصل شده اند در زمان سوختن ماژول برای بقیه مشکلی پیش نمی آید و PLC به کار خود ادامه می دهد.

پی ال سی بر روی رک

منبع تغذیه

در هنگام تهیه PLC حتما باید منبع تغذیه ای متناسب با جریان پی ال سی و ماژول های همراه آن تهیه شود. بدین صورت که جریان کشیده شده توسط هر یک از ماژول ها را با جریان CPU که در کاتالوگ PLC آن ها تعریف شده جمع می کنیم و در 1.5 ضرب می کنیم تا تغذیه مورد نیاز خود را انتخاب نماییم.

نحوه عملکرد plc

PLC با برنامه هایی که توسط نرم افزار برای آن نوشته ایم دقیقا شبیه به یک کامپیوتر مواردی مثل دور موتور دما و حتی شدت روشنایی را برای ما کنترل می کند. PLC ها به شکل حلقه بسته یا کلوز لوپ برنامه نویسی میشوند برای مثال دما را به کمک سنسور اندازه میگیرید، مقدار آن را با مقدار برنامه ریزی شده مقایسه و خروجی را به کمک اینورتر و فن به ما می دهد.

نرم افزار plc

شرکت های توسعه دهنده برای برنامه نویسی PLC های خود نرم افزار هایی را قرار داده اند تا به وسیله آن ها برنامه ریزی را انجام دهیم؛ برای مثال نرم افزار PLC زیمنس TIA PORTAL، دلتا ISP SOFT و ال اس XG5000 می باشد.

مزایا و معایب plc

PLC ها مزایای بسیاری دارند که تعدادشان از انگشتان دو دست هم بیشتر است که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • کاهش سیم کشی و پیچیدگی مدارات فرمان
  • کاهش قیمت تمام شده پروژه ها
  • آسانی کار با آن ها
  • امکان گسترش راحت پروژه
  • امکان کنترل سیستم از راه دور
  • دسترسی به انواع شبکه های صنعتی و کامپیوتری
  • طول عمر زیاد
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر
  • سیموله کردن و شبیه سازی ورودی و خروجی های سیستم
  • و...

شاید اصلا نتوان معایبی برای پی ال سی ها نام برد و فقط شاید بتوان گفت وظیفه برنامه نویسی را بر عهده مشتریان قرار می دهد.

PLC

امروزه مثل گوشی هوشمند که جزیی جدا نشدنی از زندگی همه ی ما شده است PLC را هم نمی توان از پروژه ها و صنایع جدا نمود. در صورت نیاز و خرید انواع PLC میتوانید به سایت مانا موتور مراجعه نموده و بعد از مقایسه انواع آن ها با فاکتور رسمی و ضمانت اصالت کالا محصول خود را دریافت نمایید.