فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

سنسور نوری چیست؟

معرفی انواع حسگرهای نوری

مزایا و معایب سنسور نوری

خرید انواع سنسور نوری

سنسور نوری چیست؟

برخی افراد می پرسند سنسور نوری چیست؟ در جواب باید گفت سنسور نوری بر اساس دریافت یا ارسال سیگنال های نوری غیر مجاورتی وظایف خود را انجام میدهد. به طور کلی سنسور پالس های نور را تبدیل به سیگنال های الکترونیکی می کند و برای سیستم کنترلی ارسال می نماید. البته که این قطعه پرکاربرد صنعتی ویژگی های مثبت زیادی دارد و در مدل های مختلفی نیز ساخته می شود. همچنین هر یک از مدل ها به شیوه خاص خود عمل کرده و برای سیستم های مرتبط مورد استفاده قرار می گیرد.

سنسور نوری

معرفی انواع حسگرهای نوری

به طور کلی سنسور نوری در سه مدل مختلف ساخته می شود و هر کدام از نظر فرکانس و نحوه دریافت و ارسال نور متفاوت عمل می کنند. به همین دلیل اگر در سیستمی نیاز به یک حسگر نوری است، باید مدل مناسبی انتخاب شود. هر یک از مدل های ساخته شده نیز بر اساس عملکرد و ویژگی های ذاتی خود مزایا و معایبی را به همراه دارند.

انواع سنسور نوری

سنسور نوری یک طرفه (Diffuse Reflective) چیست؟

سنسور نوری یک طرفه یا (Diffus) نور را ارسال کرده و بر اساس بازتاب آن از سطوح مختلف کار می کنند. در این مدل فرستنده و گیرنده سنسور در یک کیس نصب شده و پالس نوری در فضا پخش می شود. زمانی که نور از طریق برخورد با اجسام بازتاب پیدا کند، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به گیرنده برخورد خواهد کرد. همچنین این سنسور عملکرد خوبی در سیستم های با اجسام تیره ندارد و معمولا در فاصله های کم کاربرد دارد. بعضی از این سنسور ها با کمک زمان ارسال تا برگشت نور حتی قادر به اندازه گیری مسافت هم می باشند.

نحوه کارکرد سنسور نوری یک طرفه

سنسور نوری رفلکتوری (Retro Reflective)

اگر به سنسور نوری رفلکتوری برخورد کرده باشید می دانید که چیست و چگونه کار می کند و به راحتی می توانید عملکرد این سنسور را متوجه شوید. از نظر ظاهری سنسورهای رفلکتوری کاملا مشابه با مدل های یک طرفه هستند، اما در روبه‌روی کیس گیرنده و فرستنده یک رفلکتور (سطحی با عملکرد آینه) قرار دارد. به دلیل وجود چنین ساختاری فاصله سوئیچینگ سنسورهای رفلکتوری به بیش از 10 متر می رسد.

سنسور نوری دوطرفه (Through Beam)

شاید بتوان گفت که دقیق ترین و کم خطا ترین نوع سنسور های نوری دو طرفه با دو کیس می باشد. در این نوع سنسور ها یک بخش وظیفه ایجاد و فرستادن نور فروسرخ را دارد و درواقع بخش دوم کار سنسینگ و حسگر را انجام می دهد. به خاطر این ساختار باید هر دو کیس دقیقا روبروی هم قرار گیرند که باعث می شود نصب آن ها کمی سخت تر شود.

نحوه کارکرد سنسور نوری دو طرفه

مزایا و معایب سنسور نوری

سنسورهای نوری با توجه به سرعت و عملکرد دقیقی که دارند، نقش پر رنگی را در دنیای صنعت بازی می کنند. این سنسورها به دلیل ارسال و دریافت پالس های نوری نیازی نیست که به شکل مستقیم با اجسام برخورد داشته باشند. همچنین این سنسورها می توانند اجسام را از فاصله نسبتا دور تشخیص دهند. دوام بالا، توانایی تشخیص اجسام مختلف و عملکرد خوب در محی های صنعتی، از دیگر مزایای این نوع حسگرها هستند. 

سنسورهای نوری با توجه به مزایا و کاربردهای گسترده خود معایبی نیز به همراه دارند. برای مثال در حسگرهای نوری دو طرفه مراحل نصب سخت است و زمان نسبتا زیادی می برد. همچنین کلیه سنسورهای نوری در محیط های بسیار تاریک دقت کمی دارند و اشیای دارای رنگ تیره را به سختی تشخیص می دهند.

سنسور نوری baumer

خرید انواع سنسور نوری

اگر قصد دارید به ساده‌ترین روش ، انواع مختلفی از سنسور نوری را سفارش دهید، از سایت ماناموتور کمک بگیرید. شما مشتریان عزیز پس از این که سنسور مورد نظرتان را انتخاب کردید، به راحتی می توانید آن را ثبت سفارش کنید. ماناموتور بسته سفارش شما را در کمترین زمان ممکن به دستتان خواهد رساند.