انتخاب گیربکس

همانطور که بیان شد، علت خرابی‌ها و پیدایش مشکلات در خط تولید، استفاده از گیربکس نامناسب و یا انتخاب ناصحیح آن است که به طور معمول توسط طراح و یا سازنده انجام شده است. اما با فرض این که طراحان و سازندگان خط تولید بر امر انتخاب گیربکس صنعتی مسلط باشند، یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث انتخاب ناصحیح گیربکس شود، فقدان اطلاعات لازم و اولیه برای انتخاب است.

اجزای داخلی گیربکس

البته در برخی موارد، واحدهای درخواست کننده یا فنی این اطلاعات را به واحد‌های خرید و تدارکات ارائه می‌کنند و در پروسه نقل و انتقال، اطلاعات برخی از آن‌ها حذف شده و در نهایت به کسی که باید گیربکس را انتخاب کند، نرسیده است. لذا در ابتدا باید سعی کنیم کلیه اطلاعات کافی را به تامین کننده برسانیم و ثانیا، در بررسی پیشنهادات فنی مجددا به این نکته دقت کنیم که تامین کننده تمامی موارد را در نظر گرفته باشد.

همانطور که بیان شد، برای انتخاب گیربکس اطلاعاتی لازم است که باید با توجه به آن‌ها برای خرید این تجهیزات اقدام کنیم و در صورت کسری اطلاعات هر کدام، عواملی را تحت و الشعاع قرار می‌دهد. کلیات این اطلاعات برای تمامی پروژه‌ها یکسان نمی‌باشد و تنها در جزئیات تفاوت‌هایی دارند. در ادامه این اطلاعات مهم را بررسی می‌کنیم.

کاربردهای مد نظر

تولید گیربکس

تمامی قطعات داخلی باید بسته به نوع کاربرد آن‌ها به میزانService factory، با قدرتی بالاتر از توان کاری مورد انتظار طراحی شوند. در غیر این صورت، گیربکس نمی‌تواند شوک‌ها و ضربات فرایند در حال انجام را تحمل کند و ممکن است؛ برای اجرای فرآیندهای مورد نظر ضعیف و آسیب‌پذیر باشد. همچنین در این شرایط، گیربکس نمی‌تواند راندمان کاری مورد نظر را به خوبی در اختیار ما قرار دهد. با توجه به همین امر، دانستن کاربرد گیربکس در این خصوص برای سازنده، امری الزامی می‌باشد. 

نوع محرک ورودی در گیربکس

محرک ورودی در گیربکس

نوع محرک ورودی عامل دومی است که باید آن را در نظر داشته باشید. محرک ورودی می‌تواند یک موتور الکتریکی، توربین، موتور پیستونی و غیره باشد که هر کدام شوک متفاوتی را به ورودی گیربکس وارد می‌کنند. به طور مثال، ضریب اطمینان لازم برای یک گیربکس صنعتی با کاربرد معین، توان و دور ورودی مشخص، برای زمانی که یک موتور پیستونی با سه سیلندر محرک به آن متصل باشد، نسبت به زمانی که محرک از نوع موتور الکتریکی است، بیشتر می‌باشد. زیرا موتور پیستونی شوک بیشتری را نسبت به یک موتور الکتریکی، به گیربکس وارد می‌کند.

توان نامی ورودی به گیربکس

توان نامی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، زیرا برخی به اشتباه فکر می‌کنند، زمانی که صحبت از توان به میان می‌آید، با مراجعه به پلاک گیربکس، می‌توانند توان آن را ملاحظه کنند. در حالی که در اکثر موارد، سازنده به‌جای توان نامی ورودی، توان مصرفی را که در زمان سفارش‌گذاری از طرف مشتری یا ماشین‌ساز اعلام شده بود را به عنوان توان ورودی در نظر گرفته و گیربکس را متناسب با آن می‌سازد.

داخل گیربکس

ولی در حال حاضر، به هر دلیلی از جمله افزایش ظرفیت، استهلاک خط و یا هرگونه تغییر در سیستم می‌تواند توان مصرفی یا توان نامی موتور، بالا رفته باشد که بدان معنی است که دیگر گیربکس قبلی دارای ضریب اطمینان مشابه گذشته نخواهد بود و این مقدار برای گیربکس پایین‌تر آمده است. در این خصوص باید توان نامی را از روی دیتاشیت و یا پلاک موتور، قرائت کنید و به سازنده اعلام کنید.

دور ورودی به گیربکس

دور ورودی به گیربکس نیز یکی از الزامات مهم در انتخاب گیربکس و ارائه مشخصات اولیه به سازنده می‌باشد تا بتوان علاوه بر انجام محاسبات لازم برای به دست آوردن ضریب اطمینان، انتخاب قطعات لازم، انتخاب یاتاقان‌ها، نحوه روغن رسان، میزان افزایش دما و ... را محاسبه کرد.

اجزای گیربکس

در بسیاری از موارد، مشتری دور ورودی به گیربکس را تغییر می‌دهد ولی این تغییرات را به سازنده اعلام نمی‌کند. این مساله زمانی حائز اهمیت می‌شود که با ثابت نگه داشتن توان، دور ورودی به وسیله تسمه و پولی، زنجیر و یا هر سیستم دیگری کاهش یابد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کاهش دور ضرری به گیربکس نمی‌رساند، در حالیکه با در نظر داشتن توان ثابت، زمانی که دور کاهش یابد گشتاور افزایش می‌یابد و این امر باعث کاهش ضریب اطمینان میشود. به طور مثال، برای یک شرکت تولید میلگرد، برای انتخاب گیربکس اصلی خط خود، با فرض اینکه تنها حداکثر سرعت ورودی برای سازنده مهم باشد، اعلام می‌کند که گیربکس مناسب برای موتور 500 کیلووات و دور ورودی 2000 دور در دقیقه نیاز دارد. حال آنکه موتور مربوطه یک موتورDCبا درایو خاص است و مشخصات ذیل را دارد.

   Rpm 0-1050-2000

   Kw 0-500-500

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

انتخاب گیربکس

نسبت تبدیل گیربکس

حداکثر و حداکثر دمای محیط کاری

گیربکس چیست؟

آشنایی با اجزای گیربکس

انتخاب گیربکس صنعتی

پرسش‌های که پیش از انتخاب گیربکس مطرح می‌شود

انواع گیربکس

راهنمای انتخاب گیربکس مناسب

عوامل موثر در انتخاب گیربکس صنعتی

معرفی برخی از برند‌ها برای انتخاب گیربکس

آشنایی با برندهای ایرانی برای انتخاب گیربکس مناسب

چرا برای انتخاب گیربکس به سراغ مدل‌های ایرانی برویم؟

استفاده از پلاک برای انتخاب گیربکس

نکات تکمیلی در انتخاب گیربکس صنعتی

مزایای خرید از فروشگاه ماناموتور برای شما

نسبت تبدیل گیربکس

نسبت تبدیل گیربکس، در واقع نسبتی است که بین دور ورودی و دور خروجی از گیربکس ایجاد می‎‎شود و معمولا آن را با حرفi و یا عبارتratio نشان می‌دهند. در گیربکس‌های صنعتی، معمولا این مقدار به دو روش زیر بیان می‌شود.

  • نسبت تبدیل نامی 
  • نسبت حقیقی که دارای چندین رقم اعشار می‌باشد

معمولا اکثر سازندگان، بر اساس نیاز بازار گیربکس‌هایی با نسبت تبدیل نامی یکسان طراحی می‌کنند اما نسبت تبدیل حقیقی آن‌ها، می‌تواند بسته به نوع طراحی چرخ دنده‌ها، دارای تغییرات جزئی باشد که عموما این تغییرات به مقدار 3± می‌باشد. البته لازم به ذکر است که نسبت تبدیل، صرفا تابعی از تعداد دندانه‌های تک تک دنده‌های گیربکس می‌باشد و به سایز دنده‌ها، مدول آن‌ها و ... بستگی ندارد.

کارکر اجزای گیربکس

انتخاب گیربکس صنعتی با نسبت تبدیل نامی یکسان و نسبت تبدیل حقیقی متغیر، در اکثر مواقع برای خط تولید مشکلی پیش نمی‌آورد، مگر اینکه سیستم متحرک به گونه‌ای باشد که یک قطعه دوار همزمان با دو یا تعداد بیشتری از گیربکس‌ها در دوران باشد. 

به طور مثال، آسیاب گلوله‌ای با دو درایو یا کوره سیمان با دو درایو، باید دارای گیربکس‌هایی با نسبت تبدیل حقیقی یکسانی باشند. به همین دلیل اگر بخواهید گیربکس دیگر را از برند دیگری خریداری کنید، باید تعداد دندانه‌های تک تک دنده‌ها را به همراه موقعیت آن‌ها به شرکت جدید اعلام کنید، تا برای رسیدن به نسبت یکسان، شرکت گیربکسی دقیقا با همان نسبت تبدیل دستگاه قبلی برای شما طراحی و تولید کند.

حداکثر و حداکثر دمای محیط کاری

برای انتخاب گیربکس صنعتی، باید توجه داشته باشید که تمامی گیربکس‌ها، با توجه به میزان بازده آن‌ها، مقداری از توان ورودی را به عنوان انرژی گرمایی رها می‌کنند. این انرژی گرمایی در محل درگیری دنده‌ها و یا ساچمه‌های بلبرینگ‌ تولید می‌شود و از طریق روغن، از آن محل انتقال پیدا می‌کند.

اجزای داخلی گیربکس

سازندگان با توجه به نوع طراحی پوسته، نوع سیستم روغن‌کاری و گرید، روغن را انتخاب می‌کنند تا دمای گیربکس در حین کار، نسبت به دمای محیط بیشتر از حد مجاز افزایش پیدا نکند. این امر بدین علت است که افزایش دمای گیربکس باعث انبساط قطعات داخلی و پوسته می‌شود. در این حالت به طور معمول، ضریب انبساط پوسته نسبت به دنده‌ها بیشتر از قبل می‌شود و افزایش بیش از حد دمای پوسته، می‌تواند باعث به وجود آمدن فاصله‌های بیش از حد در بین مراکز و لقی در بین دنده‌ها شود.

گیربکس چیست؟

برای انتخاب گیربکس مناسب، ابتدا بهتر است با کارکرد آن آشنا شوید. گیربکس‌ها تجهیزاتی هستند که در بسیاری از کارخانه‌ها کاربرد دارند. اساسا گیربکس‌ها قدرت را از یک ماشین به ماشین دیگری انتقال می‌دهند و نکته مهم این است که ما متوجه شویم، گشتاور مورد نیاز برای دستگاهی که قرار است به گیربکس متصل شود چقدر است. در حقیقت به کمک این تجهیزات می‌توان نیروی مکانیکی بین موتورها را انتقال داد، این فرایند در تمامی گیربکس‌ها به کمک شافت آن‌ها انجام می‌شود.

در گیربکس‌ها، چرخ دنده‌های مختلفی وجود دارند که چرخ دنده‌های کوچک را پینیون و چرخ دنده‌های بزرگ را گیر یا همان دنده می‌نامند. با توجه به سرعت و گشتاور هر چرخ دنده، می‌توان سرعت و گشتاور دنده مقابل را بدست آورد. گشتاور نیرویی است که به صورت چرخشی به دنده‌ها وارد می‌شود، ترکیب چند چرخ دنده در یک گیربکس باعث انتقال نیرو و گشتاور از یک طرف شافت به طرف دیگر آن می‌شود. به عنوان مثال اگر دو دنده را در نظر بگیریم، دنده پینیون سرعت چرخش بالاتری نسبت به گیر دارد و گشتاور کمتری تولید می‌کند، همچنین دنده مقابل گشتاور بیشتر و سرعت کمتری را تولید می‌کند، نسبت تبدیل گیربکس در واقع حاصل به دست آوردن همین نسبت چرخش دو دنده است.

آشنایی با موتور گیربکس

گیربکس‌های صنعتی، غالبا دارای شفت ورودی هستند که موجب ورود نیرو از طرف موتور به داخل محفظه چرخ دنده‌ها می‌شود. متناسب با ضرایب کاهشی یا افزایشی گیربکس، سرعت یا گشتاور خروجی نیز افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. از جمله موارد مهم برای انتخاب گیربکس مناسب برای موتور، نوع ماشین انجام دهنده کار، دمای محیط کاری، موتور متحرک، نوع اتصال بین گیربکس و موتور، آرایش محوری، نوع بار وارده که به صورت شعاعی یا محوری می‌باشد و شرایط کاری شامل گرد و خاک، رطوبت و غیره می‌باشد که باید آن‌ها را بررسی کنید. 

انواع موتورهای گیربکس

همانطور که بیان شد، یکی از موارد مهم برای انتخاب گیربکس مناسب، انتخاب دقیق موتور آن است. به طور کلی موتور گیربکس صنعتی به دو دسته گیربکس‌های کاهنده و افزاینده تقسیم میشود. در گیربکس کاهنده، با توجه به رابطه عکس سرعت دورانی و مقدار گشتاور، سرعت دورانی دریافتی از ورودی، تبدیل به گشتاور می‌شود و به مصرف کننده تحویل داده می‌شود.

اما گیربکس‌های افزاینده عکس مورد قبلی عمل می‌کنند. در این مدل سرعت دورانی بالاتری نسبت به حالت ورودی به مصرف کننده ارائه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این نوع گیربکس‌ها در سانتریفیوژها می‌باشد. این تجهیزات می‌توانند سرعت بالاتری نسبت به حالت ورودی خود، به مصرف کننده ارائه دهند.

آشنایی با نحوه حساب کردن نسبت تبدیل

اگر دنده کوچک‌تر سه دور بزند و دنده بزرگ‌تر تنها یک دور بزند، به این مجموعه یک گیربکس با نسبت یک به سه گفته می‌شود و به طور کلی نسبت یک گیربکس از تقسیم تعداد چرخش دنده به پینتون بدست می‌آید. به شافت که با سرعت بیشتر در گیربکس چرخش دارد این پوت (Input) یا شافت ورودی گفته می‌شود و همچنین شافتی که انتقال قدرت را بر عهده دارد و با سرعت کمتری می‌چرخد شافت خروجی می‌گویند.

چرخ دنده های گیربکس

همچنین اگر دنده کوچک‌تر سه دور بزند و دنده بزرگ‌تر یک دور، به این مجموعه یک گیربکس با نسبت یک به سه می‌گویند و به طور کلی نسبت این گیربکس از تقسیم تعداد چرخش دنده به پینتون به دست می‌آید. به شافتی که با سرعت بیشتر در گیربکس چرخش دارد، این پوت شافت یا شافت ورودی می‌گویند و شافتی که انتقال قدرت را در دست دارد و با سرعت کمتری می‌چرخد شافت خروجی نام دارد. 

اگر یک گیربکس صنعتی دارای دو محور باشد و محور اول نسبتی یک به سه و محور دوم نسبتی یک به چهار داشته باشد، نسبت تبدیل کل گیربکس، ضریبی از سه و چهار خواهد بود که یک به دوازده می‌شود. یعنی اگر شافت ورودی 12 دور بچرخد، شافت خروجی یک دور خواهد چرخید و به طور کلی قدرت برابر با گشتاور ضرب در سرعت می‌شود. 

کارکرد گیربکس

بازو گشتاور در حقیقت فاصله مرکز دنده تا آخرین نقطه است و گشتاور در یک دنده، در واقع برابر با نیرو ضرب در بازو گشتاور است. این بدین معنی است که اگر بازو گشتاور بیشتر باشد نیرو لازم برای چرخاندن دنده گیربکس بیشتر خواهد بود. با توجه به قانون بقای انرژی، اگر گشتاور و نیرو در یک گیربکس در دنده اول با هم برابر باشند، در نتیجه در دنده دوم قدرت بیشتر می‌شود و سرعت کمتری خواهیم داشت، به عبارت دیگر، به دلیل اینکه انرژی ثابت است، نیروی ورودی باید با نیروی خروجی برابر باشد. پس همانطور که مطالعه کردید، برای انتخاب گیربکس مناسب، بهتر است نوع موتور آن را هم بررسی کنید.

موتور گیربکس

آشنایی با اجزای گیربکس

یکی از موارد مهم قبل از آشنایی با عوامل موثر برای انتخاب گیربکس صنعتی، آشنایی با اجزای آن است، در اکثر مواقع گیربکس‌های صنعتی دارای قطعات و اجزای یکسانی می‌باشند. اما برخی از قطعات گیربکس متناسب با نوع کاربری مورد نظر و صنعت می‌توانند متغیر باشند. نوع ورودی و خروجی گیربکس یکی از مواردی است که نوع اجزا و قطعات داخلی گیربکس را تعیین می‌کند. در ادامه اجزای اصلی این تجهیزات را معرفی می‌کنیم.

بلبرینگ

یکی از قطعات اصلی هر گیربکس، بلبرینگ‌های متصل به آن است. با توجه به نیاز گیربکس می‌توان از بلبرینگ و یا رولبرینگ استفاده کرد. بلبرینگ‌ها در دو سمت ورودی و خروجی گیربکس قرار می‌گیرند و موجب انتقال بهتر نیروها می‌شوند.

شفت ورودی و خروجی 

شفت‌ها یا محورهای ورودی و خروجی یکی دیگر از قطعات اصلی داخل گیربکس می‌باشند. شفت ورودی گیربکس، وظیفه انتقال نیرو و توان را به سمت چرخ دنده‌ها دارد و این نیرو از طرف چرخ دنده‌ها به سمت خروجی منتقل می‌شود. 

پوسته گیربکس

پوسته بیرونی گیربکس معمولا طوری طراحی شده که در برابر ضربات و و ارتعاشات مقاومت خوبی نشان دهد. این اجزا معمولا از جنس چدن می‌باشند و تمامی اجزای داخلی گیربکس‌ها، داخل پوسته قرار می‌گیرند.

کاسه نمد

کاسه نمدها از جمله قطعات داخلی گیربکس‌ها می‌باشند که وظیفه محافظت از آن‌ها را در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت و گرد و خاک دارند. کاسه نمد هم متناسب با نوع گیربکس و شرایط محیطی در جنس‌های متفاوتی تولید می‌شود.

چرخ دنده‌ها

یکی از اثر گذارترین و مهم‌ترین قطعات داخلی گیربکس‌ها، چرخ دنده‌ها می‌باشند. چرخ دنده‌ها در جنس و ابعاد متناسب با نوع کاربری مورد نظر، بر روی گیربکس نصب می‌شوند. دندانه‌های این اجزا می‌توانند به صورت مستقیم و یا مارپیچ قرار بگیرند. چرخ دنده‌های مارپیچ سطح تماس بیشتری در زمان چرخش ایجاد می‌کنند که می‌تواند باعث افزایش بازدهی و عملکرد نرم‌تر و آرام‌تر این نوع چرخ دنده‌ها در گیربکس، نسبت به دنده‌های مستقیم شود.

انتخاب گیربکس صنعتی

هدف گیربکس این است که به عنوان یک مولفه انتقال نیرو عمل کند و به این ترتیب دو عامل بسیار مهم در شافت خروجی گیربکس که شامل موارد زیر است، در انتخاب گیربکس تاثیرگذار می‌باشد. 

  • سرعت آن که دور بر دقیقه می‌باشد 
  • میزان کار آن

گیربکس دارای چند خروجی

با توجه به همین امر، در زمان انتخاب گیربکس برای کاربردهای خاص، روی سرعت و گشتاور در شافت خروجی گیربکس حتما تمرکز کنید. چرخ دنده‌ها درون گیربکس یک مزیت مکانیکی را فراهم می‌کنند که گشتاور را از طرف ورودی به شافت خروجی گیربکس افزایش می‌دهد. به این مزیت مکانیکی، نسبت یا همان ضریب گیربکس می‌گویند که با حرفi نمایش داده می‌شود. این عدد برای تعیین ضرب یا همان افزایش گشتاور، از ورودی به خروجی استفاده می‌شود. 

به طور مثال، نسبت یک گیربکس 30:1 است، این عدد بدین معنا است که طرف خروجی حدود 30 برابر از طرف ورودی نیروی بیشتری دارد. بنابراین، اگر موتور یک گیربکس 30 اینچ‌پوند گشتاور کامل را از شافت خروجی خود بتواند تولید کند، گشتاور ورودی 1.0 اینچ‌پوند یا 0.11 نیوتن‌متر بوده است. البته در نظر داشته باشید که در این مثال، اتلاف انرژی داخلی چرخ دنده‌ها که به وسیله راندمان کلی اندازه‌گیری می‌شود، در نظر گرفته نشده است.

موتور گیربکس بزرگ

پس از مشخص شدن گشتاور ورودی مورد نیاز، بر اساس سرعت ورودی موتور، می‌توان نیروی مورد نیاز موتور را محاسبه کرد و اینجا دقیقا نقطه‌ای است که در آن بسیاری از افراد می‌خواهند بر اسب بخار ورودی موتور یا توان متمرکز شوند.

برای افزایش راندمان انرژی، در هنگام انتخاب گیربکس به نوع موتور و دنده‌ها دقت کنید

به طور معمول، می‌توان با جایگزینی موتورهایAC خازن اسپیلت دائمی یاPSC با موتور مغناطیسی دائمDC، بازده موتور گیربکس را به میزان قابل توجه‌ای افزایش داد. موتورهایPSC ممکن است از کارایی بالاتری برخوردار باشند، اما بازده آن‌ها در نقطه عملیات واقعی، می‌تواند بسیار پایین‌تر باشد. همچنین لازم به ذکر است که موتورگیربکس‌های محرک سه فاز، بسیار کارآمدتر از معادل تک فاز هستند و به دلیل طراحی ساده‌تر از قابلیت اطمینان بیشتری نیز برخوردار هستند.

با این حال، زمانی که برق سه فاز در دسترس نیست، یک درایو فرکانس متغیر برای تبدیل ورودی تک فاز به خروجی سه فاز برای گیربکس لازم است.VFD یا همان اینورتر، با توجه به کاربردهایی که برای گییربکس دارند، می‌توانند بسیار اقتصادی باشند و می‌توان از آن‌ها برای شروع نرم و کاهش شوک‌های مکانیکی درون گیربکس‌ها استفاده کرد. استفاده از آن‌ها می‌تواند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسیار کمک کننده باشد.

در هنگام انتخاب گیربکس صنعتی، حتما باید دقت داشته باشید که توان خروجی منتشر شده، فقط برای الکتروموتور است یا بازده گیربکس. برای به حداکثر رساندن کارایی کل سیستم، از بکارگیری دنده‌های ناکارآمد که موجب خنثی سازی سود بازدهی موتور می‌شود، پرهیز کنید.

از انتخاب گیربکس بزرگ‌تر یا کوچک از نیاز پرهیز کنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در زمینه انتخاب گیربکس صنعتی، انتخاب سایز نامناسب آن است. به یاد داشته باشید که موارد زیادی برای توجه به گشتاور و سرعت مورد نیاز کاربری شما وجود دارد که در میان آن‌ها، فاکتور سرویس اهمیت بسیار بالایی دارد. انجمن تولیدکنندگان چرخ دنده آمریکایی اطلاعات بسیار مفیدی برای کمک به تعیین فاکتورهای سرویس مورد نیاز برای کاربرهای رایج ارائه کرده است. بی اعتنایی به فاکتور سرویس در اکثر مواقع می‌تواند منجر به انتخاب‌هایی شود که دوام زیادی نخواهند داشت.

کوچک بودن اندازه موتور گیربکس می‌تواند موجب نارسایی زودرس موتور شود و همچنین بزرگ بودن آن نیز می‌تواند پیامدهایی برای کارایی مورد نظر شما، در پی داشته باشد. کارایی اکثر الکتروموتورهای موتور گیربکس‌ها، معمولا در حدود 80 تا 90 درصد در بار کامل می‌باشد، بسیاری از مهندسان، در این زمینه تصور می‌کنند که اگر یک موتور 5 اسب بخار مناسب باشد، باید گیربکس با توان موتور 7.5 اسب و بعد از آن نیز 10 اسب بخار را می‌تواند انتخاب کرد، در صورتی که مشکلی در این منطق وجود دارد و آن هم این است که این موتور 10 اسب بخار در اصل بدون بار کار می‌کند و مصرف برق و همچنین عدم بارگیری موثر آن، باعث می‌شود تا کارایی آن از موتور 5 اسب که به صورت مناسبی بارگذاری شده ، راندمان کمتری داشت

پرسش‌های که پیش از انتخاب گیربکس مطرح می‌شود

در هنگام انتخاب گیربکس صنعتی، ممکن است سوالاتی برای شما به وجود بیاید که در این بخش قصد داریم برخی از آن‌ها را بررسی کنیم.

چه تفاوت‌هایی بین گیربکس افزاینده و کاهنده وجود دارد؟

گیربکس‌های کاهنده بیشترین مصرف را در بازار دارند و در این گیربکس‌های صنعتی، به ازای کاهش دور، گشتاور افزایش می‌یابد. در حالی که گیربکس‌های افزاینده، با کاهش گشتاور، دور را افزایش می‌دهند.

راندمان کاری کدام یک از گیربکس‌های صنعتی بیشتر است؟

عموما گیربکس خورشیدی دارای راندمان بسیار بالایی است و قابلیت تحمل دور ورودی بالاتری نسبت به سایر مدل‌های دیگر دارد. گیربکس‌های هلیکال با توجه به نوع دنده‌هایی که دارند دارای راندمانی بین 80 تا 90 درصد هستند و راندمان گیربکس‌ حلزونی نیز بین 45 تا 55 درصد است. برای انتخاب گیربکس مناسب با صنعت خود، لازم است تا راندمان کاری مدل‌های مختلف گیربکس را نیز در نظر داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید، خاصیت برگشت پذیری در بسیاری از نسبت‌های گیربکس حلزونی، باعث افزایش مصارف آن در بازار شده است.

بهترین الکتروگیربکس برای بالابرها کدام یک است؟

در انتخاب گیربکس برای بالابرها، باید از گیربکس‌هایی استفاده کنید که خاصیت برگشت ناپذیری داشته باشند و علاوه بر آن، دارای موتور ترمز دار نیز باشند. گیربکس حلزونی در نسبت‌های 40 به بالا دارای این خاصیت‌ها هستند و می‌توانند گزینه مناسبی برای بالابرها باشند.

کیفیت و روش ساخت گیربکس‌های چه تاثیری در راندمان آن دارد؟

کیفیت و روش ساخت چرخ دنده‌ها، شفت و کیفیت روانکاری، جنس پوسته، روش اتصال پوسته، یاتاقان و دیگر موارد مربوط به ساخت، تاثیر بسیار بالایی در بالا بردن راندمان گیربکس، کاهش دمای تولید شده، کاهش نوسانات و همچنین صدای تولید شده توسط گیربکس دارند، پس به همین دلیل برای انتخاب گیربکس‌ها باید به این موارد نیز دقت داشته باشید.

Service factory یا ضریب کار چیست؟

گیربکس‌ها عموما با متغیر کار می‌کنند، به همین دلیل بهتر است، قبل از انتخاب گیربکس با کاربری‌های مختلف، ضریب کاری آن را نیز بررسی کنید. در مواردی که اضافه بار به صورت لحظه‌ای بر گیربکس اعمال می‌شود، کار با برگشت است و محرک، یک موتور احتراقی می‌باشد.

صدای نامتعارف الکتروگیربکس برای چیست؟ 

جهت اندازه‌گیری صدا و تشخیص متعارف یا نامتعارف بودن آن، می‌توانید از استانداردISO8579-1 استفاده کنید. این استاندارد برای تعیین سطح صدای ناشی از چرخنده‌های گیربکس می‌باشد. اصولا هنگام به گوش رسیدن صدای نامتعارف، باید به سه نکته زیر توجه داشته باشید.

   صدای گیربکس بسته به این که از دنده‌ها یا بلبرینگ‌ها و یا ... باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد

   صدا می‌تواند از متعلقات گیربکس باشد و باید کوپلینگ دنده‌ای یا تسمه و پولی و یا موتور متصل به گیربکس را بررسی کنید

   ایراد در جابه‌جایی و یا نصب شاسی یکی دیگر از دلایل صدای نامتعارف در گیربکس می‌تواند باشد

چگونه صدای گیربکس را کمتر کنیم؟

صدای زیاد گیربکس‌ها می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. از این دلایل می‌توان به روغن کاری، شکستگی چرخ دنده‌ها، خرابی بلرینگ، بار اضافی، عدم تراز بودن یا نا هم‌رسانا بودن با الکتروموتور و یا مصرف‌کننده اشاره کرد. اما برای برطرف کردن آن نیز می‌توان راه حل‌هایی ارائه کرد که این راه حل‌های به شرح زیر هستند.

   خارج کردن روغن قدیمی و افزودن روغن جدید

   تعویض چرخ دنده‌ها

   تعویض بلبرینگ‌های فرسوده

   کاهش بار یا تعویض سایز گیربکس

   اصلاح کولینگ و یا مونتاژ گیربکس

بول هلیکال به چه معناست؟

اگر از انتخاب گیربکس هلیکال، هدف انتقال نیرو به صورت غیر خطی و تحت زاویه 90 درجه باشد، از چرخ دنده‌های گونیا که بول هلیکال نام دارد استفاده می‌کنند. این چرخ دنده‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و یا زاویه‌دار باشند.

نسبت گشتاور و دور در یک گیربکس صنعتی چگونه بدست می‌آید؟

در یک گیربکس صنعتی دور و گشتاور با یکدیگر رابطه عکس هم دارند؛ به این معنی که گیربکس صنعتی می‌تواند با کاهش دور، گشتاور را افزایش دهد یا با افزایش دور، گشتاور محور خروجی را کاهش دهد. حالت ایده‌آل یک گیربکس صنعتی تعریف مشخصی دارد که بیان می‌کند،  حاصل‌ضرب دور در گشتاور، در ورودی و خروجی گیربکس، ثابت می‌باشد اما با توجه به اینکه معمولا در دستگاه‌های مکانیکی هدر رفت انرژی وجود دارد، این حاصل‌ضرب در محور خروجی میزان کمتری خواهد بود. 

گیربکس صنعتی چه کاربردهایی دارد؟

گیربکس‌های صنعتی، با توجه به مزایایی که دارند، جایگاه ویژه‌ای در میان تمامی صنایع و کارخانجات مختلف پیدا کرده‌اند. برای یک گیربکس صنعتی کاربردهای مختلفی می‌تواند در نظر گرفت که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

برای کشیدن واگن‌های مسافری در حمل و نقل ریلی، در وینچ‌های نظیر وینچ مخصوص دریچه‌های سد، در خطوط انتقال آب و نفت مانند گیربکس شیرآلات کشویی، در انواع بالابرها (

غالبا از گیربکس حلزونی برای بالابرها استفاده می‌شود، زیرا برگشت پذیر نیستند)، در کشاورزی و مخصوصا آبیاری بارانی از گیربکس افزاینده یا گیربکس پشت تراکتوری برای افزایش سرعت گاردون در تراكتور و انتقال سرعت بالا به پمپ استفاده میشود. همچنین از این تجهیزات برای انواع جرثقیل‌های سقفی و وینچ‌های تک فاز و سه فاز، در دستگاه‌های کشش و نورد آهن‌آلات، ساخت انواع بالابرهایی که برای پاک کردن شیشه‌های ساختمان‌های بلند و برج‌ها استفاده میشوند، در سیستم هواده فاضلاب‌های شهری، انواع گیربکس‌های واگن کش حاکل سنگ و بارهای سنگین دیگر.

از گیربکس‌های صنعتی برای ساخت انواع مخلوط‌کن‌ها و بچینگ‌ها، گیربکس انواع کوره گردان برای ساخت مصالح ساختمانی، گیربکس انواع دستگاه‌های حفر کننده چاه، رول باز کن، ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی و همچنین از این گیربکس‌های برای کارخانجات قند نیز استفاده می‌کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، از گیربکس‌های صنعتی سایز بزرگ برای صنایع سیمان، صنایع پتروشیمی و نفت، صنایع دفاعی، پالایشگاه‌ها، کارخانجات رنگ و همچنین صنایع مس و فولاد استفاده می‌کنند.

انواع گیربکس

گریبکس‌ها در انواع مختلف و با کاربرهای متفاوتی تولید می‌شوند که برای بهره‌وری مناسب از آن‌ها، لازم قبل از انتخاب گیربکس، با انواع آن نیز آشنا شوید. عموما گیربکس‌ها به صورت کوپل نشده در بازار عرضه می‌شوند. اما برخی از کارخانه‌ها نیز هستند که محصولات خود را به صورت الکتروگیربکس و یا موتور گیربکس در بازار ارائه می‌کنند. اما دسته‌بندی کلی گیربکس‌ها به شرح زیر است.

گیربکس بزرگ

   گیربکس هلیکال، در انواع گیربکس‌های هلیکال شافت مستقیم پایه‌دار و هلیکال شافت مستقیم فلنچ‌دار و گیربکس‌های بول هلیکال قابل تقسیم هستند. 

   گیربکس حلزونی، انواع گسترده و مصارف مختلفی دارد

   گیربکس خورشیدی، به این مدل گیربکس سیاره‌ای نیز می‌گویند که دارای بیشتری راندمان کاری بین مدل‌های دیگر هستند و امروزه در صنعت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند

   گیربکس‌های مرکب، در کاربری‌هایی که دور بسیار کم نیاز است، انتخاب گیربکس مرکب پیشنهاد می‌شود

   گیربکس آویز

   گیربکس کرانویل پینیون

   گیربکس رپ

   گیربکس بالابر صنعتی

آشنایی با گیربکس هلیکال

یکی از انواع گیربکس‌های صنعتی، هلیکال می‌باشد که به عنوان گیربکس شافت مستقیم نیز معروف است و برخلاف مدل حلزونی و مکعبی، دارای راندمان بیشتر از 90% می‌باشد. در حالیکه در ساختار درونی گیربکس حلزونی و مکعبی، تنها از یک نوع چرخنده استفاده شده است، در گیربکس‌های هیلکال از اجزا متغیری استفاده می‌کنند و گاها متناسب با کاربرد و میزان انتقال دور به صورت چند محوره تولید می‌شوند. پس اگر نیاز به کاربری با راندمان بالا دارید، انتخاب گیربکس هلیکال را پیشنهاد می‌کنیم. این مدل تجهیزات در انواع زیر تقسیم بندی می‌شوند.

   گیربکس شافت مستقیم پایه‌دار

   پیربکس شافت مستقیم فلنچ‌دار

   گیربکس بول هیلکال

   گیربکس شافت موازی

   گیربکس شافت سه محور

در این مدار از گیربکس‌ها، چرخ‌دنده‌ها بسیار نرم کار می‌کنند و صدای بسیار کمی نیز دارند و از طرفی دیگر به دلیل مورب بودن چرخ دنده‌ها، در هنگام انجام کار، بیش از یک دنده درگیر بوده که این امر باعث کاهش استهلاک می‌شود. از طرفی دیگر این مدل راندمان بسیار بالاتری نسبت به گیربکس‌های حلزونی دارد که این مزایا باعث افزایش کاربری این تجهیزات در صنعت شده است. 

پوسته گیربکس هیلکال عموما آلومینیوم و یا چدن است و بنا به نوع مصرف، در انواع پایه‌دار، فلنچ‌دار و یا ترکیبی از این دو می‌باشند. از عمده کاربری‌های گیربکس هیلکال شافت مستقیم در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، صنایع فولاد، صنایع سیمان و ... است. از مدل شافت مستقیم پایه دار نیز بیشتر در خطوط انتقال مواد و مدل فلنچ‌دار برای مواردی که گیربکس به صورت عمودی نصب می‌شود مانند میکسر‌ها استفاده می‌شود. همچنین از این تجهیزات در صنایع زیر نیز استفاده می‌کنند.

   صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

   صنایع غذایی و دارویی

   نوار نقاله

   کاشی و سرامیک

   میکسرها و بچینگ 

   کانوایر

   صنایع فولاد و سیمان

   صنایع دریایی

   آب و فاضلاب

   بسته بندی محصولات

آشنایی با گیربکس حلزونی

یکی از پرکاربردترین انواع گیربکس در صنایع مختلف، مدل حلزونی می‌باشد که شامل یک ماردون و چرخ دنده است. این تجهیزات با در نظر گرفتن شرایط قرار گرفتن ماردون و چرخ دنده به عنوان چرخ دنده 90 درجه شناخته می‌شود. گیربکس حلزونی از اجزا زیر ساخته می‌شود.

   چرخنده

   پوسته گیربکس

   بلبرینگ

   کاسه نمد

این مدل از گیربکس‌ها، یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های این تجهیزات می‌باشند که نسبت به مدل‌های معمولی، دارای چرخ دنده‌های کمی زاویه‌دار و خمیده می‌باشد. این گیربکس حرکت چرخشی ورودی را 90 درجه تغییر می‌دهد. شافت مدل حلزونی مارپیچی و از جنس فولاد می‌باشد، همچنین دنده‌های آن نیز از جنس برنج تولید شده‌اند. گیربکس حلزونی در سایز‌های کوچک و بزرگ طراحی و تولید می‌شود و برای محیط‌های کوچک، انتخاب گیربکس حلزونی کوچک بسیار مناسب است. از پرکاربردترین مدل‌های این نوع تجهیزات، گیربکس کتابی بوده و از جمله مزایای این دسته نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

   نگهداری و تعمیر آسان

   امکان نصب در محیط‌های مختلف

   نویز بسیار پایین و عملکرد آرام

   راه‌ اندازی آسان و راحت

   عدم نیاز به روغن کاری در سایز کوچک و متوسط برای کار مادام العمر

   عدم برگشت‌پذیری در نسبت‌های تبدیل بالای 30

   استفاده از فلزاتی برای افزایش افزایش راندمان گیربکس مانند برنج و آلومینیوم

   دارای خاصیت خود قفل کنی

برای انتخاب گیربکس حلزونی باید دقت داشته باشید که این تجهیزات در سایز‌های گوناگون با کاربری‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. یکی از ویژگی‌های خاص این مدل، امکان استفاده از آن‌ها برای دستگاه‌هایی است که جابه‌جا می‌شوند. 

با توجه به ابعاد کوچک و نصب آسان، می‌توانید این گیربکس‌ها را به سادگی جابه‌جا کنید. اما یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این تجهیزات، امکان راه اندازی گیربکس‌ها بزرگتر است. ماردون این مدل، معمولا از فولاد سخت کاری شده و سنگ خورده استفاده می‌شود که موجب افزایش استقامت و مقاومت آن در برابر استهلاک می‌شود. 

گیربکس خورشیدی

در گیربکس‌های خورشیدی، از یک مجموعه چرخ دنده خورشیدی و چند چرخ دنده ساده که به طور مساوی در اطراف یک مسیر محیطی بین چرخ دنده با دندانه‌های داخلی و خارجی روی یک مدار متحدالمرکز قرار می‌گیرند، استفاده شده است. چرخش چرخ دنده‌های ساده در این مدل، مانند مدار سیاره‌ها در منظومه شمسی است به همین دلیل به این مدل از گیربکس‌ها، خورشیدی می‌گویند. این مدل در ایران با نام‌های گیربکس ستاره‌ای، دنده ستاره‌ای، گیربکس سیاره‌ای، دنده‌ سیاره‌ای و خورشیدی کامپکت نیز می‌گویند. این تجهیزات به عنوان جدیدترین نسل گیربکس‌های صنعتی با راندمان بسیار بالا می‌باشند و امروزه جایگاه ویژه‌ای در میان صنعت‌گران پیدا کرده‌اند. مزایای گیربکس خورشیدی به شرح زیر است.

   گسترده دور بالا بین 0.4 تا 500 دور در دقیقه

   محدوده گشتاور بین 650 تا 500000 نیوتن بر متر

   حجم بسیار کم حتی تا 1.4 برابر گیربکس‌های مشابه

   تحمل با افقی و عمودی زیاد بر روی شافت

   صدای کم

   راندمان بسیار بالا در مصارف خاص

   امکان کوپل سازی بسیار ساده و سریع الکتروموتور بر با گیربکس خورشیدی 

   امکان نصب در زوایای مختلف

   نسبت تبدیل متغیر بین 3 تا 7 

برای انتخاب گیربکس خورشیدی لازم است بدانید که نسبت‌های دور گیربکس در هر طبقه، به طور مستقل و معین قابل تغییر است. به این صورت در هر طبقه، دور ورودی کاهش یافته و به طبقه بعدی انتقال می‌یابد. همچنین این نوع گیربکس‌ها قابلیت تحمل دو ورودی تا مرز 3500 دور در دقیقه را دارند و محدوده نرمال دور آن‌ها بیت 5 تا 800 دور است و قابلیت تحمل مقدار گشتاور تا 650 تا 500000 نیوتن بر متر و دوام و استحکام این مدل نسبت به سایر مدل‌ها بسیار بیشتر می‌باشد.

آشنایی با گیربکس‌های خاص

این نوع گیربکس‌ها بر اساس خواست و نیازهای مشتری ساخته می‌شود. تولید انواع گیربکس‌های خاص با توجه به سفارش مشتریان در ابعاد و اندازه‌های مد نظر مصرف کنندگان و با توجه به سفارش، در انواع مختلف ورودی و خروجی نسبت به نیاز و محل قرارگیری دستگاه انجام میشود. همین امر موجب شده تا مصرف‌کنندگان دیگر دغدغه طراحی و استفاده از ورودی‌های خاص را نداشته باشند و با توجه به متریال و شرایط موجود خود اقدام به سفارش این محصول کنند. 

عموما این گیربکس‌ها دارای توان بسیار بالایی هستند و از آن‌ها برای کاربری‌های سنگین استفاده می‌شود. به عنوان مثال از این مدل‌ها در مصارف زیر استفاده می‌کنند.

   صنایع فولاد و سیمان

   نئوپان سازی

   صنایع مس و روی

   صنایع پتروشیمی

   نورد فولاد

   برای بالابرها

   انتقال مواد مذاب به داخل کوره

   گیربکس جرثقیل‌ها

   گیربکس پرس‌های سنگین

   میکسر بتن

آشنایی با گیربکس اکسترود

گیربکس اکسترود یکی از پرکاربردترین تجهیزات برای دستگاه اکستروژن می‌باشد و در واقع برای فرم دهی به مواد پلاستیکی، سرامیکی، و بسیاری از مواد صنعتی و پلیمری به شمار می‌رود. در حقیقت این مدل با استفاده از فشار و دما و به کمک قالب‌ها، این کار را انجام می‌دهند. این گیربکس‌ها به عنوان تجهیزات موازی و معادل سریH شریف در ایران هستند.

در سالیان اخیر بسیاری از تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید این مدل زده‌اند و اگر شما هم قصد انتخاب گیربکس و خرید آن را دارید می‌توانید از نمونه‌های با کیفیت داخلی استفاده کنید و از تولیدات ملی حمایت کنید. ماناموتور نمایندگی فروش برندهای معتبر تولید این محصولات در ایران را بر عهده دارد و می‌توان با ورود به صفحه هر کدام، مشخصات و مدل‌ها مختلف آن‌ها را ملاحظه کنید.

گیربکس‌های اکسترود در دو مدل تک محور و دو محور در بازار عرضه می‌شوند. دور خروجی این تجهیزات می‌تواند توسط مشتری انتخاب شود و عموما دارای سیستم خنک کاری بسیار خوبی می‌باشند. یاتاقان و بلبرینگ درجه یک در این گیربکس باعث شده تا مصرف‌کنندگان بسیار زیادی به آن جذب شوند. استفاده از بلبرینSKF وFAG و چرخ دنده‌ با کیفیت در این مدل‌ها، از مزایای گیربکس اکسترودی می‌باشد.

گیربکس سایکیلو

گیربکس سایکلو یکی از انواع گیربکس‌های صنعتی می‌باشد که بسیار شوک پذیر بوده و در برابر شوک‌های ناگهانی می‌تواند به راحتی مقاومت کند. در طی سالیان اخیر، بسیاری از مهندسان برای کنترل موتورهای سرو در صنایع مختلف از گیربکس سایکلو و خورشیدی استفاده می‌کنند. این دو گیربکس قادر هستند تا بارهای بسیار سنگین را در نرخ حرکتی بالا کنترل کرده و خروجی مورد نظر را برای کاربری ایجاد کنند. جالب است بدانید در ساختار داخلی گیربکس سایکلو از هیچگونه چرخ دنده‌ای استفاده نشده است. برای انتخاب گیربکس سایکلو بهتر است با مزایای آن نیز آشنا باشید که به شرح زیر است.

   عکس العمل بسیار کم و در حد صفر در طول عملکرد

   حرکت رولینگ به جای لغزش سطحی

   استهلاک بسیار کم

   سفتی پیچشی

   طراحی و تولید صاف

   ضریب تبدیل بالای یک به 200 در سایزهای کوچک

   عملکرد بسیار آرام و کم صدا

همچنین در ساختار گیربکس سایکلو از موارد زیر استفاده شده است.

   دیسک

   بلبرینگ

   بلبرینگ خارج از مرکز

   پین و بوش

بلبرینگ خارج از مرکز دارای قفسه، رولر و نشیمنگاه داخلی می‌باشد که هر کدام در صورت خرابی به صورت مستقل قابل تعویض هستند. همچنین برای انتخاب گیربکس سایکلو بهتر است با مجموعه دلایل اصلی برای استفاده از این گیربکس‌ها نیز آشنا باشید.

   سایکلو در زمینه تطبیق اینرسی است. یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب گیربکس سایکلو، کنترل شرایط در محیط‌های دینامیک است. سرو موتورها می‌توانند تا 10 برابر اینرسی خود را کنترل کنند، اما در حالتی که زمان پاسخ مهم می‌باشد، موتور باید دارای کنترلی کمتر از 4 برابر اینرسی داشته باشد

   امکان عملکرد پر بازده موتورها در سرعت‌های بالا است. گیربکس‌ها کمک می‌کنند تا موتورها در سرعت‌های بهینه خود عمل کنند

   ایجاد یک گشتاور بزرگ می‌باشد، گیربکس‌هایی که می‌توانند با کمک چرخ دنده‌های خود، سرعت را کاهش داده گشتاور را افزایش دهند.

راهنمای انتخاب گیربکس مناسب

از گیربکس‌ها در صنعت برای تبدیل نیروی مکانیکی به قدرت استفاده می‌شود و در نتیجه برای افزایش راندمان کاری و افزایش طول عمر مفید دستگاه‌های صنعتی، باید نکاتی را در انتخاب گیربکس رعایت کنید. در خصوص انتخاب گیربکس مناسب، تنها کافی است تا مواردی همچون شرایط کاری، روغن کاری، موقعیت و نحوه نصب و روانکاری آن‌ها اطلاع داشته باشید. از نکات مهم برای انتخاب گیربکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

   نوع ماشین مورد کاربرد

   شرایط محیط کاری مانند میزان گرد و خاک، رطوبت، یخبندان، آب و هوای گرمسیری و ...

   مشخصات و نوع موتور محرک 

   نوع انتقال دور بین گشتاور و موتور که می‌تواند به صورت مستقیم، از طریق کوپلینگ، کلاچ و یا دور متغیر باشد

   آرایش محورهای انتقال قدرت

   مقدار بارهای شعاعی و یا محوری و عوامل ایجاد آن

موقعیت نصب گیربکس صنعتی

برای اینکه روغن کاری به صورت صحیح انجام شود، اگر حالت نصب غیر ازB3 باشد، باید از قبل وضعیت آن مشخص باشد. در اکثر مواقع، گیربکس‌ها به صورت پیش‌فرض، بر اساس وضعیت نصبB3 تولید و طراحی می‌شوند، مشخص نکردن وضعیت نصب گیربکس در هنگام سفارش ممکن است باعث روغن‌کاری نادرست گیربکس و کاهش عمر مفید آن می‌شود. 

روانکاری

برخی از گیربکس‌های ممکن است به روانکاری نیاز داشته باشند. این تجهیزات برخلاف گیربکس‌هایی که دارای روانکاری دائمی هستند، دارای هواکش، تراز و درپوش تخلیه روغن متناسب با موقعیت نصبی که توسط مشتری سفارش داده شده‌اند، می‌باشد. زیرا این گیربکس‌ها بدون روغن عرضه می‌شوند و باید قبل از نصب به میزاتن معینی که در جدول روغن کاری آن مشخص شده، از روغن پر شوند.

انتخاب روغن مناسب به اندازه انتخاب گیربکس صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. روغن‌های معدنی برای دماهای بین صفر تا 30 درجه سانتی‌گراد به کار گرفته میشوند. چنانچه میزان دما از 30 تا دمای 35 درجه افزایش یابد، از روغن‌های با ویسکوزیته بالاتر و اگر کمتر از 0 درجه باشد باید از روغن‌های با ویسکوزیته پایین‌تری استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که روغن‌های سنتتیک در بین دماهای 15 تا 50 درجه بکار گرفته شوند.

عوامل موثر در انتخاب گیربکس صنعتی

برای انتخاب گیربکس مناسب، فاکتورهای بسیار زیادی را مورد بررسی قرار دهید که در ادامه این فاکتورها را بیان می‌کنیم. 

سرویس فاکتور

سرویس فاکتور در واقع پارامتری است که در برخی از گیربکس‌ها تعیین می‌شود تا بر اساس آن سرویس‌های دوره‌ای آن انجام می‌شود. به طور مثال گیربکس‌هایی که به صورت 24 ساعته در محیط‌های عادی و در ساعت‌های کمتری فعالیت می‌کنند، می‌باشد. همچنین در زمانی که قرار است از گیربکس صنعتی در یک آسیاب استفاده کرد. و نیازی به ارتعاشات نا منظم است، پارامتر فاکتور باید از مقدار بالاتری نسبت به یک گیربکس که به القای یکنواخت نیاز دارد، بهره ببرد. 

میزان بار ورودی و خروجی گیربکس

مرحله بعد در روند انتخاب گیربکس مناسب، بعد از این که سایز آن را به صورت اصولی انتخاب کردید، نیاز است تا بار حداکثری مجاز که گیربکس می‌تواند انتقال دهد را مشخص کنید. نکته‌ای که در اینجا لازم به ذکر است، این است که اگر بار به کار گرفته شده در گیربکس، بیش از حد مجاز باشد، برای این که در برابر بار اضافی، مقاومت لازم ایجاد گردد، لازم است در زمان انتخاب گیربکس صنعتی، سایز بزرگ‌تری را انتخاب کنیم.

دور خروجی گیربکس

یکی از مهم‌ترین پارامترها در زمان انتخاب گیربکس صنعتی، دور خروجی آن می‌باشد. این پارامتر می‌تواند نقشی تعیین کننده در میزان گشتاور خروجی از گیربکس داشته باشد.

محل نصب 

بعد از طی کردن مراحل ذکر شده بالا در زمان انتخاب گیربکس مناسب را طی کردید، لازم است تا حالت نصب آن را هم مشخص کنید. حالت‌ها و روش‌های مختلف پیکربندی برای نصب دستگاه وجود دارد و در حالت کلی سازندگان گیربکس گزینه‌های مختلفی را برای روش‌های نصب دستگاه، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از پایه برای نصب این تجهیزات بر روی بالا یا پایین بدنه بیرونی دستگاه اشاره کرد. 

همچنین روش دیگر در نصب گیربکس‌ها، استفاده از خروجی هالو و انجام پیکربندی در خروجی دستگاه به صورت 90 درجه با بول هیلکال است. به طور کلی، تمامی برندهای تولید کننده گیربکس‌های صنعتی، محصولات خود را با روش‌ها و حالت‌های مختلف برای نصب، تولید می‌کنند و این حالت‌ها را در قالب کاتالوگ و یا در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. 

همچنین در انتخاب گیربکس صنعتی، بررسی موارد زیر نیز اهمیت بسیاری دارند. 

   نوع ماشین انجام دهنده کار

   دمای محیطی که گیربکس قرار است در آن کار کند

   میزان گرد و خاک، رطوبت، یخبندان و .... در محیط کار

   نوع و مشخصات موتور متحرک

   نوع اتصال بین الکتروموتور و گیربکس صنعتی

   آرایش محورهای گیربکس

   مقدار بار مماسی و شعاعی و علت آن

معرفی برخی از برند‌ها برای انتخاب گیربکس

با توجه به افزایش روزافزون استفاده از گیربکس‌های صنعتی برای کارخانجات و صنایع مختلف، امروز برندهای زیادی در ایران و خارج از ایران، این تجهیزات را در انواع و سایز‌های گوناگونی طراحی و تولید می‌کنند که برای انتخاب گیربکس صنعتی، بهتر است با این برندها آشنا باشید. در ادامه این بخش برترین برندهای تولید کننده این تجهیزات را معرفی می‌کنیم.

گیربکس ایلماز

گیربکس ایلماز در بازار به عنوان الکتروگیربکس ترک شهرت بسیار زیادی دارد و یکی از با کیفیت‌ترین انواع گیربکس‌های صنعتی در ایران به حساب می‌آید. برای دریافت آخرین لیست محصولات و قیمت‌های این برند می‌توانید به صفحه اصلی این مجموعه در فروشگاه ماناموتور مراجعه کنید. این شرکت در سال 1958 به وسیله آقای ایلماز تاسیس شد و پس از گذشت مدت زمان بسیار کمی، به دلیل تولید محصولات با کیفیت به یکی از قطب‌های تولید این تجهیزات در جهان تبدیل شد.

گیربکسSEW

گیربکسSEW یکی از تجهیزات بسیار مطرح و با کیفیت در دنیا می‌باشد که در کشور آلمان قرار دارد و بیش از 80 سال در زمینه تولید انواع تجهیزات صنعتی سابقه کاری دارد و از جمله بهترین برندها این زمینه می‌باشد. به طور معمول گیربکس‌های این مجموعه در دو دسته استاندارد و صنعتی و در دو نوع خورشیدی یا سیاره‌ای و هلیکال طراحی و تولید میشود. محصولات تولیدی این برند از جمله بهترین و پرطرفدارترین گیربکس‌های اروپایی در ایران به حساب می‌آیند و از انواع مدل‌های موجود از این برند در بازارهای ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

   گیربکس‌های شافت مستقیم

   گیربکس کرانویل پینتون

   گیربکس آویز

   گیربکس حلزونی 

   گیربکس صنعتی

   گیربکس خورشیدی

گیربکسPGR

یکی دیگر از انواع گیربکس‌های ترک که در ایران بازار بسیار داغی دارد، گیربکس‌هایPGR است. کارخانه اصلی این برند در استان آیدین ترکیه واقع شده است. این شرکت در راستای افزایش کیفیت و برآورده کردن نیازهای بازار، گیربکس‌های خود را با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در انواع و سری‌های مختلفی تولید می‌کند. برای آشنایی بیشتر با محصولات این برند می‌توانید در صفحه اختصاصی این شرکت در وب‌سایت ماناموتور مراجعه کنید.

گیربکسRossi

یکی دیگر از برترین برندهای تولید کننده انواع گیربکس‌های صنعتی مجموعه روسی است. این شرکت در دهه 70 میلادی توسطGilio Rossi در ایتالیا تاسیس شد و امروزه به یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان انواع گیربکس‌ها و الکتروموتورها در اروپا تبدیل شده است. محصولات این برند برای صنایع سنگین مانند صنایع معدنی، فلزات، پلاستیک، لاستیک، صنایع سیمان و ... بسیار کاربرد و پرطرفدار هستند. برای انتخاب گیربکس روسی بهتر است بدانید که این مجموعه محصولات خود را در سری‌هایG،H، EP وR.MR تولید می‌کند. برای خرید گیربکس‌های روسی می‌توانید به صفحه مخصوص این برند، در وب‌سایت ماناموتور مراجعه کنید.

گیربکس موتوواریو 

یکی دیگر از برندهای معتبر در دنیا در زمینه تولید انواع گیربکس‌های صنعتی شرکت موتوواریو (Motovario) می‌باشد که در سال 1965 در شهر فورمینجین ایتالیا تاسیس شد. این مجموعه در ابتدای فعالیت خود به سرعت رشد کرد و به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولید کنندگان انواع محصولات صنعتی در ایتالیا و اروپا تبدیل شد. محصولات این مجموعه در صنایع مختلفی مانند مکانیک و الکترومکانیک، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع چوب، سنگ و شیشه، صنایع نساجی، کفش و چرم، صنایع حمل و نقل و لجستیک، صنایع فولاد و ابزارها و ماشین آلات و ... بسیار کاربردی هستند. البته لازم به ذکر است که محصولات این برند نیز در سری‌ها و مشخصات متفاوتی طراحی و تولید میشوند.

گیربکس سیبونی SIBONI 

یکی دیگر از برندهای معتبر و ایتالیایی تولید کننده انواع گیربکس‌های صنعتی، گیربکس سیبونی است که محصولات خود را با دقت و با کیفیت بسیار بالا تولید می‌کند. مجموعه ماناموتور نماینده رسمی فروش تجهیزات این مجموعه در ایران است و اگر شما هم قصد انتخاب گیربکس سیبونی را دارید، می‌توانید به راحتی در فروشگاه ما، انواع محصولات این برند را مشاهده کنید.

آشنایی با برندهای ایرانی برای انتخاب گیربکس مناسب

انواع چرخ دنده های گیربکس

امروزه با توجه افزایش نیازهای بازار برای انواع گیربکس‌ها، برندهای گوناگون ایرانی نیز دست به تولید انواع این تجهیزات زده‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. 

گیربکس سهند

شرکت گیربکس سهند با استفاده از جوانان با استعداد و مجرب، انواع گیربکس‌ها را تولید می‌کنند. این مجموعه با تولید محصولات با کیفیت و در سطح جهانی، در سال 1387 جز برترین شرکت‌های تولید کننده انواع تجهیزات صنعتی قرار گرفت. مجموعه سهند تجهیزات صنعتی خود را در سری‌های گوناگون تولید می‌کند که تمامی آن‌ها دارای یک سال گارانتی پس از فروش می‌باشند.

گیربکس شاکرین

یکی دیگر از برندهای معتبر ایرانی در زمینه تولید انواع گیربکس‌ها، مجموعه شاکرین می‌باشد. برای انتخاب گیربکس شاکرین بهتر است بدانید که محصولات این مجموعه در سری‌هایVF،MVF، VF FCوMVF FC تولید می‌شوند که هر کدام دارای مشخصات و کاربردهای بسیار زیادی می‌باشند. گیربکس‌های شاکرین دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع خودرو سازی و ... دارند. از جمله مزیت‌های این برند نسبت به سایر برندهای تولید کننده گیربکس، می‌توان به در دسترس بودن، قابل اعتماد بودن، داشتن پوسته بسیار شکیل و دقیقا مشابه با نمونه‌های خارجی اشاره کرد.

گیربکس رهنما

یکی از برندهای قدیمی و مشهور در زمینه تولید انواع گیربکس‌های صنعتی در ایران می‌باشد که در سال 1363 توسط سعید رهنما تاسیس شد. محصولات این برند کاربردهای بسیار زیادی در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان و سایر صنایع کلیدی کشور دارند. از انواع گیربکس‌های تولید شده توسط این شرکت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

   گیربکس‌های حلزونی

   گیربکس‌های هلیکال

   گیربکس‌های مخروطی

   گیربکس‌های ترکیبی

چرا برای انتخاب گیربکس به سراغ مدل‌های ایرانی برویم؟

امروزه گیربکس‌های ایرانی به دلیل کاربردهای بسیار زیاد در صنایع مختلف و همچنین مزایای بسیار زیادی که دارند، به شدت مورد استقبال مصرف‌کنندگان و صنعت گران قرار گرفته است. انتخاب گیربکس ایرانی، به دلیل خدمات پس از فروش و موجود بودن قطعات یدکی، بسیار پیشنهاد میشود. همچنین این تجهیزات مطابق با تمامی استانداردهای روز جهانی طراحی و تولید می‌شوند. شما می‌توانید در فروشگاه ماناموتور، محصولات بهترین برندهای ایرانی را خریداری کنید

استفاده از پلاک برای انتخاب گیربکس

مانند تمامی تجهیزات صنعتی و مکانیکی دیگر، بر روی گیربکس‌ها نیز یک ورق فلزی اصب شده است که مهم‌ترین اطلاعات و مشخصات بر روی این تجهیزات ثبت شده است و برای انتخاب گیربکس بهتر است آن را حتما مطالعه کنید. از جمله اطلاعات ذکر شده بر روی این پلاک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

   لوگو و نام شرکت سازنده

   شماره سریال ساخت گیربکس

   تاریخ ساخت

   توان گیربکس

   نسبت تبدیل

   سرعت‌ها (معمولا سرعت ورودی ذکر می‌شود، اما در برخی موارد نیز سرعت خروجی را نیز بر روی پلاک ثبت می‌شود.)

   نوع روانکاری

   مقدار روانکاری 

   وزن گیربکس

همچنین علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شد، در برخی مواقع، مواردی مانند دبی جریان روغن، وزن با روغن و بدون روغن، سرویس فاکتور، اطلاعات تماس و ... نیز بر روی پلاک ثبت می‎‎شود.

نکات تکمیلی در انتخاب گیربکس صنعتی

لازم است توجه داشته باشید که باید از نصب الکتروموتور با توان بالاتر از گیربکس پرهیز کنید، زیرا شوک و تنش‌هایی می‌تواند ایجاد کند که طول عمر گیربکس‌های صنعتی و سایر اجزا را کاهش می‌دهد. طراحی گیربکس‌ها بر طبق توانی که از ماشین یا انجام دهنده کار جذب می‌کنند، انجام شده است و نه بر اساس توان الکتروموتوری که نصب شده. همچنین در صورت استفاده از گیربکس با توان کمتر، انرژی بیشتری مصرف می‌شود و هزینه‌های شما بالاتر خواهد رفت. برای جلوگیری از این امر، می‌توانید از الکتروموتور بزرگ‌تر استفاده کنید اما لازم است مطمئن باشید در شرایط ویژه مانند زمانی که تعداد اتصالات زیاد است، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. گیربکس‌های صنعتی می‌توانند نیروهای اضافی تا 100 درصد گشتاور نامی خود را تحمل کنند اما این به شرطی است که تعداد اتصالات محدود باشد. اگر تعداد اتصالات شما، بیش از اندازه باشد، برای انتخاب گیربکس صنعتی، باید به سراغ تجهیزاتی بروید که گشتاور نیروی آن 50% بیشتر از حد معمول در نظر گرفته شده باشد که این امر توسط ضریب کار مناسب بدست می‌آید. 

مزایای خرید از فروشگاه ماناموتور برای شما

ماناموتور یکی از بزرگ‌ترین مرجع‌های فروش انواع محصولات صنعتی و الکتریکی است که در فعالیت خود از سال 1391 در زمینه فروش این محصولات در بازار ایران، همواره تلاش به جلب رضایت مشتریان خود داشته است و در همین راستا، قابلیت‌ها و امکانات متنوعی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. فروشگاه ماناموتور دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‎‌کنیم.

انواع چرخ دنده های گیربکس

فروشگاه ماناموتور همواره تلاش داشته تا وکیل مدافع مشتریان در انتخاب کالا باشد در همین راستا مشتریان می‌توانند از پشتیبانی 24 ساعته و کاملا رایگان ما در زمینه خرید و انتخاب گیربکس صنعتی و دیگر محصولات استفاده کنند. همچنین پس از خرید نیز می‌توانند از پشتیبانی‌های فنی، برای آشنایی با عملکرد صحیح محصولات خریداری شده خود آگاهی پیدا کنند. 

روش‌های ارسال محصولات

یکی از ویژگی‌های مهم ماناموتور ارسال سفارشات با روش‌های گوناگون و رایگان است که کاملا به انتخاب خود مشتریان می‌باشد. همچنین در صورت لزوم، مشتریان عزیز می‌توانند به صورت حضوری به فروشگاه ما تشریف بیاورند و سفارش خود را شخصا تحویل بگیرند.

امکان مقایسه محصولات با یکدیگر

مشتریان عزیز می‌توانند با ورود به صفحه هر محصول، مشخصات، امکانات و قیمت آن محصول را ببیند و در صورت لزوم این موارد را با سایر مدل‌های دیگر همان برند یا برندهای دیگر آن محصول مقایسه کنند تا بتوانند بهترین انتخاب را انجام دهند.