یکی از مشکلات برای آپارتمان‌های با ارتفاع زیاد و تعداد واحد بالا، مسأله آب رسانی به تمامی واحدها است. یکی از راه‌های حل این موضوع استفاده از پمپ آب می‌باشد. همچنین انواع پمپ آب در بسیاری از کاربردهای صنعتی نیز مرسوم است. اما استفاده از پمپ آب به تنهایی کافی نیست و برای کنترل فشار آب پمپ‌ها، نیاز به اینورتر مناسب داریم. در ادامه این مطلب از ماناموتور، به روش‌ها و نکات مهم انتخاب اینورتر برای پمپ آب می‌پردازیم.

اینورتر پمپ

اینورترها با توجه به توانایی‌هایی که دارند، می‌توانند به راحتی فشار آب خارج شده از پمپ را کنترل کنند و سطح فشار آب را در تمامی قسمت‌های یک ساختمان اندازه‌گیری کنند. پمپی که انتخاب می‌شود با حداکثر توان خود شروع به پمپاژ آب به داخل لوله‌های تاسیسات خواهد کرد. این کار می‌تواند باعث ایجاد فشار مضاعف و غیر ضروری بر روی پمپ و تاسیسات لوله‌کشی شود. همچنین گاهی اوقات میزان مصرف برق پمپ بی دلیل افزایش پیدا می‌کند و بهترین راه جلوگیری از این مشکلات استفاده از اینورترها است.

اینورتر

اینورتر

اینورترها نوعی دستگاه کنترل الکتروموتور هستند که با اعمال تغییراتی برروی فرکانس و منبع تغذیه می‌توانند دور یک الکتروموتور را کنترل کنند. از مهم‌ترین کاربردهای اینورترها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم سرعت
  • تغییر جهت دور موتور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور
  • روشن و خاموش کردن موتور بدون نیاز به قطع و وصل کردن جریان برق اصلی 
  • حفاظت از موتور در برابر افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور 

البته لازم به ذکر است همه اینورترها قابل استفاده بر روی پمپ آب نیستند. به همین دلیل برای انتخاب پمپ آب باید نکاتی را بدانید و آنها را رعایت کنید که برای مشاوره در خرید اینورتر مناسب میتوانید با ما تماس بگیرید.

معرفی انواع برند اینورتر

به خاطر مصرف بسیار زیاد این اینورترها شرکت های بسیاری در این زمینه فعالیت دارند که می توان به:

اشاره کرد که می توانید هر یک را باتوجه به توضیحاتی که پایین تر درباره ویژگی های اینورتر داده ایم، بهترین انتخاب را داشته باشید.

کمی هم در مورد انواع پمپ آب بدانیم

در ساختمان‌های با تعداد واحد بالا برای افزایش فشار آب خانه، ساختمان، آپارتمان و ویلاها پمپ آب می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. متراژ خانه‌ها تعداد واحدها و تعداد خانه‌ها می‌توانند عواملی برای انتخاب پمپ آب مناسب باشند. پمپ‌های آب در توان‌های مختلف اعم از نیم اسب، یک اسب و دیگر توان‌ها و همچنین در برند‌های مختلف موجود هستند و با توجه به نیازهای مشتریان در انواع مختلفی ارائه می‌شوند. 

  • بوستر پمپ آب خانگی 
  • پمپ آب جتی 
  • پمپ سانتریفیوژ 
  • پمپ آب بشقابی 
  • با مخزن پمپ آب یا منبع تحت فشار 
  • پمپ خانگی با کلید اتوماتیک

پمپ آب

با انتخاب اینورتر برای پمپ آب می‌توانید از این پمپ‌ها با بالاترین بازده ممکن استفاده نمایید. 

مزایای استفاده از اینورتر برای پمپ

قبل از انتخاب اینورتر برای پمپ آب بهتر است مزایای استفاده از آن را نیز بدانید. استفاده از اینورتر برای پمپ آب می‌تواند باعث شود راندمان کاری و طول عمر پمپ‌های خود را افزایش دهید. استفاده از اینورتر البته مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • کاهش هزینه‌های برق مصرفی 
  • افزایش چشم‌گیر طول عمر پمپ‌ها
  • از بین بردن ضربات مکانیکی 
  • کنترل دقیق فشار آب خروجی از پمپ‌ها
  • امکان ایجاد sleep mode برای پمپ‌های آب
  • امکان اضافه کردن سنسور هایی مانند فشارسنج به سیستم

با استفاده از اینورتر برای پمپ آب، پمپ به صورت نرم راه‌اندازی می‌شود و همین امر باعث می‌شود تلاطم درون چاه ایجاد نشود و از گل‌آلود شدن آب جلوگیری می‌کند. در راه‌اندازی نرم توسط اینورتر، ابتدا کفگرد الکتروپمپ شناور، در طی 3 ثانیه به به بازه 1800 تا 2000 دور می‌رسد سپس در مرحله دوم دور الکتروپمپ به 3000 دور می‌رسد که این دور می‌تواند طی 3 تا 3600 ثانیه انجام شود.

پمپ

همانطور که شروع راه‌اندازی موتور به‌صورت نرم انجام می‌شود توقف آن نیز به صورت نرم انجام می‌شود. البته برای توقف، دیگر نیازی به کارکرد مرحله‌ای نیست. این کار کم کم صورت می‌گیرد. توقف نرم می‌تواند جلو ضربات مکانیکی را بگیرد و جلوی ریزش بدنه چاه را می‌گیرد. با انتخاب اینورتر برای پمپ می‌توانید هزینه‌های برق مصرفی خود را نیز کاهش دهید. راه اندازی نرم توسط اینورترها، باعث کاهش جریان راه‌اندازی می‌شود. اگر اینورتر را با دور الکتروپمپ به‌درستی تنظیم کنید می‌توانید تا 40% در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

روش کار اینورتر برای پمپ آب

اینورتر پمپ با استفاده از کنترل فرکانس ورودی، الکتروپمپ اول را تحت کنترل می‌گیرد و روی دور مورد نظر کاربر قرار می‌دهد و با استفاده ازPID سطح فشار آب را کنترل می‌کند. در صورتیکه به فشار بیشتری نیاز باشد، اینورتر به کمک رله‌ای که دارد، الکتروپمپ‌های بعدی را راه می‌اندازد و به صورت اتوماتیک به مدار وارد می‌کند تا فشار آب مناسب را فراهم کند.

اینورترهای مخصوص پمپ آب، دارای قابلیت‌های دیگری نیز در مقایسه اینورترهای معمولی هستند. کنترل دور چند الکتروموتور یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای است که این اینورترها دارند. این امر باعث می‌شود کاربران بتوانند کنترل دقیق و لحظه‌ای بر روی فشار آب مصرفی خود داشته باشند. البته لازم به ذکر است که همه اینورترها این قابلیت‌ها را ندارند؛ پس باید در انتخاب اینورتر برای پمپ آب دقت کنید.

انتخاب اینورتر برای پمپ آب

به‌طور کلی می‌توان 8 معیار را برای انتخاب اینورتر برای پمپ آب تعیین کرد. در ادامه به معرفی این معیارها خواهیم پرداخت.

نوع بار

نوع بار اولین معیار برای انتخاب اینورتر پمپ آب است. به‌طورکلی می‌توان بار که به موتور متصل می‌شوند را به دو دسته تقسیم کرد. اولی بارهایی هستند با گشتاور متغیر و دومی بارهای با گشتاور ثابت. در زمان انتخاب اینورتر باید بدانید که چه نوع باری قرار است به به موتور اعمال شود. درباره ی گشتاور متغیر، گشتاور با سرعت بالا در حال حرکت است ولی در بارهای گشتاور ثابت بارها ثابت هستند، که برای پمپ آب بارهای گشتاور متغیر مناسب هستند.

FLA موتور

دومین معیار برای انتخاب اینورتر برای پمپ آب، FLA موتور استو برروی پلاک موتورها اطلاعات بسیار مهمی وجود دارد که یکی از آن‌ها همین FLA است که همان جریان بار کامل موتور است.

فرکانس موتور

سومین معیار برای انتخاب اینورتر برای پمپ آب فرکانس پمپ است. باید دقت داشته باشیم که حتما فرکانس پمپ برای فرکانس اینورتر مناسب باشد؛ به‌طور مثال استفاده از اینورتر با فرکانس 200 برای پمپ با فرکانس 600 هرتز می‌تواند باعث خرابی پمپ شود.

ولتاژ موتور 

چهارمین معیار برای انتخاب اینورتر برای پمپ ، ولتاژ کاری پمپ است که یک معیار بسیار مهم و اساسی است. لازم به ذکر است که ولتاژ خروجی از اینورتر برابر است با حداقل صفر ولت الی میزان ولتاژ ورودی اینورتر.

برق ورودی

نوع ولتاژ و برق ورودی برای اینورتر یکی دیگر از معیارهای انتخاب اینورتر می‌باشد. باید حتما این معیار را در نظر داشته باشید؛ زیرا در صورت استفاده از انونتر نامناسب برای پمپ، ممکن است خسارت‌های زیادی به پمپ وارد کنید.

ارتفاع از سطح دریا

اینورترها به‌صورت کلی برای ارتفاع 1000 متر بالاتر از سطح دریا ساخته شده‌اند و می‌توانند در نواحی مختلف رفتارهای متفاوتی نیز داشته باشند. باید دقت داشته باشید که حتما از اینورتر مناسب برای هر منطقه استفاده کنید.

درجه حفاظت یا IP

درجه حفاظت یا IP معیار بعدی برای انتخاب اینورتر برای پمپ آب است. درجه حفاظت یکی از معیارهایی است که افراد کمی به آن توجه می‌کنند. باید توجه داشته باشید که با توجه به میزان آلودگی و رطوبت مکان مورد نظر و IP مناسب، اینورتر مناسبی را انتخاب و خریداری کنید. به‌طور مثال انتخاب و خرید اینورتر با درجه حفاظت عایقی معادل با آی پی 20 به‌هیچ عنوان برای محیط‌های مرطوب و دارای گرد و غبار مناسب نیست. 

مدهای کنترلی اینورتر

معیار بعدی برای انتخاب اینورتر برای پمپ آب مدهای کنترلی آن است. اینورترهای مناسب برای پمپ آب باید دارای مد SLEEP WAKE UP باشند تا با استفاده از آن بتوان انرژی را ذخیره کرد. در غیر این صورت و نبود این مد، اینورتر همواره در حالت RUN قرار می‌گیرد و هیج ذخیره انرژی انجام نمی‌شود. مد دیگری که برای خرید اینورتر برای پمپ‌ها اهمیت دارد مد Pump cleaning است. به وسیله این مد، که برای تمیزکاری پمپ است، می‌توان مسیر آب را چپ‌گرد و راست‌گرد کرد تا رسوب‌های درون پمپ کنده شوند.

خرید اینورتر برای پمپ آب

پمپ آب و متعلقات آن

استفاده از اینورترها برای ساختمان‌های با تعداد واحد بالا یکی از ضرورت‌های اصلی کار با پمپ آب می‌باشد. با استفاده از اینورترها می‌توانید در تمامی واحدهای یک ساختمان یا تمام بخش‌های یک سیستم صنعتی، فشار آب یکسانی داشته باشید و طول عمر پمپ آب خود را بالاتر ببرید. همچنین با کاهش مصرف برق می‌توانید از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. شما می‌توانید در فروشگاه اینترنتیماناموتور، به راحتی اینورتر مناسب خود را خریداری کنید و تجربه بسیار خوبی از خرید خود داشته باشید.