روش های کنترل دور موتور AC تکفاز

الکتروموتورهای القایی تکفازی که با جریان AC کار می کنند بر اساس مدل راه اندازی انواع مختلفی دارند که می توان به:

  • موتور تک فاز دو خازن
  • موتور تکفاز خازن موقت
  • الکتروموتور تک فاز فاز شکسته
  • الکتروموتور خازن دایم
  • موتور الکتریکی قطب چاکدار

اشاره کرد. در کنار این موتورها که روتور قفس سنجابی دارند موتورهای یونیورسال هم هستند که می توانند هم با جریان مستقیم و هم با جریان متناوب کار کنند که در بسیاری از وسایل خانگی به کار می روند.

الکتروموتور تک فاز یونیورسال

دیمر و ماژول کنترل دور موتور تک فاز

دیمر فقط محدود کننده ولتاژ می باشد و در الکتروموتور های AC باید نسبت ولتاژ به فرکانس ثابت بماند که اگر این نسبت به هم بریزد باعث داغ شدن شدید الکتروموتور و سوختن سیم پیچ های آن می شود. از دیمر فقط و فقط می توان برای کنترل دور موتور های یونیورسال کمک گرفت، زیرا این نوع از موتورها همان طور که گفته شد می توانند با جریان DC هم کنترل شوند.

از ماژول های کنترل دور خاص هم که امروزه زیاد ساخته می شود، فقط برای موتور های توان پایین تا 500 وات می توان استفاده نمود و در واقع کاربرد صنعتی ندارند و بیشتر برای کار های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

اینورتر کنترل دور موتور AC

اینورتر های تک فاز به تک فاز در بازار ایران بسیار کم می باشند و برند های محدودی هستند که این نوع از اینورتر ها را تولید می کنند؛ یکی از این اینورتر ها DSI-200 پنتاکس می باشد که با تنظیم بعضی از پارامتر ها می توان به جای اتصال موتور سه فاز به آن موتور های تک فاز را هم راه اندازی نمود. برای این کار پارامتر P9-13 روی صفر و پارامتر PP-05 روی 06 تنظیم شود و در ورودی فاز و نول به R و S متصل و موتور به خروجی U و V وصل شود.

اینورتر پنتاکس

کاربری های تغییر دور موتور تکفاز

از این الکتروموتور ها در بالابر ها، فن و پمپ، لوازم خانگی و همچنین در بعضی از کاربرد های صنعتی که دسترسی به برق سه فاز وجود ندارد میتوان از کنترل این الکتروموتور ها استفاده نمود.

اینورتر، تنها راه برای راه اندازی موتور تک فاز

بهترین پاسخ به کنترل دور الکتروموتور های تک فاز اینورتر یا درایو می باشد که با کمک آن می توان تمامی پارامتر های این الکتروموتور ها از جهت، سرعت و جریان تا نوع ترمز را کنترل نمود.

اینورتر پنتاکس سری DSI-200 در کنار قیمت مناسب خود به خاطر منتاژ در ایران و کیفیت بالا با داشتن بسیاری از استاندارد های اروپا همواره بهترین انتخاب برای موتور های تک فاز می باشد.