فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

طریقه نصب و راه اندازی اینورتر سه فاز و تک فاز

سیم کشی اینورتر

اینورتر های پیشنهادی مانا موتور

طریقه نصب و راه اندازی اینورتر سه فاز و تک فاز

در زمان نصب اینورتر ها باید در گام اول به منوال آن ها مراجعه نمود، زیرا شما اگر هر مدل و برندی را خریداری کنید به همراه آن یوزر منوال یا دفترچه راهنمایی عرضه می شود که تمامی نکات هنگام راه اندازی از محل و نوع پیچ های مورد نیاز جهت نصب تا اندازه قطر کابل های مورد نیاز یا پارامتر های راه اندازی در آن وجود دارد. از آن جا که بسته به توان و مدل اینورتر نصب آن در تابلو متفاوت است ما مدل M100 برند LS ، ال اس کره جنوبی را بررسی می کنیم.

ملاحظات و نکات محل نصب

ملاحظات و نکات نصب اینورتر

در بخش اول منوال ها معمولا شرایط کاری اینورتر ها آورده می شود. مثل دما و رطوبت کاری اینورتر، فشار و لرزش های اعمالی و... که حتما باید به این تذکرات توجه شود زیرا در بعضی از پروژه ها دیده می شود که اینورتر در نزدیکی کوره یا بر تنه محرک دستگاه که با لرزش های بسیاری همراه است نصب می شود که طول عمر این قطعه حیاتی را تا نصف کاهش می دهد.

آماده سازی محل نصب

نکته بسیار مهم این است که تا جایی که می شود حتما درایور داخل تابلو مجزا نصب شود. چون تابلو هم دمای کاری و رطوبت دستگاه را تا حدی کنترل می کند و هم از خطرات احتمالی و برق گرفتگی اپراتور جلوگیری می کند.

از آنجا که اینورتر ها در زمان کار بسیار گرم می شوند باید تهویه بسیار خوبی داشته باشند. برای نصب اینورتر مخصوصا بیشتر از یک دستگاه هم فاصله آن ها از هم اهمیت پیدا می کند و هم جایگاهشان به نسبت هم که در تصاویر زیر از اینورتر  M100مشخص شده است.

آماده سازی محل نصب اینورتر

محل مناسب نصب اینورتر

سیم کشی اینورتر

سیم بندی و وایرینگ اینورتر ها همانند سیستم های دیگر صنعتی به دو بخش مدار فرمان و مدار قدرت تقسیم می شود. همان طور که از نام آن ها مشخص است مدار فرمان همان قسمت فرمانی و کنترلی مدار می باشد که از ولتاژ ها و جریان های کم برای کنترل سیستم کمک می گیرد؛ اما مدار قدرت فقط وظیفه رساندن برق به اینورتر و الکتروموتور را بر عهده دارد.

مدار فرمان اینورتر ها بسته به نوع کارکرد و ارتباطات می تواند متفاوت باشد و شاید بتوان گفت که امکان دارد ده ها و حتی صد ها سیم بندی برای کنترل الکتروموتور و دینام با اینورتر باشد که باید به منوال هر اینورتر مراجعه شود. اما از آن جا که تقریبا در تمامی درایو ها سیم کشی بخش قدرت شبیه می باشد در این بخش به سیم بندی موتور و اینورتر در بخش قدرت سیستم می پردازیم.

مدار قدرت درایو ها هم به دو بخش سیم کشی قبل از اینورتر و سیم کشی موتور تا اینورتر تقسیم بندی می شود که نکات مهم و قابل توجهی دارد. در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

سیم کشی اینورتر

سیم کشی قبل از اینورتر از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در این بخش به سراغ منوال  iS7شرکت کره ای LS می رویم که درایوی پیشرفته می باشد.

در تمامی اینورتر ها از منبع تا اینورتر بر اساس شرایط می تواند قطعاتی قرارمی گیرد:

  • کلید مینیاتوری و یا کلید اتوماتیک کامپکت(MCCB): از مهم ترین قطعات ایمنی که حتما بهتر است در مدار قرار داشته باشد کلید های مینیاتوری و یا کلید اتوماتیک کامپکت می باشد. کار اصلی این دو قطعه حفاظت دستگاه در صورت اضافه جریان می باشد که می تواند علاوه بر سوزاندن دستگاه باعث آتش سوزی هم بشود. تفاوت بین این دو این است که کلید های مینیاتوری تا حداکثر 100 آمپر تولید و عرضه می شوند اما MCCB ها تا حدود 2500 آمپر هم موجود می باشند.
  • کنتاکتور: معمولا در مدار های قدرت از کنتاکتور استفاده می شود تا با مدار کنترلی خود که می تواند PLC هم باشد دستگاه را خاموش و یا روشن کنیم که البته در بعضی از اینورتر های موجود در صنعت با کمک مدار فرمان خود اینورتر هم می شود اینورتر را خاموش کرد.
  • AC و DC راکتور: این راکتور ها باعث می شوند که ضریب توان و یا کسینوس فی ورودی درایو افزایش یابد و به کارکرد بهتر اینورتر در توان های بالا کمک می کنند.

پ

سربندی موتور با اینورتر

سر بندی بین اینورتر و موتور نکته خاصی ندارد و بین آنها هیچگونه وسیله ای به غیر از سیم نباید وجود داشته باشد، زیرا این کار در بعضی از اینورتر ها باعث خرابی دستگاه خواهد شد. (البته به غیر شرایطی که فاصله موتور و اینورتر زیاد باشد.)

نکته قابل توجه در اینورتر ها این است که ترتیب سیم های ارتباطی بین موتور و اینورتر اهمیتی ندارد و جابه جایی سیم های بین آن ها فقط باعث تغییر جهت گردش موتور می باشد که در سروو موتور ها این گونه نیست و ترتیب سیم بندی بین درایو و موتور آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در اینورتر های تا حدود 20 کیلو وات چون خود درایو بریک یونیت داخلی دارد فقط کافیست که مقاومت ترمز را به پایه های B و P(+) متصل کنیم. انتخاب مقاومت ترمز متناسب موتور هم در منوال آن آمده است که اگر نیاز به ترمز های شدید و یا بار های بسیار سنگین بود میتوان از آن استفاده نمود و در غیر این صورت می توان از آن ها استفاده نکرد.

در موتور های بزرگ با توان های زیاد غیر از ترمینال های موتور و تغذیه ترمینال N ،  P1، P2  می باشند که همانند شکل زیر ابتدا باید P1 و P2 را جامپر بزنیم و بریک یونیت و مقاوت ترمز را به آن ها متصل نماییم.

راهنمای سیم بندی اینورتر و موتور

اینورتر های پیشنهادی مانا موتور

در آخر می خواهیم برند های مناسب و ارزشمند به انتخاب مانا موتور را به شما پیشنهاد دهیم:

اینورتر دلتا تایوان

اگر به دنبال اینورتری با امکانات فراوان و قیمت رقابتی میگردید که بعد از خرید آن اسناد و آموزش های بسیار در خصوص نصب و تنظیم پارامتر های آن در اختیار داشته باشید، بهترین انتخاب سری های جدید اینورتر دلتا مثل مدل های C200، C2000 و MS300 می باشند. این اینورترها به قدری امکانات در اختیار شما قرار می دهند که نیاز به بسیاری از تجهیزات مثل PLC را برطرف می کنند.

اینورتر پنتاکس ایران

برند ایتالیایی پنتاکس که با پمپ های با کیفیت خود شهرت جهانی دارد، در کنار تولید انواع پمپ، اینورتر های کنترل دور هم تولید می کند. به تازگی با تجربه های بسیار خوب این اینورترها مونتاژ و تولید آن ها در ایران هم انجام می پذیرد که باعث شده قیمت آن ها به شدت کاهش یابد. برای همین اگر به دنبال اینورتری اقتصادی با کیفیتی مناسب میگردید میتوانید از اینورتر پنتاکس استفاده کنید.

اینورتر imaster کره جنوبی

اینورتر آی مستر توسط کشور ژاپن طراحی شده و توسط کشور کره جنوبی تولید و پخش می گردد. این اینورترها از آنجایی که توسط کره جنوبی تولید می شوند از کیفیت مناسبی هم برخوردارند، اینورترهای imaster انواع گوناگونی دارد که از آنها می توان به سری های:

  • اینورتر imaster-u1
  • اینورتر imaster-a1
  • اینورتر imaster-e1
  • اینورتر imaster-c1

اشاره کرد. اینورتر imaster را با نام اینورتر ADT هم شناخته می شود. اینورترهای آی مستر را می توانید در مصارف مختلف کوچک و بزرگ بکار بگیرید. برای تهیه اینورترهای آی مستر می توانید از سایت ماناموتور کمک بگیرید و با مطالعه مشخصات فنی محصولات را با هم مقایسه کنید. در آخر هم می توانید با ثبت کردن سفارش خود، تجربه خریدی خوب را برای خود رقم بزنید.