فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

طریقه نصب اینورتر سه فاز و تک فاز

امروزه با توجه به نیاز موتور های الکتریکی در صنعت و همچنین اهمیت اینورتر ها در درایو کردن و کنترل الکتروموتور های القایی انتخاب، خرید، نصب و راه اندازی و نگه داری آن ها بسیار مهم و قابل توجه می باشد. برای انتخاب و خرید بهترین اینورتر صنعتی می توانید به صفحه اینورتر سایت اینترنتی مانا موتور مراجعه نمایید. مرحله بعدی نصب و راه اندازی اینورتر می باشد که در این مقاله به این مورد مهم می پردازیم.

از آن جه که تمامی اینورتر های استاندارد از استاندارد های IEC اروپا پیروی می کنند، ساختار کلی کارکرد و راه اندازی آن ها بسیار شبیه به هم می باشد و اگر کارکرد با هر اینورتر را یاد بگیریم کار کردن با برند و مدل های دیگر بسیار آسانتر خواهد شد. برای کار با اینورتر ها، از نصب آن تا ابعاد و پارامتر های آن باید به یوزر منوال آن مرجعه نمایید.

اینورتر ال اس یکی از معروف ترین و پرکاربرد ترین برند های موجود در ایران می باشد. برای همین منظور ما به سراغ اینورتر مدل IP5A ال اس رفته ایم که که از پیشرفته ترین مدل های این برند می باشد.

منوال اینورتر ال اس مدل IP5A

در منوال اینورتر ها تمامی پارامتر های مربوط به انتخاب، نصب و کاربری قرار دارد که به آن ها می پردازیم.

پلاک و پارت نامبر اینورتر

پلاک و پارت نامبر اینورتر

در مرحله نخست مواجهه با یک دستگاه صنعتی توانایی در استخراج اطلاعات آن از برچسب یا پلاک نصب شده بر آن است. در اینورتر ها هم باید با کمک کدینگ به اطلاعات مربوط به محصول دسترسی داریم. در IP5A ال اس همانطور که می بینیم عدد 3 رقمی ابتدایی مربوط به توان اینورتر می باشد، بخش بعدی مدل اینورتر، عدد تک رقمی بعد از خط تیره ولتاژ کارکردی و دو حرف پایانی نشان از آپشن ها میباشد. برای مثال در این اینورتر L نشان از وجود چوک DC داخلی در دستگاه است.

ملاحظات محل نصب اینورتر

در بخش های ابتدایی منوال ها معمولا شرایط کاری اینورتر ها آورده می شود. مثل دما و رطوبت کاری اینورتر، فشار و لرزش های اعمالی و... که حتما باید به این تذکرات توجه شود. متاسفانه در بعضی از پروژه ها دیده می شود که اینورتر در نزدیکی کوره یا بر تنه محرک دستگاه که با لرزش های بسیاری همراه است نصب می شود که طول عمر آن را تا نصف کاهش می دهد.

ملاحظات محل نصب اینورتر

در این تصویر که از بخش ابتدایی منوال می باشد اطلاعاتی استخراج می شود که به ترتیب به آن ها می پردازیم.

  • دمای محیطی کارکرد اینورتر -10 تا 40 درجه سانتی گراد
  • رطوبت نسبی 90 درصد و کمتر
  • دمای انبار -20 تا 65 درجه
  • محل نصب محافظت شده از گازهای خورنده، گازهای قابل احتراق، غبار روغن و گرد و غبار
  • حداکثر ارتعاشات قابل تحمل در ارتفاع 1000 متری از دریا، 5.9 متر بر مجذور ثانیه
  • فشار هوای کاری 70 تا 106 کیلو پاسکال

فریم بدنه درایو و ابعاد

دومین نکته ای که با آن مواجه می شویم فریم و ابعاد نصب بدنه اینورتر می باشد که با توجه به توان آن متفاوت است. مثلا در فریم زیر از توان 7.5 تا 30 کیلووات ابعاد بدنه درایو مشخص شده است.

فریم بدنه درایو و ابعاد

آماده سازی محل نصب اینورتر

نکته بسیار مهم این است که تا جایی که می شود حتما درایور داخل تابلو مجزا نصب شود. چون تابلو هم دمای کاری و رطوبت دستگاه را تا حدی کنترل می کند و هم از خطرات احتمالی و برق گرفتگی اپراتور جلوگیری می کند.

آماده سازی محل نصب اینورتر

با توجه به آن که درایو ها در تابلو های محفوظ نصب می شوند خنک کاری آن ها باید به صورت استاندارد انجام شود. فن در درایو ها زیر هیتسینک که پشت بورد نصب شده است قرار دارند و هوای خنک را از زیر مکش می کنند. برای همین اصلا نباید دو دستگاه زیر هم قرار گیرند، نصب فن جداگانه بر روی تابلو بسیار حیاتی است و فاصله هوا خوری برای هر دستگاه مشخص شده است.

سیم کشی اینورتر

سیم بندی و وایرینگ اینورتر ها همانند سیستم های دیگر صنعتی به دو بخش مدار فرمان و مدار قدرت تقسیم می شود. همان طور که از نام آن ها مشخص است مدار فرمان همان قسمت فرمانی و کنترلی مدار می باشد که از ولتاژ ها و جریان های کم برای کنترل سیستم کمک می گیرد؛ اما مدار قدرت فقط وظیفه رساندن برق به اینورتر و الکتروموتور را بر عهده دارد.

سیم کشی ترمینال قدرت اینورتر

مدار قدرت درایو ها به دو بخش سیم کشی قبل از اینورتر و سیم کشی موتور تا اینورتر تقسیم بندی می شود. بین اینورتر تا موتور نباید تجهیز یا قطعه ای قرار گیرد و فقط بعضی ز زمان ها که فاصله دستگاه تا موتور زیاد تر از حد مجاز تعیین شده می باشد از خازن های موازی بین فاز ها استفاده می شود که این فاصله محدود شده آنقدری می باشد که معمولا نیاز به اضافه کردن همین خازن ها هم نیست.

ترتیب اتصال فاز ها به ترمینال های قدرت اهمیتی ندارد و در صورت جابجایی فقط جهت چرخش موتور عوض میشود.

برای قبل از اینورتر کمی شرایط متفاوت است و قطعات مختلفی برای افزایش کیفیت کارکرد و محافظت قرار میگیرد.

در تمامی اینورتر ها از منبع تا اینورتر بر اساس شرایط می تواند قطعاتی قرارمی گیرد:

  • کلید مینیاتوری و یا کلید اتوماتیک کامپکت(MCCB): از مهم ترین قطعات ایمنی که حتما بهتر است در مدار قرار داشته باشد کلید های مینیاتوری و یا کلید اتوماتیک کامپکت می باشد. کار اصلی این دو قطعه حفاظت دستگاه در صورت اضافه بار و اتصال کوتاه می باشد که می تواند علاوه بر سوختن دستگاه باعث آتش سوزی هم بشود. تفاوت بین این دو این است که کلید های مینیاتوری تا حداکثر 100 آمپر تولید و عرضه می شوند اما MCCB ها تا حدود 2500 آمپر هم موجود می باشند. مزیت دیگر کلید اتوماتیک قطع سه فاز به صورت هم زمان است؛ زیرا در صورت هم زمان نبودن قطع سه فاز باعث آسیب به اینورتر می شود.
  • کنتاکتور: معمولا در مدار های قدرت از کنتاکتور استفاده می شود تا با مدار کنترلی خود که می تواند PLC هم باشد دستگاه را خاموش و یا روشن کنیم که البته در بعضی از اینورتر های موجود در صنعت با کمک مدار فرمان خود اینورتر هم می شود اینورتر را خاموش کرد.
  • AC و DC راکتور: این راکتور ها باعث کاهش هارمونیک ها و افزایش ضریب توان یا کسینوس فی ورودی درایو می شود و به کارکرد بهتر اینورتر در توان های بالا کمک می کنند.

سیم کشی مدار فرمان اینورتر

مدار فرمان اینورتر ها بسته به نوع کارکرد و ارتباطات می تواند متفاوت باشد اما تقریبا شبیه به هم هستند. 

سیم کشی مدار فرمان اینورتر

  1. بخش ورودی های دیجیتال در این ترمینال ها هستند که قابل برنامه ریزی اند. از این ورودی ها برای کنترل دور و جهت موتور، ترمز، ریست خطا و... می توان استفاده نمود.
  2. این چهار خروجی که با ترمینال های A و C مشخص شده اند برای فیدبک گرفتن از شرایط کارکردی موتور و اینورتر مورد استفاده قرار میگیرند. این ترمینال ها هم در پارامتر های اینورتر قابل تنظیم هستند.
  3. امروزه تقریبا تمامی اینورتر ها از شبکه مدباس RS-485 استفاده می کنند. که یک ترمینال پایه مثبت و دیگری منفی میباشند.
  4. برای خروجی گرفتن فیدبک یا فرمان به سیستم دیگری شبیه به PLC می توان از این ترمینال های خروجی آنالوگ هم استفاده نمود. این ترمینال ها برای کارکرد موازی دو اینورتر بسیار مناسب هستند.
  5. ترمینال های گروه 5 خروجی پالسی از اندازه ولتاژ و فرکانس تحویل داده شده به موتور را بر عهده دارند.
  6. یک رله خروجی با کنتاکت های نرمالی اپن و کلوز برای نشان دادن و خبر کردن خطای ایجاد شده در اینورتر می باشد.
  7. در این ترمینال ها می توانیم با پالس دادن به اینورتر فرکانس موتور را کنترل نماییم. این عملکرد شبیه به ورودی های آنالوگ هستند اما نوع دیتا در اینجا به صورت قطار پالس می باشد.
  8. این ورودی سنسور های NTC یا PTC می باشد که برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور استفاده می شود.

این ها نمونه ای از ترمینال های کاربردی میباشند که 70 درصد آن ها با بقیه مدل ها و برند ها یکی میباشد.

سربندی موتور با اینورتر

همان طور که قبل تر گفته شد، بین موتور و اینورتر چیزی به غیر از سیم نباید وجود داشته باشد، زیرا این کار در بعضی از اینورتر ها باعث خرابی دستگاه خواهد شد. (البته به غیر شرایطی که فاصله موتور و اینورتر زیاد باشد.)

نکته قابل توجه در اینورتر ها این است که ترتیب سیم های ارتباطی بین موتور و اینورتر اهمیتی ندارد و جابه جایی سیم های بین آن ها فقط باعث تغییر جهت گردش موتور می باشد که در سروو موتور ها این گونه نیست و ترتیب سیم بندی بین درایو و موتور آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

سربندی موتور با اینورتر

برای ترمز الکترونیکی گرفتن موتور با کمک اینورتر جریان برگشتی ناشی از ترمز موتور وارد مدار DC باس میشود و باعث آسیب به آن میگردد.

برای رفع این مشکل از یک مقاومت در آن ناحیه استفاده می شود تا این اضافه جریان را به صورت گرما در خود تلف کند. برای اینورتر های تا حدود 20 کیلووات (البته بستگی به نوع و مدل اینورتر دارد که در منوال درج میشود) بریک رزیستور به صورت مستقیم به ترمینال های اینورتر متصل می شود و برای بزرگ تر از آن نیاز داریم که در مسیر این دو از بریک یونیت کمک بگیریم. همان طور که در عکس زیر که از منوال اینورتر ال اس می بینید بریک یونیت به ترمینال های P2 و N و پایه های دیگر یونیت ترمز به بریک رزیستور وصل است .

تنظیم پارامتر ها

در مرحله آخر نصب هم نوبت به دادن پارامتر های اصلی به موتور برای راه اندازی موتور می باشد. پارامتر های تنظیمی با توجه به نوع اینورتر می تواند زیاد کم شود. ما در این قسمت فقط پارامتر های مهمی که در زمان راه اندازی اینورتر نیاز هستند را آورده ایم و برای کار های بیشتر نظیر تنظیم PID و یا استفاده از شبکه ها به پارامتر های بیشتری نیاز می باشد.

تنظیم جهت چرخش موتور

برای کارکرد بهتر و بدون نیاز به تغییر سیم بندی و یا مکانیزم، از این پارامتر برای تنظیم جهت موتور استفاده می شود.

سورس فرکانس و کنترل اینورتر

مهمترین پارامتر در تنظیم اینورتر ها پارامتر های سورس کنترل فرکانس و استارت و استپ می باشد که مثلا فرکانس موتور از روی کی پد تنظیم شود یا ترمینال آنالوگ مقدار آن را تنظیم کند.

زمان افزایش و کاهش سرعت موتور

یکی از مهم ترین پارامتر هایی که بسیاری برای دستیابی به آن از اینورتر و سافت استارتر استفاده می کنند، استارت و استپ نرم موتور می باشد که زمان آن را در پارامتر های ACC و DEC مشخص می کنیم.

مد کاری اینورتر

مد کاری تمامی اینورتر ها در حالت پیشفرض ولتاژ بر فرکانس می باشد. اما در کاربرد هایی که موتور در هنگام راه اندازی نیاز به گشتاور بالا دارد باید بر روی سنسورلس وکتور کنترل تنظیم شود.

تنظیم پارامتر های موتور با اتوتیونینگ

برای آن که به بهترین شکل موتور و اینورتر با هم سینک شوند و اینورتر به موتور آسیب نزند در ابتدای کارکرد AUTO TUNING  را فعال کنید تا پارامتر های مربوط به موتور توسط اینوتر به صورت اتوماتیک خوانده شود.

فرکانس های کاری

برای بسیاری از کاربرد ها نیاز می شود که با فرکانسی بالا تر از 50 هرتز کار کنیم یا نیاز است تا سرعت موتور را محدود کنیم.

خطای اضافه بار

برای جلوگیری از سوختن و آسیب به موتور خطایی در اینورتر ها با نام OVER LOAD وجود دارد که می توانید مقدار درصد فشار وارد به موتور و زمان آن را تنظیم نمایید.

ترمز الکترونیکی

در آخر هم برای ایست کردن شفت موتور می توانیم انواع مختلفی استفاده نماییم. مثلا میتوان شفت را بعد از استپ کاملا رها کرد یا فرکانس را به صورت تدریجی کاهش داد. اما پیشرفته ترین حالت که مورد استفاده است استفاده از ترمز الکترونیکی می باشد. در این حالت برای ترمز به موتور جریان خلاف وارد می شود تا موتور ایست کند.

اینورتر های پیشنهادی

در آخر می خواهیم بهترین اینورتر هایی که میتوانید از آن ها استفاده نمیایید را به انتخاب خودمان پیشنهاد دهیم.

اینورتر های موجود در بازار مخصوصا برند های چینی آنقدر زیاد هستند که بسیاری از افرادی که در این زمینه هم فعالیت می کنند نام آن ها را نشنده اند. اما اینورتر هایی را در ایران موجود می باشد که نام آن ها در دنیا هم مورد احترام می باشد. اینورتر LS، اینورتر دلتا، پنتاکس و... از این برند ها هستند که به توضیحات مختصری از هر کدام می پردازیم:

اینورتر ال اس کره جنوبی

اینورتر های LS از پر استفاده ترین اینوتر های صنعت ایران می باشد. کیفیت بسیار خوب در کنار قیمت به صرفه و پشتیبانی عالی وارد کننده از مزیت این برند می باشد.

اینورتر LS

فروشگاه اینترنتی مانا موتور با در اختیار داشتن نمایندگی فروش محصولات ال اس در ایران بهترین قیمت و پشتیبانی را برای شما رقم می زند.

اینورتر دلتا تایوان

اگر به دنبال اینورتری با امکانات فراوان و قیمت رقابتی میگردید که بعد از خرید آن اسناد و آموزش های بسیار در خصوص نصب و تنظیم پارامتر های آن در اختیار داشته باشید، بهترین انتخاب سری های جدید اینورتر دلتا مثل مدل های زیر می باشند.

اینورتر دلتا

این اینورترها به قدری امکانات در اختیار شما قرار می دهند که نیاز به بسیاری از تجهیزات مثل PLC را برطرف می کنند.

اینورتر پنتاکس ایران

برند ایتالیایی پنتاکس که با پمپ های با کیفیت خود شهرت جهانی دارد، در کنار تولید انواع پمپ، اینورتر های کنترل دور هم تولید می کند. به تازگی با تجربه های بسیار خوب این اینورترها مونتاژ و تولید آن ها در ایران هم انجام می پذیرد که باعث شده قیمت آن ها به شدت کاهش یابد. برای همین اگر به دنبال اینورتری اقتصادی با کیفیتی مناسب میگردید میتوانید از اینورتر پنتاکس استفاده کنید.

اینورتر imaster کره جنوبی

اینورتر آی مستر توسط کشور ژاپن طراحی شده و توسط کشور کره جنوبی تولید و پخش می گردد. این اینورترها از آنجایی که توسط کره جنوبی تولید می شوند از کیفیت مناسبی هم برخوردارند، اینورترهای Imaster انواع گوناگونی دارد. اینورتر imaster را با نام اینورتر ADT هم شناخته می شود.

اینورتر imaster

اینورترهای آی مستر را می توانید در مصارف مختلف کوچک و بزرگ بکار بگیرید. برای تهیه اینورترهای آی مستر می توانید از سایت ماناموتور کمک بگیرید و با مطالعه مشخصات فنی محصولات را با هم مقایسه کنید. در آخر هم می توانید با ثبت کردن سفارش خود، تجربه خریدی خوب را برای خود رقم بزنید.

اینورتر اینوت

اینوت از با کیفیت ترین برند های چینی میباشد که تحت لیسانس آمریکا ساخته میشود.

اینورتر اینوت

اینورتر اینوت کاملا با برند های کره ای قابل رقابت است اما قیمتی بسیار مناسب دارد. این شرکت مدل های مختلف و متنوعی از اینورتر ها را تولید می کند؛ اما چهار مدل:

  • اینورتر GD10
  • GD20
  • GD200
  • GD350

امروزه در بازار موجود می باشند.