فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

انکودر چیست؟

انواع انکودر

برند انواع انکودر

انکودر چیست؟

برخی افراد می پرسند انکودر چیست؟ در واقع به این افراد باید گفت که انکودر قطعه ای بسیار کاربردی و مهم در صنعت می باشد که در دسته سنسور های فیدبک قرار می گیرد.encoder به معنی کد گذار می باشد که مختصات صفحه گردان یا خطی خود را کدگذاری کرده و آن را به صورت الکتریکی به کنترلر مربوطه ارسال می نماد. انکودر در صنایع مختلف برای گرفتن فیدبک موقعیت از محیط است و با استفاده از آن می توان یک سیستم حلقه بسته ایجاد کرد.

 

انواع انکودر

انواع انکودر را می توان به دو صورت خطی و چرخشی تقسیم کرد؛ انکودر های خطی که بیشتر با نام خط کش شناخته می شوند در کاربرد هایی که حرکات خطی، با دقت بالا و در کورس های کوتاه مورد استفاده است کاربرد دارند.

انواع انکودر های دوار نیز به دو نوع انکودر ابسولوت (Absolute) یا مطلق و انکودر افزایشی یا اینکریمنتال تقسیم میشوند. انواع انکودر خطی هم به دو نوع، خط کش اهمی و خط کش مغناطیسی تقسیم بندی میشوند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا ساختار و نحوه کارکرد هر یک را بیاموزیم.

انکودر افزایشی (incremental)

عملکرد این نوع بیشتر به وسیله نور و در بعضی مغناطیس انجام میشود به این صورت که درون انکودر نوری افزایشی یک صفحه دوار قرار دارد که بر روی آن صفحه سوراخ های زیاد وجود دارد. هر بار که صفحه حرکت میکند و سوراخ ها از مقابل منبع نور عبور میکنند، نور از سوراخ عبور کرده و به سنسور گیرنده نور برخورد میکند. در نتیجه متوجه میشود که حرکت انجام شده است. با هر بار عبور نور از سوراخ اصطلاحا یک پالس می اندازد.

شبیه ساز کارکرد انکودر نوری افزایشی

دقت انکودر نوری افزایشی به تعداد سوراخ های آن وابسته است به این صورت که هر چه تعداد این سوراخ ها بیشتر باشند، دقت انکودر نیز بیشتر است. به عنوان مثال اگر در یک انکودر تعداد 360 سوراخ را داشته باشیم، از آنجا که کل صفحه 360 درجه است، در نتیجه انکودر مورد نظر از دقتی برابر با 1 درجه برخوردار است. در واقع دقت انکودر افزایشی از رابطه زیر محاسبه میشود:

فرمول دقت انکودر افزایشی

انکودر های مغنایسی هم به همین صورت کار می کنند اما به جای سوراخ های صفحه گردان قطب های N و S و یک سنسور مغناطیسی این کار را انجام می دهند.

انکودر مغناطیسی

خاصیت انکودر افزایشی این است که تنها مقدار تغییرات حرکت را مشخص میکند و قادر به تعیین موقعیت نیست. برای همین بیشتر برای اندازه گیری سرعت استفاده می شود. برای سیستم هایی که موقعیت اندازه گیری می شود حتما نیاز به پیدا کردن موقعیت صفر هومینگ با استفاده از سنسور و لیمیت سوییچ می باشد.

انکودر مطلق (Absolute) 

طرز کار انکودر چرخشی مطلق به این صورت است که درون آن یک صفحه دوار قرار دارد که این صفحه متشکل از چندین قسمت. به هر یک از این لاین ها که از مرکز دایره شروع شده و تا محیط آن ادامه دارد، یک نور می تابد و متناظر با آن سنسور ها آن ها را دریافت می کنند. تعداد این خط ها بیت انکودر را مشخص می کند.

شبیه ساز کارکرد انکودر مطلق

با توجه به نوع ساختار، انکودر ابسولوت (انکودر مطلق) در مقایسه با افزایشی از دقت بیشتری برخوردار است. دقت انکودر مطلق با بیت بیان و از فرمول زیر محاسبه میشود:

فرمول دقت انکودر مطلق

نکته: در انکودر مطلق به تعداد بیت ها سیم وجود دارد.

انکودر های مطلق به خاطر ساختار خود با هر دور چرخش شفت موقعیت خود را صفر می کنند.

اجزای داخلی انکودر مطلق

برای همین در بعضی از انواع آن ها که قیمت بالاتری دارند و با نام مولتی ترن شناخته می شوند، باتری و چرخ دنده هایی وجود دارد که این تعداد دور ها را در خود ذخیره می کند تا بتوان در چرخش های بیشتر از 360 درجه موقعیت را حفظ کرد.

انکودر کالسکه

انکودر چرخ دار کالسکه ساختاری است که اجازه می دهد که از انکودر چرخشی برای حرکات خطی استفده کنیم.

انکودر کالسکه

کاربرد انکودر کالسکه در صنایعی مانند صنایع کاشی سازی است که مثلا هر به ازای هر یک متر، قرار است سنگ برش بخورد. باید به این نکته توجه کرد که دقت انکودر کالسکه ای بر خلاف انکودر افزایشی، بر اساس پالس نیست بلکه بر اساس میلی متر، سانتی متر و یا متر است. مثلا انکودر کالسکه ای با دقت یک میلیمتر، به ازای هر یک میلیمتری که طی میشود یک پالس می اندازد.

سوالی که احتمالا در ذهنتان به وجود آمده این است که چه زمان هایی از انکودر کالسکه و چه زمانی از انکودر خطی (خط کش) استفاده کنیم؟ پاسخ این است که همانطور که گفته شد، خط کش ها برای طول کورس های کوتاه و دقت های بالا استفاده می شود اما انکودر کالسکه برای حرکت های کم دقت تر و بیشتر برای برش ورقه استفاده می شود.

کاربرد انکودر در برش ورق

انکودر خطی (خط کش دیجیتال)

عملکرد انکودر خطی که به آن خط کش پالسی یا خط کش دیجیتالی نیز گفته میشود کاملا مشابه با انکودر چرخشی است با این تفاوت که صفحه به کار رفته در آن به جای اینکه گرد باشد به صورت یک خط مستقیم است. در این نوع encoder، دقت اندازه گیری را فاصله بین حفره تعیین میکند. به عنوان مثال اگر فاصله بین سوراخ ها 0.1 میلیمتر باشد، دقت این انکودر هم برابر با 0.1 میلیمتر است، یعنی با هر 0.1 میلیمتر حرکت، انکودر یک پالس را ثبت میکند.

شبیه ساز کارکرد انکودر خطی

خط کش اهمی (مقاومت متغیر)

ساختار خط کش اهمی مانند رئوستا است. در واقع خط کش اهمی یک نوع مقاومت متغیر است که مقدار حرکت را از طریق اندازه گیری تغییرات مقدار مقاومت محاسبه میکند به این صورت که وقتی سیم متغیر جابجا شده و به جلو یا عقب میرود، مقاومت سیم پیچ تغییر میکند و از طریق این تغییرات میتوان طول حرکت را اندازه گیری کرد. مثلا اگر به مقدار 5 اهم تغییر در مقدار مقاومت داشته باشیم، این به معنی این است که به میزان 10 سانتی متر جابجا شده ایم. به علت ساده بودن ساختار، این خط کش اهمی به لحاظ قیمت، ارزان تر از انکودر خطی است.

خط کش آنالوگ مغناطیسی

خط کش آنالوگ مغناطیسی در واقع  یک میله است که به چندین قطعه تقسیم شده که هر قطعه قطب N یا S آهنربا است. در روبروی این میله، یک میله مغناطیسی دیگر نیز در حال حرکت است. با حرکت میله دوم بر روی میله اول، وقتی قطب های همنام در مقابل هم قرار گیرند، به دلیل خاصیت مغاناطیسی، میله ها یکدیگر را دفع میکنند و وقتی قطب های غیرهمنام روبروی هم قرار بگیرند میله ها یکدیگر را جذب میکنند. بر اساس تعداد دفع و جذب های انجام شده مقدار حرکت اندازه گیری میشود.

شبیه ساز کارکرد خط کش آنالوگ مغناطیسی

این نوع خط کش کاربردهای متنوعی دارد. مثلا در یک دستگاه تزریق پلاستیک که قرار است کاور موبایل تولید کند، دستگاه تزریق باید با دقت خیلی زیاد و در حد صدم میلیمتر حرکت کند زیرا اگر دستگاه یک مقدار بیشتر جلو برود، کاور موبایل تولیدی ضخیم شده و برای موبایل تنگ میشود و اگر هم کمتر از مقدار تعیین شده حرکت کند، کاور نازک تر شده و برای موبایل گشاد میشود بنابراین به دقت بسیار بالایی نایز است تا اندازه ها دقیقا به مقدار تعیین شده در بیایند، خط کش مغناطیسی این مقدار را اندازه میگیرد و آن را گزارش میدهد.

برند انواع انکودر

تا به اینجا انواع انکودر ها را شناختیم، حالا شما باید تصمیم بگیرید که چه نوعی از انکودر به کار شما می آید. بعد از انتخاب نوع انکودر مورد نظر خود در بین انواع انکودر که ممکن است ابسولوت باشد یا مطلق، نوری باشد یا چرخ دار و... بقیه کار را به ماناموتور بسپارید تا نسبت به نوع کارکرد، مکان انکودر بر روی دستگاه، مدت زمانی که باید کار کند و... به شما بهترین برند را پیشنهاد دهند. برای مشاوره فنی انکودر می توانید در واتساپ با شماره 09045010075 در ارتباط باشید تا encoder مناسب کارتان را به شما پیشنهاد بدهند.

انکودرهایی که معمولا ماناموتور به مشتریان خود پیشنهاد می دهد، انکودر اپکن ترکیه و انکودر اتونیکس کره جنوبی است که در زیر به طور خلاصه دلیل این پیشنهاد را متوجه می شوید.

انکودر اونیکس

انکودر های اتونیکس ساخت کشور کره جنوبی هستند که به همین خاطر از کیفیت خوبی برخوردارند و در کنار این، قیمت رقابتی و مناسبی نیز دارد. یکی دیگر از دلایلی که ما انکودر اتونیکس را به مشتریان پیشنهاد می دهیم موجودی خوب این محصول با وجود تحریم ها در ایران است. برای تهیه این انکودر کره ای می توانید آنرا از سایت ماناموتور سفارش دهید تا خریدی خوب را تجربه کرده باشید.

انکودر اتونیکس

انکودر اپکن

انکودر OPKON نیز یک برند ترکیه ای با کیفیت است که علاوه بر آن از کیفیت مناسبی هم برخوردار است. این encoder تنوع بالایی نیز دارد که دست شما را برای انتخاب باز می گذارد. برای خرید این انکودر هم می توانید در سایت ماناموتور با استفاده از فیلتر بندی های مناسبی که دارد در بین تنوع زیاد این انکودر ها انتخاب مناسبی را انجام دهید.

انکودر اپکن

برخی انکودر های اروپایی یا آمریکایی در ایران به سختی پیدا می شوند و بعضی از مشتریان بخاطر بودن این encoder ها بر روی دستگاه هایشان، طول عمر بالا و کیفیت مناسبی که دارند قصد دارند دوباره از این انکودر ها بر روی دستگاه هایشان استفاده کنند. به همین دلیل ماناموتور تصمیم گرفته تا این انکودر ها را برای برخی از مشتریانی که قصد خرید آنها را دارند وارد کند تا این افراد خرید خوبی را با ماناموتور تجربه کنند.

 برای ثبت سفارش واردات انکودر می توانید به صفحه ثبت سفارش انواع انکودر بروید و درخواست خود را ثبت کنید.