فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

شفت انکودر چیست

ساختار سنسور زاویه

انتخاب سنسور زاویه سنج

شفت انکودر چیست

شفت انکودر، همان انکودر چرخشی یا سنسور زاویه سنج می باشد که عضوی جدا نشدنی در صنعت شده است. البته باید گفت که منظور از شفت انکودر نوع خاصی از آن می باشد که در تصویر مشاهده می نمایید.

شفت انکودر

از سنسور انکودر برای تشخیص سرعت و موقعیت دقیق مورد استفاده می گیرد. از آنجا که اندازه گیری دقیق زاویه هم با آن ها انجام می شود از آن به عنوان سنسور زاویه هم استفاده میشود. برای مثال در اپلیکیشن هایی که گشتاور بسیار زیادی برای تغییر زاویه دریچه ای نیاز است و یا فاصله تا اعمال آن زیاد است می توان با کمک گرفتن از یک استپ موتور و یا سروو استفاده نمود و با کمک یک شفت انکودر یا انکودر دستی می توان آن را تنظیم زاویه نمود.

ساختار سنسور زاویه

انکودر های صنعتی از لحاظ ساختار فیزیکی به سه نوع شفت دار، هالو شفت و نیمه هالو شفت تقسیم می شوند و هر کدام کاربرد منحصر به فرد خود را دارد.

انواع مدل های شفت انکودر

استفاده از هر یک بسته به شرایط و محل ارتباط و اتصال متفاوت است. اما معمولا برای اتصال سنسور انکودر به سازه ها مثل نوار نقاله و یا خروجی نهایی دستگاه ها از شفت انکودر استفاده می کنند. این انکودر ها به علت حساس بودن سنسورشان باید با براکت(پایه) و کوپلینگ وصل شوند. زیرا در سازه ها و ماشین ها همیشه انحراف شعاعی و زاویه ای وجود دارد که برای آن که در دراز مدت به انکودر آسیب نرساند، این انحرافات را با کوپلینگ برطرف می کنند.

نحوه قرار گیری انکودر در براکت و کوپلینگ

انکودر های هالو شفت و نیمه هالو شفت به خاطر آسانی در نصب و ساختار بهتر برای اتصال به شفت موتور، بیشتر به پشت موتور ها متصل شده و دور موتور را اندازه می گیرند.

انتخاب سنسور زاویه سنج

انکودر ها بر اساس کاربرد در انواع مختلفی ساخته می شوند. مثلا برای مکان هایی که می خواهیم به صورت دستی آن را بچرخانیم می توانیم از انکودر های دستی استفاده کنیم.

و برای زمان هایی که برای برش یا چاپ نیاز به شمارش داریم، میتوانیم از انکودر کالسکه کمک بگیریم.

سنسور انکودر افزایشی یا مطلق

سنسور انکودر به دو نوع:

انکودر افزایشی ، نوعی از انکودر است که بیشتر در حرکت های دورانی به کار می رود؛ این انکودر موقعیت سیستم مکانیکی را به صورت موجی از پالس های مربعی گزارش می دهد. در انکودر افزایشی نوری ، طیف نور به انکودر ارسال میشود ، جاذب نوری با فاصله گام های دیسک ، طیف نوری را دریافت میکند و آن را تبدیل به سیگنال دیجیتال و یا آنالوگ می کند.

 ساختار یک انکودر مغناطیسی افزایشی نیز مشابه با انکودر افزایشی نوری است. با این تفاوت که حسگرهای انکودر فوق از نوع مغناطیسی میباشند. در این نوع انکودر قطب های مغناطیسی مثبت و منفی به شکل دایروی در کنار هم قرار گرفته اند؛ با عبور آن از کنار حسگر ، خروجی مدنظر را دریافت میکنیم.

انکودر مطلق این توانایی را دارد که موقعیت حرکتی خود را دائما به صورت فیدبک دیجیتال گزارش دهد. اگر انکودر خاموش شود و در این هنگام سیستم ما حرکت کند ، در هنگام روشن شدن انکودر مطلق ، موقعیت جدید  خود را گزارش می دهد. این انکودر دقت بیشتری نسبت به  انکودر افزایشی نوری و مغناطیسی دارد.

 

برند شفت انکودر ها

حتما سعی کنید که در خرید انکودر و سنسور های اندازه گیری بهترین آنان را تهیه کنید. زیرا اشکال در بخش های دیگر قابل مشاهده و ارزیابی می باشد اما اگر هر یک از این سنسور ها کار خود را به خوبی انجام ندهد تشخیص و برطرف کردن آن بسیار سخت و زیانبار میباشد.

شرکت های اتونیکس، هانیانگ و اپکن دربازار بیشترین سهم انکودر های چرخشی را دارا می باشند. انکودر های این سه برند جز با کیفیت ترین ها در آسیا هستند که همه آن ها را به صورت اینترنتی می توانید خرید کنید.

همچنین در صورتی که به انکودر های اروپایی با استاندارد های جهانی مثل

نیز تمایل  داشتید، می توانید با در خواست واردات در سایت مانا موتور در کوتاه ترین مدت آن ها را خرید و تحویل بگیرید.

برای ثبت درخواست واردات هر نوع برندی می توانید به صفحه ثبت سفارش واردات انواع انکودر رفته و با پر کردن فرم مربوطه در آن صفحه درخواست خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و اقدامات لازم را انجام دهند.