موتور اسپیندل چیست

اسپیندل‌ها از موتورهای خاص دنیای امروز هستند که کاربردهای بسیاری دارند. اسپیندل در معنی لغوی به معنای چرخنده است، در حقیقت تنها به میله انتقال نیرو گفته می شود؛ اما در صنعت جز مهمترین انواع موتور CNC است که به آن اسپیندل دستگاه تراش هم می گویند. این موتور ها از نوع موتور های سنکرون می باشند و  فرکانس دریافتی  بالا و به دنبال آن سرعت بسیار بالایی هم دارند که تا حدود 100 هزار دور بر دقیقه هم میرسد.

موتور اسپیندل

در موتور هایی که با برق جریان متناوب کار می کنند، فرکانس دریافتی با سرعت خروجی متناسب است و باید به این موتور ها فرکانس های بالا در حدود 400 هرتز داد که با اینورتر این عمل اجرایی است. اینورتر کنترل دور می تواند برق با فرکانس 50 هرتز را در بعضی از انواع تا 1000 هرتز هم افزایش داد که می توان از اینورتر سری B دلتا نام برد.

نکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان نباید موتور اسپیندل را به فرکانس های پایین مثل برق شهری متصل کرد زیرا به خاطر ساختار آن سریعا می سوزد.

اسپیندل را می‌توان مهم‌ترین اجزای این وسایل در نظر گرفت که برای چرخاندن مته مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت سریع بودن اسپیندل براده برداری دستگاه‌های CNC بهتر و ظریف تر می‌شوند.

اسپیندل‌ها از سه بخش اصلی تشکیل می‌شوند که عبارتند از: موتور، کولت موتور و خنک کننده.

کولت اسپیندل موتور چیست

اگر به دریل ها توجه کرده باشید قسمتی به نام سه نظام دارند که با کمک آن مته سوراخ کاری را میگیرند؛ در اسپیندل ها قطعه ای مشابه با آن به نام کولت اسپیندل وجود دارد که دقیقا همین کار را انجام میدهد که بعضی به آن قفل اسپیندل هم می گویند. این کولت ها سایز های مختلفی دارند و هنگام تهیه موتور باید به سایز کولت قابل اتصال با آن در کاتالوگ توجه کرد.

کولت موتور اسپیندل

ویژگی‌های اسپیندل موتور

موتورهای اسپیندل از نوع موتور های سنکرون می باشند، این ویژگی که وجه تمایز آن‌ها از موتورهای دیگر است باعث می شود در صورتی که میزان بار بر روی شفت تغییر کند، سرعت گردش موتور تغییر نمی‌کند.

داشتن بلبرینگ های سرعت بالا در موتورهای اسپیندل از دیگر ویژگی‌های موتور اسپیندل است. توجه داشته باشید که به همان میزان که موتورها بزرگ‌تر شوند، یاتاقان و بلبرینگ بزرگ‌تری نیز در این موتوها به کار گرفته می‌شود. در موتورهای اسپیندل بزرگ، یاتاقان‌ها گرمای بیشتری تولید می‌کنند و به همین دلیل باید جنس یاتاقان خود را سرامیکی کنید. این کار علاوه بر این که سبب می‌شود بلبرینگ‌ها خنک‌تر بمانند، دچار انبساط و انقباض کم تری نیز خواهد شد.

انواع موتورهای اسپیندل

این موتورها با توجه به نیاز مشتریان به چندین دسته تقسیم شده است. این دسته‌بندی به دلیل نحوه خنک شدن موتورهای اسپیندل به وجود آمده است. انواع موتورهای اسپیندل به شرح زیر هستند.

موتور اسپیندل دارای خنک کننده با جریان هوا

همانطور که متوجه شده‌اید، تفاوت اصلی موتورهای اسپیندل با دیگر موتورهای در میزان چرخش آن و سرعت جابه‌جایی مواد است. این سرعت چرخش بالا در اسپیندل موتور سبب می‌شود تا این موتورهای داغ کنند. طراحان این موتور جهت جلوگیری از آسیب دیدن به موتورهای اسپیندل و بالا بردن طول عمر آن‌ها روشی را برای خنک کردن آن‌ها ایجاد کردند. موتور اسپیندل خنک شده با هوا از انواع این موتورها است که از سیستم سرمایشی بادی استفاده می‌کند. با افزایش هر چه بیشتر سرعت اسپیندل‌های خنک شونده با هوا، سرعت فن نیز افزایش پیدا می‌کند و سبب ایجاد صدای زیاد می‌شود.

موتور اسپیندل خنک شونده با آب

در ساختار موتورهای اسپیندل خنک شونده با آب، دو لوله با مسیر آب در درون این موتور قرار گرفته‌اند. سیستم خنک‌کننده آبی این موتورهای بدین صورت است که آب از یک سوی وارد می‌شود و گرمای موتور را جذب می‌کند و از سوی دیگر خارج می‌شود. پمپی کوچک هم به همراه آنها استفاده می شود برای چرخش آب در این سیستم می باشد.

در صورتی که قصد دارید یکی از موتورهای اسپیندل آبی را تهیه کنید، باید دقت داشته باشید که چیزی مسیر آب خنک‌کننده را نبندد. در صورت بسته شدن این مسیر دستگاه شما امکان سوختن دارد. سوختن موتور این اسپیندل‌ها نیز مساوی با خرید یک اسپیندل موتور دیگر است.

مزایای اسپیندل موتورهای خنک‌شونده با آب این است که در سرعت‌های بسیار بالا نیز بدون سروصدا کار می‌کند. این موتورهای از لحاظ ظاهری نیز با موتورهای خنک شونده بادی، تفاوت دارند. اسپیندل موتور آبی دارای مقطعی دایره شکل است که آب را خنک می‌کند. همچنین به طور کلی این موتورها نسبت به موتورهای بادی سیستم خنک‌کنندگی بهتری دارند.

کاربردهای موتورهای اسپیندل

پیش از این نیز اشاره شد که امروزه موتورهای اسپیندل را با توجه به مزایایی که دارند در بیشتر صنایع نقش دارند. این موتورها در مواردی مانند ماشین آلات پردازش پلاستیک، سوراخکاری، سنگ‌زنی، ساخت دستگاه‌ CNC، فرزکاری و براده برداری کاربرد دارند. جالب است بدانید که موتور اسپیندل در پروسه های ماشین کاری بر روی مواد اولیه ضعیف مانند زیورآلات نیز به کار می‌رود.

همچنین بخوانید: چگونه دستگاه CNC بسازیم؟ - آموزش تصویری در 16 گام

کاربرد موتور اسپیندل

با روی کار موتورهای اسپیندل، یک رخدادی عظیم در صنعت حکاکی رخ داد و این صنعت دچار تغییرات اساسی شد. در زمان قدیم حکاکی بر روی اجسام سختی کاری زمان‌بر و هزینه بر بود. اما در دنیای امروزی می توانید در زمانی کم به وسیله موتورهای اسپیندل طرح مورد نظر را حکاکی کنید. این موتورها هزینه کم تری نیز برای تولیدکنندگان دارند.

نکاتی که باید پیش از خرید موتور اسپیندل بدانید

اسپیندل موتور

در صورتی که قصد دارید یک موتور اسپیندل تهیه کنید، باید مواردی را در نظر داشته باشید تا بتوانید خریدی متناسب با کار خود داشته باشید. این موارد شامل توان، جنس بدنه و سایر پارامترهای دیگر می‌شوند که در ادامه این بخش به بررسی آن می‌پردازیم:

توان موتور اسپیندل

مهم‌ترین پارامتری که برای خرید موتور اسپیندل باید در نظر داشت، میزان توان آن موتور است. این میزان ارتباطی مستقیم با عملکرد دستگاه دارد که با توجه به نیاز برش شما در اجسام مختلف متفاوت خواهد بود. برای مثال توان مناسب برای انجام اموری مانند حکاکی چوب برابر با 0.75 تا 1.5 کیلووات است

جنس

جنس قطعه نیز از دیگر موارد مهمی است که باید در نظر داشته باشید. برای مثال برای انجام اموری مانند حکاکی بر روی چوب و پلکسی می‌توانید به سراغ موتورهای 12 و 24 ولت بروید

سرعت چرخش

انتخاب یک موتور بدون در نظر گرفتن سرعت چرخش آن می‌تواند شما را با دردسر مواجه کند. این موتورهای معمولا در بازارهای با سرعت‌هایی مانند 12000، 15000، 18000 و 24000 وجود دارند

این موتور خاص را چگونه بخریم؟

موتورهای اسپیندل از خاص‌ترین انواع موتورها هستند و به دلیل مزایایی که دارند مانند سرعت بالای چرخش در میان بیشتر صنعت‌گران محبوب هستند. در صورتی که قصد دارید یک موتور با سرعت بالا تهیه کنید، تنها انتخاب شما اسپیندل موتور ها هستند که می‌توانید انواع آنها را در سایت ماناموتور بررسی، مقایسه و به صورت آنلاین خریداری نمایید.