چرا باید تفاوت موتور موتوژن با الکتروژن را بدانیم؟

در ماه‌های گرم سال خرید موتور یا دینام کولر یکی از نیازهای هموطنان ما در ایران است. در کشور ما دو برند موتوژن و الکتروژن در این زمینه فعالیت می‌کنند که هردو تولیداتی قابل قبول و باکیفیت دارند. اما کدام‌یک بهتر است و محصولات هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این مطلب از ماناموتور با تفاوت الکتروموتور موتوژن با الکتروموتور الکتروژن آشنا می‌شویم.

تفاوت موتور موتوژن با الکتروژن کولری

دینام کولر

شرکت‌های موتوژن و الکتروژن هردو هم دینام کولر تولید می‌کنند و هم انواع الکتروموتور تک فاز و سه فاز خانگی و صنعتی. دینام یا الکتروموتور کولر مهم‌ترین تجهیزات الکترونیکی کولر است که بسته نوع و ابعاد کولر انتخاب می‌شود. دینام‌های کولر، دوسرعتی هستند و عمده تفاوت آن‌ها در توان آن‌ها است. در ادامه هم با شرکت‌های الکتروژن و موتوژن آشنا می‌شویم و هم ویژگی انواع محصولات آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

معرفی شرکت موتوژن

شرکت موتوژن یک شرکت ایرانی تولید انواع الکتروموتور است که ابتدا در سال ۱۳۵۲ با نام گلد الکتریک راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۵۴ به موتوژن تغییر نام داد. این شرکت علاوه بر تامین نیاز داخلی به الکتروموتور با کاربردهای گوناگون خانگی و صنعتی، محصولات خود را به کشورهای همجوار و اروپا و آفریقا صادر می‌کند. محصولات موتوژن براساس استانداردهای DIN و NEMA و IEC تولید و به بازارهاى مصرف عرضه مى‌شوند. این برند نام آشنا الکتروموتر عمودی و ضد انفجار و کولری و انواع دیگری از موتور های خاص را هم به منظور تکمیل سبد محصولات خود تولید می نماید.

ویژگی محصولات موتوژن

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های محصولات موتوژن با الکتروژن، در تنوع محصولات این دو شرکت است. موتوژن الکتروموتورهای تک فاز خانگی، الکتروموتورهای سه فاز صنعتی و نیز دینام کولر را تولید می‌کند. از دیگر تفاوت‌های این دو شرکت در مبحث صادرات است؛ موتوژن در این زمینه پیشرو است و سهم مناسبی از بازارهای جهانی را به‌دست آورده است. این شرکت همچنین بسیار قدیمی‌تر و باسابقه‌تر از الکتروژن است.

الکتروموتور موتوژن

برخی از محصولات این شرکت عبارتند از:

  • موتور کولر دو سرعته
  • موتور اسپیلت دو سرعته با خازن استارت
  • دینام دو سرعته با خازن دائم
  • دینام دو سرعته پرتابل
  • الکتروموتورهای سه فاز با بدنه آلومینیومی و چدنی
  • الکتروموتور تک فاز با بدنه چدنی
  • الکتروموتور دو دور دالاندر با بدنه آلومینیومی

معرفی شرکت الکتروژن

شرکت الکتروژن ابتدا در زمینه واردات و صادرات فعالیت می‌کرده است. این شرکت از سال ۱۳۷۰ با تغییر نام به الکتروژن و استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات طراحی، تولید و سیستم کنترل کیفیت، کار خود را در زمینه تولید محصولات پمپ و الکتروموتور آغاز کرد.

کارخانه الکتروژن در جنوب غرب تهران است و در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع فعالیت می‌کند؛ این شرکت در حال حاضر با حدود ۱۵۰۰ کارمند، متخصص و تکنسین، بیش از ۵۰ نوع محصول را به بازار عرضه می‌کند که عبارتند از انواع الکتروموتور صنعتی و خانگی مانند:‌ انواع مختلف موتور تهویه مطبوع، موتور ماشین لباسشویی، پمپ‌های آب، موتور تجهیزات سرمایشی و انواع مشعل گاز و نفت.

ویژگی محصولات الکتروژن

شرکت الکتروژن دارای سابقه‌ای ۳۰ ساله در تولید الکتروموتور است و به‌تازگی شروع به تولید الکتروموتور صنعتی نیز کرده است. این شرکت با رعایت استانداردهای جهانی توانسته است در زمینه ساخت انواع الکتروموتور در ایران جایگاه مناسبی پیدا کند.

الکتروموتور کولری الکتروژن نیز با کیفیت بالا و خازن قطع کن که بر روی آن نصب شده است، در بین مصرف‌کنندگان، طرفدار پیدا کرده است.

الکتروموتور الکتروژن

از ویژگی‌های دیگر محصولات الکتروژن از نوع سه فاز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تولید انواع الکتروموتور در بازه ۰.۰۶ کیلووات تا ۱۸.۵ کیلووات
  • تولید الکتروموتور با پوسته آلومینیوم
  • تولید الکتروموتور در دورهای ۱۰۰۰، ۱۴۰۰ و ۳۰۰۰ دور
  • تولید الکتروموتور از ۲۲ تا ۴۵ وات ۱۴۰۰ دور با پوسته چدن

موتور صنعتی موتوژن بهتر است یا الکتروژن

همانطور که گفته شد، در سال‌های اخیر، شرکت الکتروژن نیز به تولید موتورهای صنعتی رو آورده است؛ این شرکت همچنین از ماشین‌آلات و تکنولوژی پیشرفته برخوردار است؛ اما در عین حال باید بپذیریم، شرکت موتوژن هم در زمینه تولید موتورهای صنعتی پیشرو است؛ هم در زمینه صادرات این موتورها توانسته است موفق ظاهر شود و هم تنوع موتورهای صنعتی این شرکت بسیار بیشتر از شرکت الکتروژن است.

موتور الکتریکی موتوژن

موتور کولری موتوژن یا الکتروژن ؛ کدام را بخریم؟

شرکت‌های موتوژن و الکتروژن هردو از شرکت‌های باسابقه و موفق در عرصه تولید الکتروموتور در کشور ما هستند. این دو شرکت توانسته‌اند علاوه‌بر بازار داخلی، محصولات خود را به کشورهای گوناگون صادر کنند که البته موتوژن در این زمینه پیشرو است. بنابراین در زمینه دینام کولر، محصولات هردو شرکت قابل اعتماد هستند و کافی است موتور را بر اساس توان مصرفی و نیاز شما و ابعاد کولر انتخاب کنید.

البته در آخر ناگفته نماند که امروزه موتور های الکتریکی چینی هم جای خود را در بازار ایران باز کرده اند و برند های با کیفیت مثل الکتروموتور استریم به وفور یافت می شوند. فروشگاه اینترنتی ماناموتور انواع این برند های مطرح را در سایت خود برای عرضه به هموطنان قرار داده است. شما می‌توانید با استفاده سایت ماناموتور انواع الکتروموتورهای خانگی و صنعتی موتوژن، الکتروژن و برند های چینی را سفارش و خریداری کنید.