موتور پله برقی مهمترین عضو این سازه های حرکتی پرکاربرد است. در مراکز خرید، فروشگاه ها، پاساژ ها و... از پله برقی به منظور کاهش انرژی مصرفی افراد برای عبور از پله ها استفاده می شود. در واقع نیرو محرکه اصلی برای حرکت پله های دستگاه از سوی موتور تامین می شود. بنابراین می توانیم الکتروموتور را قلب پله برقی ها بدانیم.

در طول سال های گذشته تولیدکنندگان انواع موتورهای پله برقی به دلایلی مانند افزایش قیمت برق، گرایش به مصرف حداقلی انرژی، عملکرد نرم تر، سرعت مناسب، صدای کمتر و راحتی افراد در سوار شدن روی پله برقی، تغییرات گسترده ای در طراحی موتورهای پله برقی ایجاد کرده اند. در طراحی های امروزه موتورهای یادشده سعی می شود تا تلفاتی مانند تلفات موتور و کنترلر به حداقل برسد.

الکتروموتور پله برقی

در این مقاله سعی می کنیم تا ابتدا درباره ساختار موتورهای ذکر شده صحبت کنیم. سپس نکات مهم در خرید این الکتروموتور به همراه اطلاعاتی از نحوه خرید آن از نمایندگی بیان می شود.

مشخصات فنی موتور پله برقی

در انواع قدیمی تر موتورها، از الکتروموتورهای براش DC برای تامین نیروی مورد نیاز پله برقی استفاده می شد. مزیت اصلی موتورهای القایی نسبت به موتورهای DC این است که هزینه های کمتری دارند و خیلی دیرتر نیاز به تعمیرات پیدا می کنند.

در انواع با کیفیت موتورهای القایی پله برقی امروزه از مواد مغناطیسی با کیفیت استفاده می شود. موتورهای این چنینی که بازده بالا (High efficiency motors) نیز نامیده می شوند، با ورقه های نازک تر، میدان های مغناطیسی بزرگتر و سطح مقطع مسی یا آلومینیومی بزرگتر در استاتور یا سیم پیچ روتور به شکل بهینه تر و قدرتمندتری طراحی شده اند.

انواع الکتروموتورهای پله برقی معمولا به صورت کوپل شده با گیربکس اصلی پله برقی تولید می شوند و در بازار به فروش گذاشته می شوند. یعنی گیربکس در اکثر برندها همراه با موتور طراحی می شود. همین دلیل است که نوع کوپل شده را با نام موتور گیربکس پله برقی می شناسند.

مهم ترین مشخصات فنی موتورهای ذکرشده که با دانستن آن ها می توان برای انتخاب صحیح و خرید موتور پله برقی اقدام کرد، عبارتند از:

  • نسبت کشش
  • توان موتور پله (توان الکتروموتور پله بر اساس عواملی همچون زاویه پله، وزن افراد، تعداد افراد، ارتفاع پله، سرعت پله، راندمان گیربکس، توان مصرفی دستگیره ها و.... محاسبه می شود.)
  • حداکثر ارتفاع قابل پوشش
  • حداقل طول پله قابل پوشش
  • حداکثر وزن قابل انتقال

کارکرد پله برقی

اینورتر در پله برقی

برای پله برقی می توانید از اینورتر هم برای اینکه در شروع شوک نداشته باشد استفاده کنید و البته غیر از شوک در لحظه شروع مزایای دیگری نیز دارد.

  • کنترل سرعت موتور با استفاده از تغییر فرکانس
  • نداشتن شوک در موقع شروع حرکت
  • افزایش یا کاهش گشتاور موتور با کمک تغییر جریان اعمالی
  • بعضی از انواع اینورتر ها مثل C2000 دلتا امکان دادن موقعیت به موتور هم می باشد
  • تغییر بسیار آسان جهت گردش موتور بدون ضربه
  • امکان اتصال اینورتر به شبکه های صنعتی مختلف
  • امکان خواندن و ارسال شرایط موتور مثل سرعت، ولتاژ و جریان
  • امکان اتوماسیون سازی و اتصال موتور به PLC و دیگر کنترلر های صنعتی
  • حالت های ترمز لحظه ای با جریان 
  • ذخیره انرژی در شبکه
  • جریان کشی متعادل و افزایش طول عمر قطعات شبکه برق و...

اینورتر برای پله برقی

انواع موتورهای استفاده شده در پله برقی

  1. موتور DC با ست همراه Ward Leonard
  2. موتور DC با کنترل کننده حالت جامد solid state controller
  3. موتور AC دو سرعته
  4. موتور القایی AC با کنترلر ولتاژ متغیر
  5. موتور القایی AC با کنترلر ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر
  6. موتور سنکرون آهنربا دائم با کنترلر ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر

امروزه اکثر انواع موتور پله برقی موجود در بازار، موتور AC هستند که به دلیل کارایی بهتر و تعمیرات کمتر، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. برندهای معتبر تولید کننده موتور، امروزه این الکتروموتورها را همراه با درایوهای ولتاژ متغیر فرکانس متغیر VVVF ارائه می شوند. امروزه اکثر موتورهای پله برقی در انواع سه فاز جریان متناوب تولید می شوند.

اجزای پله برقی

برندهای تولیدکننده موتورهای الکتریکی پله برقی

آلمان، ایتالیا و ژاپن سه کشور از برترین تولیدکنندگان موتور یادشده هستند. برندهای متعددی در این سه کشور اقدام به تولید و صادرات انواع موتورهای پله برقی به همراه درایوها کرده اند. به دلیل کیفیت ساخت بالا، طول عمر و کارایی فوق العاده برندهای مانند الکمپ، شیندلر، میتسوبیشی و هیتاچی، قیمت موتورهای تولید شده توسط کارخانجات سه کشور یادشده، نسبت به انواع مشابه چینی بالاتر است.

نمایندگی فروش موتور پله برقی

این موتورهای الکتریکی بر حسب، طول، عرض و ارتفاع پله ها انتخاب می شوند. همچنین مشخصات فنی یادشده در قسمت های ابتدایی نیز در انتخاب باید مورد توجه باشند. به دلیل وجود پیچیدگی هایی جزئی در محاسبات مربوط به طول و عرض و ارتفاع، بهتر است برای انتخاب بهترین نوع موتور متناسب با نیاز خود با کارشناسان نمایندگی مشورت کنید.

موتور پله برقی

این افراد ضمن ارائه کاتالوگ اطلاعات موتورهای برندهای مختلف و لیست قیمت موتور پله برقی، می توانند شما را از هرگونه محاسبات برای انتخاب درست موتور بی نیاز کنند. خرید موتور پله از نمایندگی می تواند خیال شما را از اصالت برند، سلامت موتور و قیمت استاندارد راحت کند.